سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طعم گس مهر برای بچه‌های بازمانده از تحصیل

به دلیل مشکلات فرهنگی، اقتصادی بخشی از خانواده ها، اجازه تحصیل به فرزندان خود را نمی دهند و برخی دیگر به عنوان نیروی کار نگاه می کنند و آنان را از ادامه تحصیل محروم می کنند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،پیشی گرفتن دختران در ترک تحصیل تیتر چند خبر رسانه ها است و هر از چندی خبرهایی از ترک تحصیل دانش آموزان در نقاط محروم کشور منتشر می شود که نگران کننده است. اگرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش خبر ترک تحصیل ۳ میلیون دانش آموز کشور را از سالیان قبل تاکنون تکذیب کردند اما به هرحال موضوع ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل در مناطق محروم نگران کننده است.

کودکان بازمانده از تحصیل میان آمارها گم نشوند
علی زرافشان، مدیرکل آموزش متوسطه در خصوص دانش‌آموزانی که تحت پوشش آموزش و پرورش نیستند و به نوعی بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند، گفت: این نهاد برخورد ایجابی با خانواده‌های دانش‌آموزان خواهد داشت.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش به بررسی مشکلات خانواده‌های دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل می‌پردازد، گفت: چنانچه بعد از مذاکره با خانواده‌ها، ترتیب اثری در وضعیت دانش‌آموزان داده نشود با خانواده‌های آنان برخورد قضایی خواهد شد اما در صورتیکه مشکل حل شود، سیاست‌های تشویقی برای این خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود.

زرافشان این موضوع را هم یادآور شد که تحصیل در مقطع ابتدایی بنا بر برنامه چهارم توسعه برای همه اجباری است و در برنامه ششم هم تصمیم بر این است تا مقطع اول متوسطه هم مشمول طرح اجباری تحصیل شوند.

توانمندسازی خانواده ها برای آموزش کودکان
بازماندن از تحصیل حقیقت تلخی است که حتی جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر روند تولید علم، اثر منفی خواهد گذاشت و برخورد جدی با خانواده‌ها شاید بتواند آن‌ها را از عدم حضور فرزندان‌شان در مدارس باز دارد.

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره‌ جریمه و برخورد با خانواده‌های متخلف گفت: طبق قوانین پدر و مادر موظفند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند اما برخی از این مسئله سرباز می‌زنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت : میزان جرایمی که در حال حاضر اعمال می‌شود ناچیز است و خواسته آموزش و پرورش افزایش این جریمه‌ها است.

وی البته این موضوع را بسیار مهم تلقی کرد که باید توجیه فرهنگی برای خانواده‌ها در رأس قرار بگیرد که به این روش نتایج بهتری حاصل می‌شود.

هدایت تحصیلی، راهی برای پیشگیری از تحصیل
ادهم با بیان اینکه درطی سال‌های اخیر روند کاهش بازماندگان از تحصیل را داشته‌ایم، تصریح کرد: آموزش و پرورش استراتژی تشویق خانواده‌ها به فرآیند تحصیل دانش‌آموزان و کنترل پیگیری مسائل دانش‌آموزان را در دستور کار دارد.

نوید ادهم در خصوص توجه به مدارس این گونه دانش‌آموزان گفت: بعد از شناسایی افراد بازمانده از تحصیل، امکان آموزش آن‌ها در مدارس شبانه‌ و بزرگسال در صورت این‌که از سن تحصیل آن‌ها گذشته باشد، فراهم است. با وجود آنکه آموزش و پرورش تلاش‌های فرهنگی و تربیتی را برای باز گرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل انجام داده است اما برای اثربخشی بهتر این روند بهتر است منشأ اصلی این رویداد را دریابد. 

برخی کارشناسان آموزش و پرورش که با این معضل رو به رو بوده‌اند عواملی چون  طلاق، فقر فرهنگی و مالی و اعتیاد را از اصلی‌ترین عوامل اجتناب خانواده‌ها برای حضور فرزندان‌شان در مدارس می دانند .   

به صدا درآمدن زنگ مدرسه برای بازماندگان از تحصیل 
حضور در مدرسه و ادامه تحصیل هر چند ضروری است اما تحقق آن نیازمند زیر ساخت هایی از جمله حمایت های مالی است، بر همین اساس و به دلیل فقر مالی در مواردی افراد قادر به ادامه تحصیل نیستند و از تحصیل باز می مانند.

وزیر آموزش و پرورش از افزایش 25 هزار نفری ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی 94-95 خبر داده است درحالی که در سال 91 مرکز آمار و فناوری آموزش و پرورش 141 هزاردانش آموز بازمانده از تحصیل را اعلام کرده بود .

همچنین از سایر اقدامات آموزش و پرورش برای کنترل این وضعیت نیز خبرهای خوبی به گوش می‌رسد .بنابر گفته‌ محمد دیمه‌ور، مدیرکل آموزش ابتدایی، از سال 94تحصیلی برنامه‌هایی برای مبارزه با بی‌سوادی به تمام استان‌ها ابلاغ شده است که از جمله این اقدامات جذب و نگهداری کودکان بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان ترک ‌تحصیلی است.

چاره اندیشی برای کودکان بازمانده از تحصیل
نوید ادهم از شناسایی خانواده‌هایی که اجازه‌ تحصیل به فرزندان‌شان نمی‌دهند سخن گفت و خاطرنشان کرد: تاکنون 275 خانواده‌ای که مانع تحصیل فرزندانشان شده‌اند به مراجع قضایی معرفی شده اند.

در راستای اجرای طرح جلوگیری از بی‌سوادی، آموزش و پرورش اقدامات مثبتی را انجام داده است و آمارها حاکی از آن است که حتی نسبت به سال گذشته، تعداد ثبت نام شدگان افزایش داشته است  واکنون  به 13 میلیون و 200 هزار نفر رسید.


گزارش از آتوسا دولتیاری  


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.