برای بهبود صنعت سینما مسئولین باید به فیلم‌های ویدئویی بها داده و تهیه‌کنندگان وارد این عرصه شوند.

 ایرج محمدی کارگردان سینما و عضو هیئت انتخاب فیلم‌های مسابقه ایران جشنواره یاس در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جشنواره و مسائل مربوط به آن گفت: جشنواره یاس که به نوعی جشنواره غیر سینمایی بلند به شکل ویدئویی و دیجیتال است با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و بالغ بر 160 فیلم از کارگردانان فیلم اولی و دیگر کارگردانان ایرانی حضور داشتند که با رویکرد و تلاشی که مسافر آستانه در این راه از خود تا‌کنون داشته شاهد اجرای مثبتی در این دوره از جشنواره در استان مازندران خواهیم بود.

محمدی عنوان کرد: برای اولین بار در ایران انجمن موسسات و شرکت‌های فیلمسازی ایران که متشکل از 160 شرکت موسسه تصویری هستند و کارهای ویدیویی را انجام می‌دهند در این جشنواره حضور دارند و سه جایزه ویژه و لوح و تندیس این صنف به فیلم‌ها اهدا می‌شود.

وی در خصوص روند فعالیت هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره یاس اظهار داشت: در کنار دوستان و اعضای هیئت انتخاب متشکل از دانیال حکیمی،‌ محمدحسین لطیفی، پریوش نظریه و سید صادق موسوی فیلم‌ها را دیدیم و طی یک جلسه مفصل گفتگوها انجام شد و فیلم‌هایی که آرای بیشتری داشتند یا در رای مساوی می‌شدند، طی بحث‌ها و تبادل نظرات آنها که  لیاقت بیشتری داشتند، در رای نهایی انتخاب شدند.

محمدی در خصوص کیفیت فیلم‌های امسال جشنواره تاکید کرد: در فیلم‌هایی که ما دیدیم فیلمی که بشود عنوان پدیده بر آن گذاشت نیافتیم، این در حالیست که بخش تله فیلم یا سینما ویدئویی فرصت مناسبی برای جوانانی است که می‏خواهند وارد این عرصه شوند و هنرهای خود را ثبت کنند، با وجود اینکه فیلم‌ها در بخش کارگردانی و ساختار به ویژه در جوان‌ها و در دو سه فیلم نیز از لحاظ تکنیک، فیلمبرداری، موسیقی و بازی گرفتن از نابازیگر خوب بودند اما فیلمنامه‌ها تکراری و ضعیف بود. 

این عضو هیات انتخاب جشنواره یاس در خصوص چگونگی تعاملات اعضای انتخاب بیان کرد: اختلاف نظر و بحث بر سر فیلم‌ها در هیات انتخاب معمولا رخ می‏دهد اما اعضا پارامترهایی چون ایده،‌ تصویرو موسیقی را در انتخاب فیلم‌ها مد نظر دارند که براساس آن به یک فیلم رای می‌دهند. جدا از ابعاد فنی، موضوع سلیقه و اینکه یک فیلم در دل اعضا بنشیند مورد دیگری است که وجود دارد و در انتخابات این دوره نیز در دو تا سه فیلم این اتفاق افتاد، یعنی از دو سه فیلمی که مورد پسند خودم بود و امید داشتم نمره بالا دریافت کنند نمره متوسط و از سوی دیگر فیلمی که از نظر من خوب نبود نمره عالی گرفت. در نظرات و تصمیم‌گیری‌ها بعد از بحث و تبادل نظر، همنظری در انتخاب‌ها شکل گرفت و اختلاف فاحش نداشتیم، در واقع در این دوره فیلمی که مباحثه و اختلاف نظر سنگین ایجاد کند وجود نداشت و طی بحث‌های سلیقه‌ای در انتخاب، هم نظری و اتفاق مثبتی شکل گرفت.

 محمدی در خصوص داوری مسابقه فیلم‌های جشنواره یاس گفت: قطعا از فیلم‌هایی که انتخاب و به بخش مسابقه ارسال کرده‌ایم یک تا دو فیلم از نظر من جوایز مختلف را کسب خواهند کرد اما در نهایت این انتخاب با هیات داوران بخش مسابقه است که با وجود محدودیت در انتخاب کار سختی دارند.

این کارگردان سینما در ادامه تصریح کرد: محدودیت به این معناست که از میان تعداد کم فیلم باید تنها یک تا سه فیلم را انتخاب کنند، این محدودیت به بضاعت صنعت تصویر ویدیویی اعم از خانگی، تلویزیونی و تهیه‌کنندگی برمی‏گردد که نتیجه یک سال تولید فیلم ویدیویی است و از این میزانِ محدود تعدادی برای بخش مسابقه ایران و کارگردانی اول انتخاب شده‌اند، بنابراین نمی‏توان گفت سلیقه صد در صدی داوران در انتخاب موثر است بلکه داوران در رای نیز با محدودیت انتخاب سلیقه‌ای روبرو هستند که لازم است نظرات، سلایق و مشخصه‌ها در تعامل با هم و نزدیک به هم باشند.

وی در خصوص عرصه فیلم‌های ویدیویی و نقش مدیران اظهار داشت: باید از لحاظ ساختار روی تولید این فیلم‌ها کار شود، فیلم‌های بلند غیر سینمایی با توجه به جایگاه خوبی که دارند می‌توانند بازار خوبی داشته باشند، بنابراین از یک سو مسئولین باید به این بخش‌ها بها‌ داده و از سوی دیگر تهیه‌کنندگان نیز باید با ورود به عرصه فیلم‌های ویدئویی و جلب حمایت مسئولین موجب  بهبود صنعت سینما، بازار کاری و اشتغال‌زایی شوند.

محمدی در پایان گفت: 160 فیلم در بخش ویدیویی جشنواره یاس شرکت کردند در حالی که ما در سینما تنها 100 فیلم در سال می‌سازیم. شاید یکی از دلایل این وضعیت این است که تولید فیلم ویدیویی راحت‌تر و کم هزینه‌تر از فیلم سینمایی است و به همین دلیل جوان‌ها وارد این عرصه می‌شوند و تمایل نشان می‏دهند، بنابراین با توجه به فرصت موجود باید از این افراد در چارچوب مثبت، معنوی و درست حمایت شود و در کنار این حمایت باید تعداد بانک‌های فیلمنامه بیشتر شود و سازندگان جوان از این بانک‌ها استفاده کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار