سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

بازار 8 میلیارد دلاری در انتظار شرکت‌های جهانی/ توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت را جدی بگیرید

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفـت: پیش‌بینی می‌شود بازار 8 میلیارد دلاری با لغو تحریم‌ها در انتظار شرکت‌های جهانی و سرمایه‌گذاران باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران در دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز ( ازدیاد برداشت و تجهیزات مرتبط با آن) گفت: این همایش با هدف نهایی چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه موجود در بخش بالادستی صنعت نفت است که این گردهمایی را به عنوان فرصتی برای بحث در مورد آخرین فناوری‌های موجود در سرتاسر جهان با هیأت نمایندگان شعب اصلی شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد : این همایش بین‌المللی از تغییرات مثبت و فضای جهانی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران در سایه تصویب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بهره‌مند است.

وی با تأکید بر اینکه شواهد عینی از اقتصاد بزرگ و غنی از منابع ایران توجه بسیاری را جلب کرده، افزود: نتایج تحقیقات از بانک سرمایه‌گذاری گلدمن حاکی از آن است که ایران در بین 11 کشور قرار دارد که در قرن 21 می‌تواند به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود.

کاتوزیان ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده تخمین زده می‌شود که در نتیجه اجرای برجام بازاری با سود 8 میلیارد دلاری در انتظار شرکت‌های جهانی و سرمایه‌گذاران بالقوه خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر چه در طی دو سال گذشته تغییرات و اقدامات زیادی در راستای تحقق اهداف رئیس جمهور برای توسعه اقتصاد ایران در بلندمدت صورت گرفته است، گفت: در راستای اهداف چشم‌انداز 1404 برای کسب رتبه نخست صنعت علم و فناوری در منطقه فعالیت‌های بسیاری می‌بایست انجام شود از این رو پژوهشگاه صنعت نفت نقش مهمی در تحقق الزامات فناورانه صنعت نفت کشور دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه باور بر این است که صنعت نفت ایران به عنوان بزرگترین منبع درآمد ملی یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور در سال‌های آتی خواهد بود، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان بازوی تحقیق و توسعه وزارت نفت مصمم است توانمندی‌های خود را برای کمک به این مهم از طریق ابزار فناوری تقویت کند.

وی تصریح کرد: وزیر نفت که اولویت اصلی را برای جهت‌گیری، فعالیت‌های پژوهشگاه اعلام کرده نخستین و مهم‌ترین اولویت بخش بالادستی است که به توجه سریع نیازمند است.

کاتوزیان همچنین حوزه شدت مصرف انرژی در کشور و تأمین لیسانس‌های مورد نیاز بخش پایین دستی دانست و گفت: این مسئله کاملا پذیرفته شده است که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت ایران افزایش ضریب ازدیاد برداشت از میادین بزرگ است از این رو بر آن شدیم که فناوری‌های ازدیاد برداشت را به عنوان محور اصلی دومین همایش انتخاب کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به واگذاری مطالعه میدان‌های اهواز و یادآوران به پژوهشگاه صنعت نفت گفت: این دو میدان از بزرگ‌ترین میادین نفت کشور به حساب می‌آیند و قرارداد رسمی انجام مطالعات برداشت روی میدان اهواز در اواخر سال گذشته بین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با پژوهشگاه منعقد شده‌اند.

کاتوزیان در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: اگر چه هنوز اقدامات عملی در حوزه تجاری سازی فناوری صورت نگرفته است اما پژوهشگاه صنع نفت زمینه تجاری سازی را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با فعالیت‌هایی نظیر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و برقراری ارتباط مناسب با صنایع داخلی و بخش خصوصی زمینه لازم را برای تجاری سازی فناوری‌ها امکان‌پذیر کرده است.

کاتوزیان افزود: حرکت حوزه‌های تحقیقاتی به سمت صنعتی شدن و تجاری‌ سازی ضروری است و پژوهشگاه صنعت نفت در این مسیر با جدیت حرکت می‌کند.

کاتوزیان تأکید کرد: صنعت نفت کشور ما در گذشته در زمینه فعالیت‌های ازدیاد برداشت از مخازن، فعالیت‌های گسترده و عمیقی انجام نداده اما در حال حاضر تمرکز خود را بر فعالیت‌های ازدیاد برداشت از مخازن قرار داده است.

وی دلیل گسترده نبودن فعالیت‌های کشور را در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن در گذشته برداشت طبیعی از میدان‌ها در نیمه عمر مخازن عنوان کرد و گفت: به این ترتیب در گذشته نیاز فناوری‌های ازدیاد برداشت در حد امروز احساس نمی‌شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.