سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

تالابی سحرانگیز در نهبندان + تصاویر

تالاب کجی نمکزار نهبندان از پدیده‌های کم نظیر و منحصر به فرد شرق کشورمان و زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و مکانی است که همیشه مورد استقبال گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ این تالاب طبیعی جزء تنهاترین آبگیری‌هایی محسوب می‌شود که به رودخانه و حتی آبراهه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و میزبان پرندگان و حیوانات مختلف و متعددی می شود و گونه‌های گیاهی متنوعی در آن سبز و پدیدار می‌ باشد.

تالاب کجی نمکزار نهبندان همان طور که از اسمش پیداست ، شوره‌زاری گسترده و وسیع است که این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی مبدل شده و مأمن بسیاری از جانداران به شمار می‌رود.

این تالاب از پدیده‌های کم نظیر و منحصر به فرد شرق کشورمان و زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و مکانی است که همیشه مورد استقبال گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب طبیعی دارای آب فراوان است همین موضوع سبب می‌شود تا تالاب کجی نمکزار نهبندان مأمن امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی به حساب آید و بسیاری از پرندگان آخرین مقصد خود را بعد از ماه‌ها پرواز به این تالاب منتهی سازند.

بیش از 14 گونه پرنده اعم از گونه‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب کجی نمکزار نهبندان شناسایی شدند.

پرندگانی از قبیل زاغ‌بور، عقاب طلایی، هوبره، سبزه قبا، دال، بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، زاغی، گنجشک درختی، دم جنبانک، ابلق، چکاوک کاکلی، پرستو، هدهد و جغد کوچک از جمله پرندگان مهاجر این تالاب هستند.

پوشش گیاهی عمده این تالاب را گونه‌هایی نظیر گز و قیچ و تاغ تشکیل می‌دهند که از پوشش خوبی در تالاب کجی نمکزار نهبندان برخوردار و رویش دارند.

در برخی از سال‌ها با وجود بارش باران اندک و کاهش نزولات آسمانی در نهبندان اما این تالاب دارای گونه‌ها و پوشش گیاهی دیگری شامل نی، هالوکنموم، گز و آتریپلکس است.

همچنین تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه و مأمن 14 گونه پستاندار است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پستاندارانی از قیبل نظیر گرگ، پایکا، خرگوش، تشی، کفتار، خارپشت، پامسواکی بزرگ و روباه اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌ها و شاخص‌های این تالاب کجی نمکزار نهبندان می‌توان از زیستن 10 گونه خزنده در این تالاب نام برد.

مارهای جعفری، دشتی، قیطانی و پلنگی و بزمجه از عمده خزندگان ساکن تالاب کجی نمکزار نهبندان به شمار می‌روند.


انتهای پیام/ی  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.