سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست خبری دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس»

ضعف فیلمنامه مشکل شبکه نمایش خانگی/ تقدیر از مرحوم انوشیران ارجمند در اختتامیه

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» با اشاره به اینکه وجود تشکل‌های مختلف در حوزه شبکه نمایش خانگی می‌تواند به نفع رشد و تولید فیلم باشد، عنوان کرد از طرح ها و ایده های با کیفیت حمایت مالی می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز دوشنبه سیزدهم مهرماه نشست خبری حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» در شهر رامسر برگزار شد.
 
حسین مسافر آستانه در ابتدا با اشاره به آثار ارائه شده در این جشنواره گفت: ۶۰ اثر در بخش‌های مختلف این جشنواره طی روزهای یازدهم تا شانزدهم مهرماه در سینماهای رسمی مازندران از جمله رامسر، تنکابن و چالوس به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر آن تعداد دیگری سالن در شهرهای مختلف این استان به صورت فوق برنامه، فیلم‌های جشنواره «یاس» را به نمایش می‌گذارند. همچنین در تلاش هستیم در صورت مساعد بودن هوا، نمایش ساحلی این فیلم‌ها را هم برگزار کنیم.
 
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل برگزاری جشنواره فیلم «یاس» حضور و دیده شدن هنرمندانی است که تا به حال در سینمای ایران دیده نشده‌اند اما نقش مهمی در تولید آثار در سینما دارند.
 
مسافر آستانه با اشاره به اینکه مردم در جای جای ایران نیاز به دیدن فیلم از طریق سینمای خانگی دارند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت شبکه نمایش خانگی و در دسترس بودن آن برای مردم سراسر کشور نیازمند تولید بالای فیلم در این شبکه هستیم اما متاسفانه به اندازه اهمیت شبکه نمایش خانگی، تولیدات وسیع در این زمینه نداریم. خوشبختانه برگزاری جشنواره فیلم «یاس» موهبتی شد تا برای تولید در این حوزه برنامه‌ریزی شود و شرایطی فراهم شود تا آثار از طریق این جشنواره کارشناسی و ارزیابی شده و آثار منتخب به عنوان نمونه‌ای برای تولیدات آینده در نظر گرفته شود. من امیدوارم این جشنواره بتواند آن‌گونه که باید در روند تولید فیلم‌ها تاثیرگذار باشد.
 
وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول برگزاری این جشنواره، گفت: سه کارگاه آموزشی آسیب‌شناسی تولید آثار ویدئویی‌ و مقایسه آن با دیگر آثار تولید شده در حوزه شبکه نمایش خانگی در جهان توسط  مدرسانی که میهمانان خارجی این جشنواره هستند، در دانشگاه آزاد رامسر برای علاقه‌مندان و بخصوص دانشجویان رشته سینما برگزار می‌شود.
 
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری ادامه داد: در مراسم افتتاحیه، تقدیر و بزرگداشت‌هایی انجام شد که متاسفانه نتوانستیم به دلیل فضای برگزاری مراسم افتتاحیه، بزرگداشت احترام‌السادات حبیبیان را برگزار کنیم، چرا که وضعیت جسمانی این هنرمند، اجازه حضور او را در مراسم افتتاحیه نمی‌داد اما مراسم بزرگداشت این هنرمند در اختتامیه جشنواره فیلم «یاس» برگزار می‌شود. همچنین مراسم تقدیر از زنده‌یاد انوشیروان ارجمند را خواهیم داشت که یکی از نامزدهای دریافت جایزه در این جشنواره بود.
 
مسافر آستانه بیان کرد: با برگزاری جشنواره فیلم «یاس»، به نوعی یک بازدارندگی نسبت به تولید آثار بی‌کیفیت در حوزه شبکه نمایش خانگی به وجود آمده است. امیدوارم در ادامه این راه مشکلات بازار فیلم که مانعی برای تولید آثار هستند نیز برطرف شود. به عنوان مثال فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند و اجازه عرضه در شبکه نمایش خانگی را می‌گیرند، به دلیل اینکه در فضای مجازی منتشر می‌شوند از فروش مناسبی برخوردار نیستند و ما تا امروز برای بازدارندگی این مساله چندان موفق نبوده‌ایم.
 
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» با اشاره به اینکه موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان یکی از بازوهای سینمای ایران به شمار می‌رود، گفت: با توجه به اینکه امسال سال نمایش خانگی نامگذاری شده است، سیاست برنامه‌ریزی در این زمینه بر عهده اداره کل نمایش خانگی است و در همین راستا شورای عالی شبکه نمایش خانگی تشکیل شده است که از جمله کارهای این حوزه، تبیین سیاست‌های مورد نیاز در شبکه نمایش خانگی است. البته نباید فراموش کرد که حاصل نامگذاری سال نمایش خانگی در سال‌های آینده دیده می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه چرا تشکیلات مختلفی به موازات یکدیگر در شبکه نمایش خانگی تشکیل شده است، بیان کرد: از نظر من تاسیس چند تشکیلات در این حوزه ایرادی ندارد و همه این تشکیلات می‌توانند باعث رشد کمی و کیفی تولید فیلم و افزایش بازدهی اقتصادی در شبکه نمایش خانگی شود. اما متاسفانه اختلافات موجود بین این تشکل‌ها، مشکلاتی را برای شبکه نمایش خانگی ایجاد کرده که برای حل آن باید به یک هماهنگی بین این تشکل‌ها دست پیدا کنیم. البته با توجه به اینکه به زودی سیستم VOD در کشور راه‌اندازی می‌شود، اختلافات موجود در بازار شبکه نمایش خانگی به پایان می‌رسد و‌ همه شرکت‌ها و تشکل‌ها در این حوزه باید محصولات خود را از طریق این سیستم وارد شبکه نمایش خانگی کنند.
 
