سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت پذیرفته‌شدن سلامت به عنوان یک حق

رئیس کل سازمان نظام پزشکی پذیرفته‌شدن سلامت به عنوان یک حق را وظیفه نهادهای مسئول و حاکمیت‌های امروزی یا مدرن را برای ارائه این خدمات دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حرفه پزشکی در طول تاریخ کهن ایران زمین همواره مورد تکریم و عنایت مردمان بوده است، گفت: طبیبان از چنان جایگاه منیع و بلندی برخوردار بوده‌اند که به گونه‌ای اعجاب انگیز  پس ازاینکه دوران عالمان جامع الاطراف که بر علوم مختلف از جمله طبابت سرآمد بودند؛  بسر آمد، دانش، مسیر تخصصی شدن در پیش گرفت.

وی ادامه داد: در سده‌های بعد این طبیبان بودند که مظهر خردورزی، عقلانیت، ‌ژرف‌اندیشی و در یک کلام "حکمت" شدند.

زالی با اشاره به تحولات بنیادین و اساسی علوم پزشکی در دهه‌های اخیرو تحت تاثیر قرار گرفتن عمیق جوامع انسانی در این امر ابراز داشت: همچنین تحولی دیگر در حوزه نحوه ارائه خدمات سلامت نیز طب امروز را با پزشکی دیروز متفاوت کرده است.

ضرورت پذیرفته‌شدن سلامت به عنوان یک حق

وی پذیرفته‌شدن سلامت به عنوان یک حق را وظیفه نهادهای مسئول و حاکمیت‌های امروزی یا مدرن را برای ارائه این خدمات دانست و اظهار داشت: در عصر حاضر این وظیفه در کنار وظایف کلاسیک دولت‌ها مانند تامین امنیت، جایگاهی تثبیت شده و غیرقابل مذاکره یافته و به تشکیل نظام‌های سلامت منجر شده است.

به گفته رئیس کل نظام پزشکی، همه این عوامل گفتمان پزشکی امروز را پیچیده و دارای جنبه‌ها و ابعاد متعدد اجتماعی، ‌سیاسی، ‌فرهنگی و اقتصادی کرده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه امروزه سؤالاتی که در گفتمان پزشکی ماهیت اجتماعی، ‌فرهنگی و ارزشی دارند، بیش از گذشته و در حال افزایش است، تصریح کرد: نگاهی دقیق به سیر تطور حرفه پزشکی از دوره باستان تا امروز نشان می‌دهد که این حرفه پس از گذر زمان، امروز بیش از هر زمان دیگر درگیر سؤالات و معضلاتی است که پاسخ و راه حل آنها را می‌توان در حوزه‌ "اخلاق پزشکی" جستجو کرد.

زالی خاطرنشان کرد: در گذشته شاخص اصلی ارزیابی نظام های سلامت در مواردی مانند افزایش امید به زندگی،‌ میزان مرگ و میر نوزادان یا مادران و مانند این‌ها جستجو می‌شد اما امروزه در کنار این شاخص ها مواردی مانند رعایت حقوق بیماران و عدالت در ارائه خدمات سلامت از اولویت بالاتری برخوردار است.

نقش فعال نظام پزشکی در راهبری اخلاقی جامعه پزشکی

وی اذعان داشت: سازمان نظام پزشکی در دوره جدید خود با انجام فعالیت‌هایی از جمله ارتقاء جایگاه حوزه اخلاق پزشکی با مصوبه شورای عالی نظام پزشکی، تشکیل ستاد ترویج اخلاق پزشکی از میان متخصصین این رشته‌، تشکیل شورای پیگیری از قصور پزشکی و ده‌ها فعالیت متنوع دیگر تلاش کرده است، نقش فعال‌تری در راهبری اخلاقی جامعه پزشکی ایفا کند.

 وی ادامه داد: دراین راستا تلاش نظام پزشکی بررسی و حل مسائل و معضلات موجود در درون حرفه است که ایجاد این تغییرات اساسی همت همه ذی‌نفعان اصلی و تک تک اعضای حرفه مقدس پزشکی را می طلبد.

وی در خصوص هجمه‌های متعدد به این جامعه حرفه‌ای خدوم و بزرگ کشور اظهار داشت: مقرر گردیده چهارمین کنگره سراسری اخلاق پزشکی کشور توسط سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت به عنوان متولیان و ذی‌نفعان اصلی حوزه سلامت برگزار گردد.

وی در پایان ابراز داشت: بدون شک این کنگره فرصتی فراهم خواهد آورد که همه ذی نفعان، علاقه‌مندان و اعضاء محترم حرفه بتوانند با مشارکت فعال در آن به راهکارهای بهتری برای حل معضلات موجود بیاندیشند و فرصتی مغتنم برای همدلی همه دلسوزان و دغدغه مندان سلامت جامعه فراهم کند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.