سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

سهم ناچیز اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور

سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از یک درصد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در نشست با مدیران و رؤسای دانشگاه ها، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد، سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور را کمتر از یک درصد عنوان کرد.

محمدحسین صادقی با اشاره به رتبه نخست ایران از نظر تولید مقاله در منطقه خاورمیانه و رتبه 16 در دنیا گفت: اما از نظر اقتصاد دانش بنیان و تولید فناوری دارای رتبه 94 در بین 189 کشور دنیا هستیم.

وی با اشاره به نقش دانش و فناوری به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی افزود: با حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان می توان با هزینه کمتر، محصولات با کیفیت تری تولید و در بازارهای بین المللی عرضه کرد.

صادقی گفت: از دانشگاه های کشور انتظار می رود برای تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری، بخشی از ظرفیت و امکانات خود را به تولید فناوری و تأسیس شرکت های دانش بنیان اختصاص دهند.

وی با بیان راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در سال 91 با هدف پشتیبانی مالی از شرکت ها و موسسات خصوصی دانش بنیان افزود: تا کنون 19 صندوق پژوهش و فناوری با حمایت این صندوق در کشور فعال شده است.

مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، نبود این صندوق در چهارمحال و بختیاری را از کمبودهای زیرساختی استان در حمایت از اقتصاد دانش بنیان عنوان و خواستار پیگیری مسئولان دانشگاه شهرکرد برای راه اندازی آن شد.

صادقی همچنین بر اهمیت تشکیل شورای فناوری با شرکت مدیران و صاحبنظران استان ها برای شناسایی شرکت های دانش بنیان فعال، برتر و اثرگذار و طرح های نیازمند اعتبار جهت معرفی به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور تأکید کرد.

رئیس دانشگاه شهرکرد نیز در این نشست همکاری مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از مراکز دانش بنیان استان را خواستار شد و گفت: چهارمحال و بختیاری با 8 دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی، 50 هزار دانشجو و یک هزار عضو هیأت علمی، ظرفیت بالایی برای تولید ثروت بر پایه دانش و فناوری دارد.

شایان شامحمدی با اشاره به راه اندازی مرکز رشد دانشگاه شهرکرد با 76 واحد فناور در سال های گذشته افزود: 64 واحد از این تعداد در مرحله تولید انبوه، 8 واحد در مرحله رشد و 4 واحد در مرحله پیش رشد قرار دارد.

وی، استیجاری بودن مکان و نبود فضای ثابت برای استقرار این واحدها را از مشکلات عمده مرکز رشد دانشگاه شهرکرد عنوان کرد و گفت: ردیف بودجه ای مستقل برای حمایت مالی این دانشگاه از ایده های اقتصادی دانش محور هم وجود ندارد.

شامحمدی با اشاره به آغاز نخستین طرح تحقیقاتی تلقیح خارج از رحم دام سبک در دانشگاه شهرکرد یادآور شد: این طرح منجر به تولد بره سالم شد اما به دلیل نبود اعتبار تداوم نیافت و دیگر استان ها در این زمینه موفق تر عمل کردند.

رئیس دانشگاه شهرکرد همچنین از راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه متشکل از مسئولان علمی و فناوری استان در آینده نزدیک خبر داد.


انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.