سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

ثبت ملی 32 هزار آثار تاریخی و گردشگری و صنایع دستی کشور / آیین نوروز ایرانیان ثبت جهانی می شود

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی کشور، از ثبت 32 هزار آثار و بنای تاریخی و گردشگری و سوغات و آیین های بومی کشورمان در فهرست آثار ملی خبر داد .

اسدالله درویش امیری در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازهمدان؛ گفت: از این میان 30 اثر شامل آیین های  ملی هستند و آیین شیره پزی روستای مانیزان ملایر هم با شماره 461 در هفتم  دی سال 1391 به ثبت ملی رسید.

وی از پیگیری سازمان میراث صنایع دستی و گردشگری استان همدان برای به ثبت جهانی رساندن آیین نوروز ایرانیان هم خبر داد و گفت: ما در اولویت اولویت اول قرار است امسال جشن نوروز ایران را برای ثبت جهانی شدن به سازمان یونسکو معرفی کنیم .

وی با اشاره به اینکه ثبت ملی شدن آیین های کشور از 4 سال گذشته در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی قرار  گرفته است افزود: برگزاری این جشنواره خود می‌تواند بخش مهمی از گردشگری شهرستان ملایر استان همدان و حتی کشور باشد.

اسدالله درویش‌امیری در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف میراث فرهنگی کشور احیای سنت‌های گذشته است، گفت: در سال‌های اخیر این سنت‌ها به خوبی در حال احیا است.

وی بیان کرد: ما دارای فرهنگی غنی هستیم و باید این سنت را که گذشتگان ما به خوبی آن را حفظ کرده و تحویل ما داده را به شایستگی حفظ کرده و به نسل‌ آینده بسپاریم.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی کشور، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه تمدن و فرهنگ کشور ما در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: قدمت تمدن ایران زمین 10 هزار ساله است که این تمدن و فرهنگ برای ما به ارث رسیده و باید آن را نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 30 جشنواره مختلف مانند جشنواره شیره‌پزی ملایر در کشور برگزار می‌شود افزود: مهمترین این جشنواره برگزاری جشنواره آش‌های محلی، موسیقی، ورزش‌های بومی، گل نرگس، گردوی تویسرکان و جشنواره اقوام ایرانی است.

درویش امیری با بیان اینکه در کشور ما آیین‌ها و فرهنگ‌های قدیمی زیادی داریم که باید احیا شود گفت: یکی از مهمترین آن احیای آش‌های محلی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 400 نوع غذای محلی در کشور شناسایی شده است تصریح کرد: با جایگزینی غذاهای محلی به جای غذاهای فست‌فود باید سلامتی را به نسل امروز هدیه کنیم.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی کشور، گردشگری و صنایع دستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی جشنواره مانیزان پیگیری‌های لازم خواهد شد گفت: در در این زمینه برای ثبت هر آیینی اول باید پرونده آن تکمیل و به ثبت آثار ملی برسد.

 وی یادآور شد: در ادامه بعد از ثبت ملی پرونده تکمیل شده به یونسکو ارسال می‌شود و اگر آن آیین در جایی دیگر از دنیا ثبت نشده باشد و در صورت پذیرش اقدامات بعدی برای ثبت جهانی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.