سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تدوین قانون حمایت از کودکان در چه مرحله‌ای است؟

قوی‌ترین لایحه‌ی حمایت از کودکان جهت بررسی و تأیید روی میز کمیسیون قضایی مجلس قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کنوانسیون حقوق کودک شامل اساسی‌ترین حقوق بشر برای کودکان در 29 آبان 1368 به تصویب رسید و 193 کشور با ضمانت قانونی به این کنوانسیون ملحق شدند.

کنوانسیون جهانی حقوق کودک شامل 54 ماده و 2 پروتکل اختیاری بود که چهار اصول پایه‌ای آن را یعنی 1- هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد. 2- زمانی که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود باید منافع عالیه آن‌ها در رأس قرار گیرد. 3- کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند. 4- کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود این نظرات باید مورد توجه قرار گیرد، تشکیل می‌دهد.
 
با وجود تمامی قوانینی که در خصوص حمایت از کودکان در سرتاسر جهان وجود دارد اما گویا گاهی اوقات با بی‌توجه به تمام آن‌ها، در حق بسیاری از کودکان ظلم‌های فراوانی صورت می‌گیرد از این رو مسئولان کشوری بر آن شدند تا قوی‌ترین قانون حمایت از کودکان را تدوین ومصوب کنند.

*** بررسی لایحه‌ی قانون حمایت از کودکان

لایحه‌ حمایت از کودکان یک ایده و طرح نو است که در صورت تصویب آن، در واقع جامع و کامل‌ترین قانون مرتبط با حمایت از کودکان و نوجوانان جهان خواهد بود.

در این قانون تمام زوایای حمایت از کودک و نوجوانان دیده و تنظیم شده است.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت حمایت از حقوق کودک و نوجوانان می‌گوید: این لایحه ابتدا در کمیته حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و اکنون جهت بررسی نهایی روی میز کمیسیون قضایی قرار گرفته است.

در لایحه‌ی جدید تلاش شده است اذیت و آزار کودکان را از نظر آزار جنسی، روحی و روانی و جسمی تقسیم‌بندی کنیم، همچنین تکلیف والدین و سازمان‌ها در ارتباط با حقوق کودک و نوجوان در این لایحه بحث شده و موضوع حضانت از کودکان بسیار شفاف عنوان شده است، حتی ایجاد پلیس کودک و تشکیل شورای حمایت از کودکان در کشور و مراکز استان‌ها هم تعریف شده که در صورت تصویب نهایی و اجرا شاهد تحول عظیمی در موضوع حقوق کودکان کشور خواهیم بود.

گفتنی است، پس از اتمام و تکمیل این لایحه در کمیسیون قضایی به صحن علنی مجلس می‌رود که پس از تصویب به سرعت اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کنوانسیون ، قانونی ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.