سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمترین ویژگی فضای چت و اینترنت نشاندن مجاز به جای واقعیت است

یک روانپزشک گفت: جابجایی مجاز به جای واقعیت آنقدر ظریف اتفاق می‌افتد که افراد به سادگی دنیای خیال را با جهان واقعی اشتباه می‌گیرند.

علیرضا سفیدچیان، روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مهارت فعالیت‌ در دنیای مجازی اظهار کرد: میل غریزی انسان به گفت‌وگو و ابراز وجود، شاید یکی از دلایل مهم انباشتگی اطلاعات در فضای مجازی است که با گفت‌وگو کردن روش مهم و کار آمد برای تخلیه روانی و رهایی از احساس افسردگی و ناراحتی در فرد ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: رشد سریع گروه‌ها و تالارهای گفتگو، بیانگر وجود نوعی نیاز به ارتباط در فضایی است که دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد بوده و این  امکان را به افراد می‌دهد تا ضمن بیان دغدغه‌ها، علایق و تجربیان خود در این محیط، در خصوص تجربیات افراد دیگری که قاعدتا ناشناس نیز  هستند، اطلاعاتی را کسب کنند.

این روانپزشک با بیان اینکه هر فناوری به خودی خود نه خوب و نه بد است افزود: رایانه، موبایل و اینترنت نیز به عنوان فناوری‌های نوین ارتباطی برای بهبود زندگی و تسریع در آموزش و پژوهش و تماس طبعا می‌تواند مفید باشد اما اگر به عنوان وسیله وقت گذرانی یا پراکندن اخبار نادرست یا القای موضوعات مخدوش استفاده شود مضر است.

وی با اشاره به نکات مهمی که افراد را به سمت چت روم‌ها می‌کشاند، ادامه داد: نیازهای افراد به دوستی و برقراری ارتباط اجتماعی به هر شکل و عنوانی که اینترنت می‌تواند پاسخگوی آن باشد به کاربران کمک می‌کند که در وادی فناوری بدون اینکه هویت وی فاش شود به هر کاری دست بزند بنابراین آزادی بدون داشتن مسئولیت را تجربه می‌کند.

سفیدچیان در خصوص دیگر علل گرایش‌ به چت گفت: گمنامی، سرعت ارتباط وسیال بودن از جمله علل گرایش به  چت است که در روابط جنسیتی و دوست یابی جوانان محملی برای جستجو و ارضای کنجکاوی‌های آنان فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.