سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاشمی: همکاری‌های پاریس و تهران در بخش سلامت بر انتقال دانش متمرکز است / فرانسه مهمترین شریک خارجی ایران در صنعت دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش همکاری‌های دو کشور ایران و فرانسه در بخش سلامت خبر داد و گفت: این همکاری‌ها صرفاً به انتقال تکنولوژی به ایران، محدود نشده بلکه انتقال دانش نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در نخستین روز سفر دو روزه خود در رأس هیأتی که به دعوت همتای فرانسوی خود «ماریسول تورن» به پاریس انجام شده است، افزود: با توجه به وجود رابطه با قدمت بسیار میان ایران و فرانسه و دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور، طبعاً انتظار است که در همه حوزه‌ها از جمله در حوزه پزشکی شاهد تحول جدی باشیم.

به گفته وی، این تحولات نه تنها در زمینه واردات بیشتر از فرانسه، بلکه در جهت تعریف جدید یک رابطه اقتصادی متوازن اعم از صادرات بخشی از محصولات ایرانی به فرانسه و واردات، مدنظر است و در این زمینه نباید صرفاً به انتقال تکنولوژی به ایران اکتفا کرد بلکه باید به انتقال دانش نیز توجه کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: تصورم این است که مراکز علمی و آموزشی دو کشور یک رابطه مستقیم و متفاوتی با گذشته پیدا خواهند کرد. همچنین با تغییراتی که در نظام بانکی و سیستم سرمایه‌گذاری ایران در جهت تعریف مشوق‌های جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی انجام خواهد شد، ما شاهد تغییرات جدی در روابط اقتصادی، سیاسی و همچنین تبادل فرهنگی بین دو کشور خواهیم بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دیدار روز جاری هیأت ایرانی از انستیتو پاستور پاریس اظهار کرد: دیدار بسیار خوبی از انستیتو پاستور داشتیم و در جهت ارتقای روابط علمی و پژوهشی بین انستیتو پاستور ایران و انستیتو پاستور فرانسه نشست مشترکی برگزار شد که بسیار رضایت بخش بود.

فرانسه، مهم‌ترین شریک خارجی ایران در صنعت دارو

قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به این سؤال که در زمینه تولید و ساخت دارو چه همکاری‌هایی بین دو کشور پیش بینی شده است، گفت: مهم‌ترین شریک ما در صنعت دارو در خارج مرزها، کشور فرانسه و شرکت‌های فرانسوی هستند و پیش بینی می‌شود در دوره پساتحریم، شرکت‌های فرانسوی حضور فعالی در ایران پیدا کنند.

وی ادامه داد: این همکاری‌ها نیز بر انتقال دانش و استفاده از نیروهای تخصصی ایران متمرکز خواهد شد و قرار است سرمایه‌گذاری‌های مشترکی میان بازرگانان ایرانی و بازرگانانی که در صنعت دارو در فرانسه فعالیت دارند، انجام شود.

وزیر بهداشت و درمان کشورمان با بیان این که حوزه مارکتینگ دارو میان دو کشور طبعاً به ایران محدود نخواهد شد، گفت: البته ایران نقش ویژه‌ای را در این حوزه ایفا خواهد کرد اما این تبادل همکاری‌ها منجر به پوشش تمام منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در زمینه صنعت دارویی، ابراز امیدواری کرد که این پیشرفت‌ها مورد توجه کمپانی‌های فرانسوی قرار بگیرد و شرکت‌های فرانسوی می‌توانند از نیروی‌های تخصصی ایران برای سرمایه گذاری‌های منطقه‌ای و حضور فعال‌تر در بازارهای منطقه استفاده کنند.

قدمت صد ساله انستیتو پاستور، زمینه ساز همکاری‌های آموزشی دو کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در این سفر برنامه‌هایی در جهت تبادل دانشجو و متخصصان حوزه بهداشت پیش بینی شده است، گفت: ما نقش خیلی خوبی در زمینه همکاری با انستیتو پاستور فرانسه ایفا می‌کنیم؛ فکر می‌کنم در آینده نزدیک بتوانیم شاهد ارتقای روابط بین دو مجموعه باشیم؛ انستیتو پاستور ایران قدمتی نزدیک به صد سال دارد و امیدواریم همکاری دو مرکز در حوزه‌های بهداشتی موجب ارتقای خدمات بهداشتی در کشور و از جمله در منطقه شود.

