سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پولیتیکو گزارش می‌دهد؛

اوباما و کوهی از وعده‌های تحقق نیافته ریاست‌جمهوری

نشریه پولیتیکو به بررسی وعده‌های انتخاباتی "باراک اوباما" در آخرین سال حضور در کاخ سفید پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ نشریه پولیتیکو به قلم "مایکل کرولی" هفت سال حضور "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، را در کاخ سفید مورد تحلیل قرار داد و نوشت: "اوباما" توانست در سال هفتم از ریاست‌جمهوری خود به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد که یک دستاورد مهم و بزرگ برای دولت وی به حساب می‌آید؛ اما "اوباما" در فرصت اندک باقیمانده تا ترک کاخ سفید هنوز وعده‌های بسیاری را محقق نکرده است.

اداره شورای امنیت ملی امور استراتژیک آمریکا اولویت بعدی "اوباما" را رسیدگی به موضوع تغییرات آب و هوایی اعلام کرده است. رئیس جمهور آمریکا زمستان امسال میزبان اجلاسی بین‌المللی درباره موضوع گرمایش زمین و تغییرات جوی است. حل این مشکل یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی "اوباما" پیش از ورود به کاخ سفید بود. پس از آن باید به وعده تعطیلی زندان گوانتانامو نیز رسیدگی شود. سوال اصلی اینجاست، آیا رئیس جمهور آمریکا فرصت کافی در اختیار دارد تا دست‌کم این دو وعده اصلی خود را محقق کند؟

یک مقام عالی رتبه در کاخ سفید مدعی شد: رئیس جمهور اوباما به دنبال تکمیل اقدامات مثبت خود در عرصه سیاست خارجی است. وی پرونده هسته‌ای ایران را به نتیجه نهایی رساند و قصد ندارد آن را در این مرحله رها کند. کاخ سفید به دنبال ارزیابی تاثیر منطقه‌ای این توافق به ویژه در ارتباط با اسرائیل است. به همین دلیل از "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دعوت شده است ماه نوامبر (اواسط آبان) سفری رسمی به واشینگتن داشته باشد.

این مقام آگاه که نامش فاش نشده است در ادامه افزود: "اوباما" برنامه فشرده‌ای برای چند ماه آینده دارد. وی رسیدگی به موضوع همکاریهای تجاری با کشورهای حوزه آسیا- پاسیفیک، مقابله با تروریسم در آسیا و آفریقا، بهبود سطح همکاریهای آمریکا- چین و ... را در برنامه کاری خود دارد.

"برایان کاتولیس،"عضو ارشد مرکز توسعه آمریکا معتقد است: 16 ماه پایانی برای "اوباما" دارای اهمیت ویژه‌ای است. او با تکمیل چند طرح نیمه کاره، نه تنها می‌تواند دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری خود را با موفقیت به پایان برساند؛ بلکه نقش مهمی در انتخاب رئیس جمهور بعدی نیز ایفا می کند. میزان رضایت رای‌دهندگان آمریکایی از "اوباما" شانس نامزدهای دموکرات را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده افزایش می‌دهد.

وی در پایان افزود: البته به نظر می‌رسد پس از هفت سال، صحبت کردن درباره وعده‌های انتخاباتی اوباما راحت‌تر از عمل کردن به آنها باشد. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.