سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران:

استاندارد سازی کالاها در عرصه تولید نیازمند فرهنگ سازی است

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران گفت: استاندارد سازی کالاها در عرصه تولید و توزیع کالا نیازمند فرهنگ سازی است، زیرا توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی میسر نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز مشهد، غلامحسین شافعی درمراسم گرامیداشت روز ملی استاندارد در سالن اجتماعات موسسه فتح المبین مشهد افزود: جامعه ایرانی باید به یک جامعه کنترل کیفیت تبدیل شود ومردم نسبت به دریافت کالای باکیفیت از تولیدکنندگان متوقع شوند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، درادامه با انتقاد از موازی کاری‌های دستگاههای کنترل کیفیت گمرکات کشور، تصریح کرد: باید کنترل کیفیت کالاها در گمرکات بویژه در دوران پساتحریم با توجه به توان علمی بالای سازمان استاندارد به این سازمان واگذار تا از موازی کاری‌ها و اقدامات غیرضروری جلوگیری شود.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئولان کنترل کیفیت کالا در واحدهای تولیدی باید به گونه ای سازماندهی شوند که تصمیمات آنها لازم الاجرا باشد و اختیار لغو این تصمیمات از سوی مدیر آن واحد سلب شود؛ و در اینصورت می‌توانیم به ارتقای کیفی تولیدات در کشور امید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید کار استانداردسازی کالاها و خدمات را به مردم واگذار کرد تا در تعامل با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به استانداردهای لازم دست یابیم، خاطرنشان کرد: با پیوند و تعامل بین این دو بخش می‌توان دستاوردهای قابل قبولی را برای دست اندرکاران حوزه استاندارد به همراه داشته باشیم.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بازرسان و مسوولان استاندارد مشاوران امین در کنترل کیفیت کالاها هستند، تصریح کرد: باید تولیدکنندگان، بازرسان استاندارد را به چشم یک مچ گیر کنترل کیفی نبییند بلکه مشاوران امین خود بدانند تا جامعه ما در استانداردسازی کیفیت کالاها پیشرفت داشته باشد.

وی با اشاره به فرهنگ سازی عمومی در زمینه کیفیت کالا و استانداردسازی، اظهارداشت: با توجه به نظام اقتصادی امروز جامعه، باید فرهنگ سازی عمومی در زمینه کیفیت کالا و استاندارد سازی رعایت شود زیرا در جهان امروزه در زمینه استاندارد ثابت شده است که توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی میسر نخواهد بود.

شافعی گفت: باید با برنامه‌ریزی منسجم از سوی دولت شکاف عمیق بین نظام عرضه کالا در کشور و نظام عرضه کالا درجهان را برطرف ساخت تا جمهوری اسلامی بتواند سهم خود را در بازار جهانی به دست آورد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران به چالش در بخش‌های تقاضا و عرضه کالا درکشور اشاره کرد و افزود: با چالش‌های بوجود آمده در زمان تقاضا درکشور از روند روبه رشد تقاضا درجهان پیروی شده است ولی به دلیل اینکه بخش تولید کشور متناسب با نظام تولید و عرضه کالا در سطح جهان نبوده، نتوانسته فناوری روز را داشته باشد.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.