سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش

وعده ترکان عملی می‌شود؟ / قطب سوم خودروسازی منتظر لغو تحریم‌ها

باید منتظر ماند و دید پس از لغو کامل تحریم‌ها وعده راه اندازی قطب سوم خودروسازی عملی می شود یا خیر.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، "قطب سوم خودروسازی ایران" نامی است که سال 89 علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن وقت از آن رونمایی و جهت فراهم کردن زمینه راه اندازی آن ایدرو را مامور به پیگیری کرد و بر این اساس سال 90 را سال تولد سومین قطب خودروسازی کشور اعلام کرد.

ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) نیز طبق این درخواست مباحث مربوط به راه اندازی قطب سوم را پیگیری و درنهایت اعلام کرد سرمایه گذاران برای انجام کار دچار اختلاف شده اند این اختلافات تا پایان عمر دولت دهم ادامه یافت به گونه ای که در آن دوره زمزمه های به تاریخ پیوستن قطب سوم به گوش میرسید.

با تکیه دولت یازدهم بر ریاست قوه مجریه و اعلام اینکه افزایش کیفیت محصولات خودرو باید به صورت جد دنبال تا انحصار از بازار خارج شود، دبیر شورای عالی مناطق آزاد مجدد نام قطب سوم خودروسازی را در اقتصاد ایران احیا کرد.

اکبر ترکان سال گذشته در این خصوص گفته بود: در آینده نزدیک یکی از بزرگترین سایت های تولیدی خودرو آسیا برای شکستن انحصار سایپا و ایران خودرو در مناطق آزاد چابهار با حمایت مستقیم دولت و توسط بخش خصوصی یا خودروسازان خارجی تاسیس خواهد شد.

همچنین حامدعلی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار آبان سال گذشته با بیان اینکه عملیات احداث قطب سوم خودروسازی کشور در چابهار حال انجام است، گفته بود: طرحی با نام تیس خودرو در زمینی به مساحت 400 هکتار در منطقه آزاد در حال اجرا است، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای این طرح در حال انجام است.

این اظهارات در حالی بود که در دولت قبل ابتدا اصفهان و سپس تبریز و خوزستان برای میزبانی از قطب سوم خودروسازی اعلام آمادگی کرده بودند.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به عدم ارائه اطلاعات کامل از نحوه راه اندازی قطب سوم همچون دولت قبل زمزمه های منتنفی شدن این طرح در حال بلند شدن بود که ترکان در آخرین اظهار نظر خود با رد این موضوع اعلام کرد "برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار با شرکت هایی در حال مذاکره بودیم که در شرایط تحریمی قادر باشند با ما همکاری کنند که با به ثمر رسیدن تلاش های دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای این مذاکرات قطع شد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار مصمم هستیم و این موضوع منتفی نشده است بلکه با توجه به فرصت هایی که در پساتحریم به وجود آمده ترجیح بر این است از همه فرصت های بین المللی استفاده کنیم. لذا تحمل کرده ایم تا موعد برداشته شدن تحریم‌ها فرا برسد، آن وقت برای ایجاد قطب سوم خودروسازی، از همه پتانسیل‌ها و امکانات موجود، بهره ببریم و بتوانیم تصمیمی بگیریم که بهترین تصمیم باشد. 

وی افزود: مذاکرات به گونه‌ای پیش می‌رود تا از بهترین‌ها در قطب سوم استفاده کنیم به همین دلیل با صبوری پیش می‌رویم تا بتوانیم در انتخاب شرکای تجاری یا سرمایه گذاران دقت کافی را داشته باشیم و بعدها نگوییم که ای کاش صبر کرده بودیم تا فضا بازتر شود."

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛راه اندازی قطب سوم خوردوسازی که گفته می‌شود به اعتباری نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان نیاز دارد اگرچه برای شکستن انحصار چندین ساله بازار خودرو  و تولید محصولات در سطح کلاس جهانی است اما باید توجه داشت تنها نتیجه عمل شعارگونه از بین رفتن دیوار اعتماد و ایجاد زمینه برای سواستفاده است.

از طرفی با توجه به باقی ماندن 2 سال از عمر دولت، با توجه به بازار مطلوب ایران و استقبال هیئت‌های خارجی از سرمایه گذاری در کشور باید منتظر ماند و دید پس از لغو کامل تحریم‌ها اظهارات خودرویی مشاور رئییس جمهور عملی می شود یا خیر.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
فیردز
۲۱:۵۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
عدم توجه به خواسته های مشتریان و احترام به حقوق آنها از یکسو و افزایش های بی دلیل قیمتها و همچنین عدم ارتقاء کیفیت خودروها و لحاظ نکردن ویژگیهای خودروهای امروزی از دلایل بارز مشتری زدایی است نه شرایط رکود حاکم بر جامعه
و ورود خودروسازهای جدید در سطح کشور این عدم اعتماد و تقاضا را برای دو خودرو ساز فعلی را همچنان در پی خواهد داشت ، این دو خودرو ساز برای خروج از این شرایط سخت حاکم بر چتر حمایتیشان باید به دنبال رویکرد دیگری باشند.
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
خرید خودرو صفر اکیدا ممنووووووووووووووووع
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
انشالله درستشه قیمت واقعی خودروروببین وجون ادم برااین خودروسازهاارزش داشته باشه
داریوش
۱۳:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
خودرو صفر نمیخریم تا زمانی که خودروهای روز دنیا با قیمت واقعیشون در همون کشورها بیاد...حق ما مردمه که در ازای پولی که میدیم چیزی درخور و شایسته بخریم نه پراید 5 تومنی رو 20 میلیون بخریم یا پژو 7 تومنی رو 28 میلیون...
خودرو صفر ممنوع
صداقت
۱۴:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
احسن . ارادت دارم خدمت چنین مرد با فکری
اتحاد
۲۰:۴۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
درود ...
گفته هاي دلمان را گفتي.
ماشين با كيفيت با قيمت واقعي خواسته ماست...
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
اگه ایران خودرو و سایپا رقیب دیگه ای هم پیدا کنن با رکود دیگری هم دوباره مواجه میشن و قیمت خودرو کلی پایین میاد.
ایوب
۰۸:۵۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
دوستان همچنان
خــــــــــــــــــــــــــــــــــرید خودرو صفر ممــــــــــــــــــــــــــــنوع