سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاعران آئینی با دل و جان باید در خدمت اهل بیت (ع) باشند

تمام شاعرانی که در حوزه شعر آئینی خدمت می‌کنند باید با دل و جان و با تمام وجود به این وظیفه عمل کند.

سیامک رجاور شاعر آئینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شعر آئینی و مذهبی گفت: با عنایتی که حضرت زهرا (س) به من داشته اشعاری که می‌سرایم را خودم اجرا می‌کنم و ترجیحم این است که اشعارم با زبان و بیان و اجرای خودم باشد. به نظر من شاعران این حوزه باید به سمت دکلمه‌هایی باشند که قابلیت اجرا داشته باشد و بتوان آن را روی صحنه اجرا کرد.


وی افزود: هر کسی به هر طریقی که در حوزه شعر فعالیت دارد باید در حق امیر المومنین و اهل بیت (ع) شعر بگوید و وظیفه خود را در این عرصه به نحو احسن به انجام برساند.

رجاور در خصوص فعالیت‌ در هیئت خود در عرصه شعر در اجرا در ماه محرم اظهار داشت: من در تمام ماه رمضان و محرم در هیأت‌ها حضور دارم و امسال هم مثل سال‌های گذشته حضور در هیأت‌ها را در برنامه‌ دارم. ممکن است مثل سال‌های قبل برنامه و اجرای تلویزیونی هم داشته باشم ولی در حال حاضر به طور قطع در خصوص آن صحبتی نمی‌کنم.

این شاعر آئینی در ادامه بیان کرد: برای چاپ کتاب تصمیم‌هایی گرفته‌ام که تقریباً عملی شده است. من در نظر داشتم که محرم امسال کتاب چاپ کنم که احتمالاً‌به محرم سال 95 موکول می‌شود. این کتاب شامل دو دفتر است که دفتر اول به کل وقایع کربلا تعلق دارد و یک شعر 300 بیتی است که برای سرودن و نوشتن آن سه سال و نیم زمان اختصاص دادم و از مراجع و علما راهنمایی گرفتم تا حرفی کم و اضافه زده نشود. این شعر  از زبان شهدای هاشمی است.

دفتر دوم در خصوص تمام ائمه اطهار است که شامل حدود 50-60 شعر می‌شود و این شعر‌ها با تعداد ابیات زیاد است. چون من در سبک خود اجرای شعرم دارم معمولاً اشعار با ابیات زیاد می‌سرایم.


وی در خصوص اتفاقات تلخ منا عنوان کرد: از صمیم قلب علاقه داشتم در خصوص حجاج ایرانی که در این فاجعه فوت کردند شعر بگویم. اما به دلیل تداخل این اتفاق با هفته دفاع مقدس و ایام عید قربان و عید غدیر هنوز سعادت نصیبم نشده است.

اما از این حادثه تلخ ابراز تأسف می‌کنم و با اینکه همه ما یک روز رفتنی هستیم می‌خواهم بگویم خداوند چه مرگ زیبایی را برای آنها در حریم خانه خود خواست. به طور قطع آنها انتخاب شده بودند و اینکه چه کردند که خداوند این سرنوشت قشنگ را برایشان خواسته خدا می‌داند.

رجاور در خصوص اینکه پیرو سبک خاصی است یا خیر گفت: من به لحاظ شعری خودم را پیرو سبک کسی نمی‌دانم اما در اجر در راهی قدم می‌زنم که مرحوم محمد رضا آغاسی آن را احیا کرد. چون قبل از مرحوم آغاسی عده‌ای این سبک اجرا را داشته‌اند. من تمام تلاشم را کرده ‌ام که سبک ایشان را با استفاده از نوآوری خودم اجرا کنم. من و کسانی که در این سبک اجرای شعر می‌کنند. به تازه واردان این عرصه می‌گویم ک در ابتدا باید با تقلید از سبک افراد قدیمی‌تر این عرصه شروع کنند و بعد با نوآوری و خلاقیت در اجرا آن را متفاوت کنند. خلاقیت اتفاقی است که باید در این سبک کاری بیفتد ولی گاهی خبری از خلاقیت در اجرا و سرودن شعر نمی‌بینیم.

رجاور اظهار داشت: من اجرای شعر‌هایم را از 10 سال پیش و با اجرا در استیج‌های همایش‌های آئینی آغاز کردم و به لطف خداوند و توجه حضرت زهرا (س) به اینجا رسیدم. من از سال 92 کارم را با رسانه ملی و شبکه جام جم ادامه دادم و دلیل آن اجراهای گذشته و معرفی دوستان به همدیگر بود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.