به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در خصوص هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بینالمللی سوختهای جایگزین خودرو و سی ان جی اظهار داشت: امروز بخش حمل و نقل با توجه به نیاز گسترده به آن در اقصی نقاط جهان در حوزه های مختلف اجتماعی اقتصادی بزرگترین بخش مصرفکننده جهانی انرژی محسوب میشود که در کشور ما نیز بخش حمل و نقل پس از ساختمان و مسکن در جایگاه دوم مصرف انرژی قرار دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گاز طبیعی فشرده یکی از مناسبترین و در دسترسترین جانشینهای بنزین به شمار میآید به ویژه در ایران که با بهرهبرداری از همه منابع شناسایی شده تا حدود 170 تا گاز طبیعی در سایر کشورها به طور متوسط 65 سال خواهد داشت که سوختی ایدهال است که در صورت گسترش مصرف کشور را از واردات بنزین بینیاز میسازد.
اردکانی ادامه داد: اگر این نکته را که میزان قابل توجهی از بنزین تولیدی و وارداتی به علت قیمت با کشورهای همجوار به صورت قاچاق از مرزهای شرقی خارجی میشوند به مشکلات بیافزاییم به این نتیجه میرسیم که کشور ما در زمره کشورهایی قرار دارد که در آینده با معضل اساسی تأمین مورد نیاز وسایل نقلیه روبرو خواهند شد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: بررسی راهحلهای موضوع برای تأمین سوخت مورد نیاز ضروری به نظر میرسد آلودگی ناشی از مصرف بیش از حد بنزین و بار اقتصادی تحمیل شده به دولت سبب شده است مسئولان به سمت کاهش مصرف سوخت خودروها و استفاده از سوختهای جایگزین حرکت نمایند.
وی تأکید کرد: در این زمینه در حال حاضر حدود 25 درصد ناوگان خودروهای سبک در کشور گازسوز بوده و تعداد جایگاههای عرضه گاز طبیعی به 2 هزار و 273 با ظرفیت 2.572.257 مترمکعب در ساعت است.
اردکانی اضافه کرد: هنوز مواردی همچون برنامهریزی بلندمدت و تدوین سند چشم انداز صنعت سی ان جی در کشور به طور کامل نهایی نگشته است و احتیاج به سرعتبخشی دارد و همچنین با عنایت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور پتانسیل بالایی به منظور تعریف طرحهای ملی در این حوزه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی وجود دارد.
اردکانی با اشاره به اینکه 25 درصد درآمد شرکت گاز از سی ان جی تأمین می شود گفت: سیاستهای صنعت نفت نشان میدهد که اغلب هزینههای شرکت نفت و گاز را نمیتواند تأمین کند از محل فروش سی ان جی تأمین میکند.
وی تأکید کرد: روزانه 4 میلیون لیتر بنزین وارداتی در کشور داریم به طوری که در گذشته 4 میلیارد دلار برای واردات این سوخت هزینه شده است این در حالی است که اگر سی ان جی در کشور نبود واردات بنزین 5 برابر میشد.
وی ادامه داد: روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز در کشور به مصرف میرسد که این امر باعث شده است که از واردات 21 میلیون لیتر بنزین صرفهجویی به عمل آید بنابراین توسعه حمل و نقل شهری یکی از ضروریاتی است که باید مورد تأکید قرار بگیرد.
اردکانی ادامه داد: ایران رتبه نخست را در صنعت سی ان جی در دنیا دارد به طوری که بعد از ایران کشورهای پاکستان، آرژانتین، آمریکا و استرالیا در ردههای بعدی قرار دارند.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هم اکنون راهبری و بهرهبرداری از جایگاههای CNG برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فاقد توجیه اقتصادی است، تبیین کرد: در حال حاضر روش انگلیسی حدود 50 سال قبل در مدیریت جایگاههای سوخت کشور به ویژه مجاری عرضه CNG حکمفرما بوده که اجرای این نظام عرضه و توزیع فاقد سودآوری بالا برای سرمایه گذاران جایگاه های CNG کشور است.
