سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری:

تعریف هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در صنعت نفت/ لزوم اصلاح نظام پژوهش فناوری در این صنعت

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به اینکه در این عرصه بیش از یک تریلیون پروژه تعریف شده است، گفت: باید در حوزه پژوهش و فناوری صنعت نفت و نیز جذب سرمایه‌گذاری اقدامات اساسی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مقدم در دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز ( ازدیاد برداشت و تجهیزات مرتبط با آن) گفت: از زمانی که نظام پژوهش و فناوری در صنعت نفت ایجاد شده حدود یک تریلیون و 500 میلیارد تومان پروژه تعریف شده است که این پروژه در طی سال‌های گذشته در حوزه پژوهش و فناوری به مرحله اجرا درآمده است.

وی به لزوم برنامه‌ریزی مدون در حوزه خلق و انتشار فناوری تأکید کرد و افزود: جذب کارآفرینان، خلق فناوری، انتشار فناوری، سیستم‌دهی و نظام بخشیدن به این عرصه  تأمین منابع مالی از جمله کارکردهای مهم در نظام نوآوری فناورانه است که بایستی در صنعت نفت مورد توجه اساسی قرار گیرد.

مقدم ادامه داد: واقعیت این است که حوزه پژوهش و فناوری مهندسی دو کارکرد جدا از هم ندارند و عملکرد یکپارچه این حوزه‌ها می‌تواند به افزایش کارآمدی، خلق و توسعه فناوری منجر شود به طوری که پژوهش و فناوری ملزم به خلق فناوری و ساماندهی آن است که با ایجاد سازگارهای نفت برای کاربردی کردن دانش فنی می‌توان به عرصه کسب و کار ورود پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این کار نیاز به اصلاح نظام پژوهش و فناوری در کشور است، گفت: باید با ایجاد نوآوری و روش‌های جدید بتوانیم در جهت توسعه اقتصادی کشور به ویژه صنعت نفت گام مهم برداریم.

معاون وزیر نفت افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن عمر پروژه‌ها را به عنوان عاملی در جهت ارزش اقتصادی طرح‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در نیا ارزش اقتصادی پروژه‌ها در انتها نسبت به ابتدای کار چند برابر شده است.

مقدم بازنگری نظام فنی اجرایی صنعت نفت و تغییر رویکرد این نظام را به سمت صنایع بالادستی بسیار موثر دانست و گفت: در نظام فعلی فنی اجرای این صنعت توجهی به بخش بالادستی نشده است در حالی که نظام مهندسی یک مهندسی مخزن نیز ندارد آنچه که صنعت با آن زنده است بخش بالادستی است که باید بتوانیم تحقیق و توسعه را در این رابطه ارتقا دهیم.

وی همچنین در لزوم کالبد شکافی پروژه‌های موجود و آسیب شناسی فرصت‌های از دست رفته اظهار داشت: با ابلاغ قانون جدید وزارت نفت امکانات قانونی لازم برای رسیدن به اهداف دانش‌بنیان صنعت نفت فراهم شده است و با توجه به اینکه دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور از دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز سرچشمه می‌گیرد.

مقدم انرژی را مهم‌ترین مقوله توسعه در دنیای امروز معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران نخستین رتبه در منابع نفت و گاز است مزیت نسبی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در آینده فرصت‌های بسیاری برای اکتشاف در حوزه صنعت نفت و گاز ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: دوران پساتحریم فرصت‌های مناسبی را برای انتقال فناوری و استفاده از راهبرد بازار در مقابل فناوری در اختیار صنعت نفت کشورمان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.