سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تئاتر امروز بايد متناسب با نياز كودک امروز باشد

کارگردان تئاتر کودک با اشاره به اينكه جشنواره تئاتر متعلق به کودک امروز است و كارها بايد متناسب با نياز وي باشد، گفت: باید از روش‌های روز برای انتقال مفاهیم و اهداف نمایش به کودک بهره بگیریم.

به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مصطفی بیگی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان باید با زبان مخاطب خود سخن بگوید، اظهار داشت: تئاتر کودک می‌تواند به فهم آموزه‌های اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، دینی و علمی به کودکان کمک کند.

وی با اینکه گاهی بعضی کارها تنها رنگ و لعاب دارند، اضافه کرد: به نظر من نمایش کودک کاری است که علاوه بر پیروی از قوانین و تکنیک‌های کار، کودکانه و مطابق با افکار کودک باشد.

این کارگردان تئاتر کودک با اشاره به تکنیک‌ها و خلاقیت‎های موجود در تئاترهای کودک و نوجوان طی سال‎های اخیر، اضافه کرد: کارهای مشاهده شده اخیر دیگر از سبکی که تنها دارای آهنگ و نور بود خارج شده‌اند و با تکنیک‌ها و روش‌های روز پیش می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر متعلق به کودک امروز است، ادامه داد: تئاتری که متعلق به کودکان امروز است می‌طلبد از روش‌های امروزی برای انتقال مفاهیم و اهداف نمایش به کودک بهره بگیریم و در آینده نیز باید تکنیک و ایده دیگری به کار برد.

بیگی برگزاری جشنواره تئاتر کودک را به منظور انتقال مفاهیم دینی، اجتماعی، تربیتی، نشان دادن اسطوره‌های ملی با توجه به الگوپذیری کودک و تاثیرپذیری او از هنر تئاتر ضروری دانست.

وی با اشاره به جایگاه مخاطب در تئاتر کودک و نوجوان، یادآور شد: تئاتر کودک در سال‌های اخیر مخاطب خود را پیدا کرده اما باز هم فرهنگ‌سازی در این زمینه را می‌طلبد و این حرکت نیازمند یاری مسئولان است.

این کارگردان تئاتر کودک به سالن‌های مملو از جمعیت در زمان برگزاری جشنواره و در کنار آن به سالن‌های خالی نمایش‌های تئاتر در همدان در طول  سال اشاره کرد.

وی اضافه کرد: باید علت این تفاوت را بررسی کرد که آیا این ازدحام جمعیت در جشنواره ناشی از تبلیغات و یا فضای جشنواره است و یا علت دیگری دارد.

بیگی با بیان اینکه همدان یکی از قطب‌های تئاتر ایران بوده و هست، ادامه داد: همدان سال‌ها حرف اول را در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان زده است.

وی با اشاره به اینکه در تئاتر کودک باید فضای فانتزی و خیالی برای کودک تداعی و تجسم شود، افزود: هر چه اثر برای کودک محسوس‌تر باشد باورپذیرتر است.

این کارگردان به تئاتر به عنوان هنری بسیار تاثیرگذار بر عموم مردم اشاره کرد و گفت: اتحاد و انسجام گروه‌های تئاتر و عوامل اجرایی در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان موجب شده جشنواره دارای فضایی کاملا تئاتری و صمیمی باشد.

وی با تاکید بر اینکه نقاط قوت و نیز نقاط ضعف در تئاتر باید شناسایی شود، گفت: باید تئاتر کودک ابتدا به صورت تخصصی دنبال مخاطب خاص خود و سپس به دنبال جذب عموم مردم باشد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.