مسافر آستانه در ادامه با اشاره به اینکه ضعف فیلمنامه یکی از مشکلات اصلی تولیدات در شبکه نمایش خانگی است، تاکید کرد: فیلمنامه ضعیف باعث ایجاد تولید فیلم بی‌کیفیت در این شبکه می‌شود.  به همین دلیل باید بنیان فیلمنامه‌نویسی تقویت شود. همین مساله سبب شد تا بخش طرح و ایده در جشنواره فیلم «یاس» راه‌اندازی شود و کسانی که در این بخش انتخاب می‌شوند، با آنها قرارداد مالی بسته می‌شود و طرح پیش از تولید خریداری شده و در صورتی که به مرحله تولید برسد، تا پایان ساخت مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه تولید فیلم کم‌هزینه و خوش‌ساخت یکی از اهداف اصلی موسسه به شمار می‌رود، بیان کرد: باید این نگاه غیرفرهنگی را از میان برداریم که ورود شبکه نمایش خانگی و تولید فیلم راهی برای رسیدن به تولید فیلم‌های سینمایی است. فیلم‌های شبکه نمایش خانگی باید در حوزه خود عرض اندام کنند. ما بارها شاهد این بوده‌ایم که فیلم‌های ویدئویی با نگاه سینمایی ساخته شده اما موفقیت چندانی در بازار نداشته است. چرا که مخاطب خود را برای تولید فیلم نشناخته است.
 
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به این سوال که چرا بخش «خاطره یاس‌ها» و «رویش‌ یاس‌ها» در این دوره از جشنواره حذف شده است، گفت: این دو بخش در دوره اول جشنواره راه‌اندازی شد، چرا که‌ فیلم‌های بسیاری وجود داشتند که پیش از حضور در جشنواره وارد شبکه نمایش خانگی شده بودند و ما نیازمند ارزیابی این آثار بودیم؛ به همین دلیل بخش «خاطره یاس‌ها» را در دوره اول جشنواره راه‌اندازی کردیم. بخش «رویش یاس‌ها» نیز برای فیلم‌هایی ایجاد شد که هنوز وارد شبکه نمایش خانگی نشده بودند. این دو بخش در دوره دوم جشنواره نیز گنجانده شد چرا که فاصله زیادی بین دوره اول و دوره دوم وجود داشت. اما با توجه به اینکه دوره سوم جشنواره با فاصله طبیعی یک سال برگزار شده است، تنها فیلم‌های تولید شده طی یک سال اخیر مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
مسافر آستانه با اشاره به سالن سینمای رامسر و استقبال کم مخاطبان از این سینما، توضیح داد: شهر رامسر نزدیک به هشت سال سینما نداشت و سینمای رامسر به دلیل برگزاری این جشنواره، راه‌اندازی شد. با توجه به اینکه مردم این شهر عادت فیلم دیدن را فراموش کرده بودند ما نیز انتظار چندانی برای استقبال چندانی از سوی مردم در این شهر نداشتیم. سالن سینمای رامسر به این دلیل راه‌اندازی شده است که هنرمندان و دانشجویان بتوانند در جشنواره یاس، فیلم‌ها را ببینند. اما باز هم در هر سانس بین ۴۰‌ تا ۷۰ مخاطب برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌آیند. البته وضعیت استقبال مردم از‌ فیلم‌های جشنواره در سینمای تنکابن و چالوس بسیار خوب بود و سینماها با مخاطب زیادی همراه بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شهر رامسر به عنوان برگزارکننده رسمی جشنواره انتخاب می‌شود یا خیر؟ تاکید کرد: ما خوشحال می‌شویم که جشنواره «یاس» را در دوره‌های بعدی در شهر رامسر برگزار کنیم. اما برگزاری یک جشنواره در یک شهر خاص نیازمند به وجود آمدن زیرساخت‌های بسیاری است که امیدوارم شرایطی فراهم شود و سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت سینما در این شهر فراهم شود تا بتوانیم این جشنواره را برای همیشه در رامسر برگزار کنیم.
 
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان که آیا سال آینده باز هم به عنوان دبیر جشنواره انتخاب می‌شود یا نه، با طنز جواب داد: من حتی نمی‌دانم به اختتامیه این جشنواره می‌رسم یا نه چه برسد به اینکه سال آینده به عنوان دبیر جشنواره «یاس» انتخاب شوم.
 
مسافر آستانه در پایان در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا در برابر مشکلات اکران در سینماها سکوت می‌کند؟ گفت:‌ من مسئولیتی در حوزه اکران و مشکلات آن ندارم. این مساله توسط مدیران مورد نظر بررسی و رسیدگی می‌شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.