وی با اعلام اینکه انتقال دانش و فن آوری در بخشهای مختلف طراحی و تولید موتورهای پایه گازسوز، کیت و نسل جدید مخازن کامپوزیتی و ساخت برخی از تجهیزات جایگاه ها همچون کمرپرسورها مهمترین پاشنه آشیل توسعه صنعت CNG ایران در سال های پیش روی است، گفت: در طول حدود یک دهه گذشته تاکنون با ساخت و توسعه صنعت CNG ایران به بزرگترین تولید و مصرف کننده این انرژی پاک در جهان تبدیل شده است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با برنامهریزی سی ان جی را در جنوب کشور عملیاتی کنیم یک گزینه بسیار مناسبی برای مبارزه با قاچاق سوخت است چرا که در حال حاضر اکثر ماهیگیران سوخت گازوئیل را به قیمت ارزان دریافت و آنرا به قیمت گزاف در کنار مرزها به فروش میرسانند بنابر این در صورت تصویب این موضوع صرفهجویی بسیاری در مصرف سوخت در داخل کشور شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت گازوئیل در ایران 500 تومان است در حالی که در ترکیه به قیمت 5 هزار تومان به فروش میرسد بنابراین قاچاق سوخت زمینه را برای واردات کالاهای قاچاق در کشور امکانپذیر میسازد.
وی با اشاره به آغاز عرضه آزمایشی CNG به شناورها در منطقه خلیج فارس توسط ایران، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن حجم قاچاق سوخت مایع، اولین طرح عرضه CNG به شناورها به صورت پایلوت و آزمایشی در قشم آغاز شده است.
اردکانی با اشاره به اینکه صنعت سی ان جی 75 درصد مزیت دارد اما متأسفانه با مشکلات بسیاری مواجه است بنابراین برای رفع این چالشها باید دولت حمایتهای اساسی را از بخش خصوصی داشته باشد.
شمس با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت های عرضه CNG را منطقی عنوان کرد و افزود: فاصله قیمتی 40 درصدی بین قیمت CNG و بنزین عرضه شده در جایگاههای سوخت وجود دارد که به ظنر می رسد این فاصله قیمتی منطقی است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه به منظور توسعه کمی و کیفی صنعت CNG، دی ماه سال جاری هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی سوخت های جایگزین، خودرو و CNG در تهران برگزار می شود، تاکید کرد: هم اکنون سناریوهای جدیدی به مظنور توسعه کمی و کیفی توسعه صنعت CNG همزمان با برگزاری این کنفرانس بین المللی تدوین و ارائه خواهد شد.
وی از جایگزین کردن مخازن کامپوزیتی با مخازن فلزی در خودروها، توسعه ناوگان اتوبوسرانی گازسوز و ورود کامیونهای CNG سوز به عنوان دیگر سناریوهای در دست اقدام نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این استفاده از CNG به منظور گازرسانی به روستاهای دور افتاده از دیگر برنامههای در دست اقدام برای توسعه این صنعت استراتژیک در کشور است.
وی افزود: با توجه به اینکه ماده 12 قانون رفع موانع تولید که جانشین بند "ق" تبصره 2 بودجه 93 شده است باید این قانون بخشی از مشکلات صنعت سی ان جی کشور را برطرف و زمینه را برای ارتقای این صنعت هموار سازد.
وی با اشاره به اینکه سوخت ال پی جی یکی از سوختهای با ارزش در کشور است بنابراین این سوخت نباید هم سنگ با سی ان جی در نظر گرفته شود بلکه باید برنامهریزی اصولی برای صادرات آن در کشور صورت گیرد.
اردکانی بازنگری برنامه جامع توسعه سی ان جی در ایران، بررسی فرصتهای موجود در بند 12 قانون رفع موانع تولید، بررسی قوانین موجود برای توسعه زیرساختها، قابلیت سی ان جی در موتورهای ساکن و سوخت دوگانه و دیگر خدمات گازرسانی همچین بهینهکاری شرکتها و سازمان در زمینه سی ان جی را از مهمترین اهداف این همایش عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بینالمللی سوختهای جایگزین خودرو و سی ان جی از 28 الی 30 دی ماه 94 در مرکز همایشهای بینالمللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار میشود.
انتهای پیام/