سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

روحانی در ساختمان سبز خیابان "east river" چه خواهد گفت؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد مهم‌ترین تریبون جهانی برای عرضه دیدگاه‌ کشورها در مناسبات جهانی است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد مهم‌ترین تریبون جهانی برای عرضه دیدگاه‌  کشورها در مناسبات جهانی است.

ارائه دیدگاه‌های کشوری، منطقه‌ای و همچنین ارائه پیشنهاد و راه‌حل‌هایی برای نیل به صلح و امنیت بین‌المللی و موضوعات مهم جهانی در این سازمان همواره مورد تاکید روسای جمهور و یا نمایندگان قانونی هر کشوری قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای سومین بار برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ، فردا (پنج شنبه 2 مهر) راهی نیویورک خواهد شد، از این رو حضور رئیس جمهور با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار سازمان ملل می‌تواند در تحولات  منطقه‌ای موثر واقع شود.

یکی از اهداف شکل‌گیری سازمان ملل جلوگیری از عدم ثبات و برقراری امنیت در سطح بین‌الملل است، در حال حاضر منطقه ما با حضور گروه تروریستی داعش ناامن شده است که رئیس جمهور با حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند اقدامات وحشیانه و جنایت‌کارانه این گروه تروریستی را افشا کند و همگان برای مقابله با این گروه همراه و هماهنگ شوند.

در این میان حضور نمایندگان قانونی هر کشوری در این اجلاس همواره به دلیل تشریح مواضع کشورشان در سطح جهانی از درجه اهمیت زیادی برخوردار بوده و چه بسا به نسبت قدرت سخنرانی و ارائه ایده‌های مبتنی بر موازین بین‌الملل از سوی نمایندگان هر کشوری می‌توانند در جهت کمک به جامعه بشری گام بردارند.

بنابراین مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است تا کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران به جهت موقعیت استراتژیک و نقش شایسته‌اش  در مقابله با تروریست منطقه‌ای بتواند با طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در مورد مسائل جهانی و منطقه‌ای، تاثیرش را در گسترش هنجارهای بشری به پیش ببرد.

*ایران با کمک‌های مستشاری توانسته بحران کشورهای منطقه را مدیریت کند

امروزه نبود عقلانیت سیاسی در تصمیم گیری‌های منطقه‌ای از سوی دولت‌های منطقه موجب شده است که از تجربیات و دستاوردهای ایران برای مدیریت چالش ها استفاده شود، در واقع مدیریت بحران در منطقه پرتلاطم خاورمیانه موضوعی است که فکر بیشتر دولت های این بخش از جهان را به خود معطوف کرده در این راستا ایران با وجودی که از آشوب و ناامنی به دور است ولی در بیشتر موارد موفق شده که بحران در سایر کشورهای منطقه را با کمک‌های مستشاری اداره و مدیریت کند.

در بیشتر موارد دولت های بحران زده خود درخواست کمک از ایران را دارند و در برخی دیگر از موارد هم منافع ملی و خط قرمزهای امنیت ملی کشور ضرورت ورود به یک بحران منطقه ای را ضروری می کند با توجه به این مسئله جمهوری اسلامی ایران بنا به ذات انقلابی- اسلامی اش همواره  در جهت حمایت از مظلومان گام برداشته و هیچگاه دفاع از حق آنان را از سیاست های خود  دور نگه نداشته است.

طرح جهان بدون خشونت روحانی با استقبال جهانیان مواجه شد

بر این اساس در طول حضور روسای جمهوری ایران در سخنرانی های مجمع عمومی، تاکنون طرح هایی ارائه شده که همواره مورد استقبال جهانی قرار گرفته و تا حدی که به تصویب مجمع عمومی هم رسیده که از نمونه بارز آن می‌توان به طرح گفتگوی تمدن ها که از سوی رئیس دولت اصلاحات در سال 1377 و سپس طرح جهان بدون خشونت از سوی رئیس جمهور فعلی ایران در سال گذشته مورد اقبال جهانیان قرار گرفته اشاره کرد.

در این میان ادبیات دیپلماتیک، فن بیان و انتخاب واژگان مناسب برای تشریح مواضع بین‌المللی و ارائه طرحی جهانی قطعا برای پذیرش در نزد افکار عمومی و سیاسی کارساز است، با توجه به نوع عملکرد دولت یازدهم در انتخاب تیم هسته ای و رویه مذاکرات که با موفقیت های حاصله در جهت حنثی سازی توهمات القایی همچون ایران هراسی و حتی اسلام هراسی در سطح جهان، به نظر می رسد که رئیس جمهوری ایران این بار هم قطعا با عملکردی مثبت و سخنانی نو به ساختمان سبز سازمان ملل می رود.

*برنامه‌های رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

روحانی در این سفر علاوه بر سخنرانی در اولین روز حضور سران در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی دیگری نیز در نشست سران توسعه پایدار ملل متحد خواهد داشت، ملاقات با دبیر کل سازمان ملل و همچنین گفتگو و ملاقاتهای دو جانبه با تعدادی از سران شرکت کننده در اجلاس، نشست صمیمی با هموطنان ایرانی مقیم آمریکا، نشست‌های عمومی با اندیشمندان و همچنین فعالان اقتصادی، شرکت در کنفرانس خبری با رسانه‌های بین‌المللی مستقر در نیویورک و دیدار و گفتگو با جمعی از نخبگان از دیگر برنامه های رییس جمهوری در این سفر است.

بر اساس حضور مثبت و سازنده نمایندگان ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل باید منتظر ماند تا پیشنهاد حجت السلام والمسلمین حسن روحانی را در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شنید و در مقابل واکنش جهانیان را ملاحظه کرده و تاثیر ابعاد مختلف آن را در منطقه و بین‌الملل بررسی کرد.

لازم به ذکر است،  رئیس جمهور  در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پیشنهادی خواستار «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» شد و این پیشنهاد به اتفاق آراء مورد استقبال کشور‌ها قرار گرفت و منجر به تصویب قطعنامه‌ای با همین عنوان شد.

 گزارش از سمانه حسن‌‌خانی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.