وی افزود: در حوزه گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی مذاکراتی انجام و مقرر شد. دانشجویان فرانسوی برای گذراندن دوره‌هایی در انستیتو پاستور ایران حضور پیدا کنند و همچنین ایرانیان نیز در فرانسه به تحصیل اشتغال ورزند. امید است با ارتقای این همکاری‌ها، هم به ارتقای دانش در حوزه بهداشت و هم در ارائه خدمات بهداشتی دو کشور کمک کرد.

ایران، طلایه‌دار حوزه بهداشت و درمان در منطقه خاورمیانه است

قاضی‌زاده‌هاشمی در خصوص دستاوردهای منطقه‌ای این سفر با توجه به فعالیت‌های دیرینه و مؤثر ایران در حوزه بهداشتی و درمانی در سطح خاورمیانه، گفت: ایران هم از نظر تخصصی و هم از نظر پیشینه نقش ویژه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در منطقه داراست و از این نظر در سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است. این سازمان در کنار احترامی که برای سیستم‌های بهداشتی سایر کشورهای همسایه قایل هست، در عین حال بر نقش ایران در منطقه کاملاً واقف است.

وی افزود: امیدواریم با ارتقای همکاری‌های بهداشتی بین انستیتو پاستور ایران و فرانسه بتوانیم علاوه بر ایرانیان، به کشورهای منطقه نیز که واقعاً از نظر بیماری‌های واگیر شرایط خیلی نامناسبی را می‌گذرانند و همسایه ما هستند، کمک بهتری کنیم.

وزیر بهداشت و درمان کشورمان اضافه کرد: علاوه بر خط اعتباری انستیتو پاستور پاریس، ایران هم یک خط اعتباری برای کمک به کشورهای همسایه در زمینه پیشگیری دارد. بنابر این من فکر می‌کنم در جهت پیشگیری از اپیدمی‌ها در مورد بیماری‌های واگیر و بیماری‌های نوظهور واگیر، باید شاهد ارائه خدمات مؤثرتری در منطقه خودمان باشیم.

ایران، قطب گردشگری پزشکی در منطقه خاورمیانه

قاضی‌زاده‌هاشمی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص گسترش حوزه گردشگری پزشکی اظهار داشت: توریست درمانی در ایران منحصر می‌شود به کشورهای حاشیه و همسایه و نیز کشورهایی که رابطه مذهبی و فرهنگی مستقیم با ما دارند؛ در نهایت، بیشتر بیمارانی که جذب خواهیم کرد، بیماران غیر اروپایی خواهند بود؛ در عین حال، آن چه که فرانسه می‌تواند در بحث توریسم درمانی انجام دهد، عمدتاً سرمایه و تکنولوژی است، چرا که ما هم دانش و هم نیروی تخصصی لازم را داریم.

وی با بیان این که فرانسه می‌تواند در حوزه گردشگری پزشکی، عمدتاً بر سرمایه‌گذاری مشترک در ایران یا در کشورهای حاشیه متمرکز شود، افزود: پُر واضح است که نه نیازی هست که ایرانیان برای خدمات درمانی در فرانسه حضور پیدا کنند و نه بلعکس؛ اما استفاده از سازمان‌های غیردولتی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیری که در همسایگی ما در افغانستان، عراق و پاکستان هستند می‌تواند برای خدمات بشر دوستانه مؤثر واقع شود.

دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی به دعوت همتای فرانسوی خود در رأس هیأتی شامل معاون سلامت، معاون امور بین الملل وزارت بهداشت، رییس سازمان انتقال خون و رییس انستیتو پاستور ایران برای انجام یک دیدار رسمی از کشور فرانسه، روز چهارشنبه وارد پاریس شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان هدف از این سفر دو روزه را ارتقای مناسبات دو کشور در بخش سلامت و درمان میان ایران و فرانسه عنوان کرد.

در برنامه‌های این سفر که به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اجرایی شده، دیدار با ایرانیان گروه تخصصی پزشکی در پاریس و نشست با دانشمندان همین حوزه لحاظ شد.

استفاده از تجربیات فرانسوی‌ها و همچنین نشست با صاحبان صنایع پزشکی، صنایع دارویی و صنایع آرایشی و سرمایه گذارانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بخش سلامت ایران هستند نیز از دیگر برنامه‌های اجرای این سفر بود.

هیأت عالی رتبه پزشکی و سلامت ایران عصر جمعه به کشور باز خواهند گشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.