سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محاکمه خمرهای سرخ کامبوج به جرم نسل کشی مسلمانان برگزار شد

دادگاه عالی کامبوج محاکمه دو تن از رهبران سابق خمرهای سرخ کامبوج را به جرم ارتکاب به جنایات جنگی و نسل کشی مسلمانان برگزار کرد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دادگاه عالی کامبوج امروز تحت نظارت سازمان ملل محاکمه دو تن از سران رژیم خمر سرخ کامبوج (1975 تا 1979) به جرم نسل کشی علیه اقوام مسلمان چام این کشور را آغاز کرد.

'خیو سامفان' رییس جمهوری پیشین و 'نوون چی' معروف به برادر شماره دو از رهبران خمرهای سرخ دهه 1970 امروز در حالی در این دادگاه محاکمه شدند که یک شاهد 63 ساله از نسل کشی های اقلیت مسلمان چام نیز در این دادگاه حضور داشت.

به گزارش ایرنا، قضات دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده متهمان به نسل کشی و جنایت علیه بشریت در زمان حکومت خمرهای سرخ در کامبوج سالها برسرنحوه رسیدگی به این پرونده اختلاف داشتند تا اینکه سرانجام اوایل امسال بر سر نحوه برگزاری محاکمات به توافق رسیدند و محاکمه امروز دو تن از این رهبران نخستین این محاکمات است.

در سال 2003، سازمان ملل با برگزاری دادگاه رسیدگی به جرایم رهبران رژیم خمر سرخ با همکاری دولت کامبوج موافقت کرد.

قضات خارجی خواستار آن بوده اند که محاکمه متهمان نسل کشی در کامبوج بر اساس قوانین بین المللی صورت گیرد اما قضات کامبوجی استدلال کرده اند که جرایم منتسب به متهمان در خاک این کشور وقوع یافته و متهمان باید بر اساس قوانین و رویه قضایی کامبوج محاکمه شوند.

براساس این گزارش، در حال حاضر، تنها یکی از رهبران اصلی خمر سرخ در بازداشت به سر می برد و سایر متهمان احتمالی آزادانه در کامبوج زندگی می کنند.

گفته می شود که در طول حکومت خمر سرخ بر کامبوج، تا دو میلیون نفر از مردم این کشور در اثر قحطی ناشی از اقدامات دولت، نسل کشی به ویژه مسلمانان، کار اجباری، بیماری و اعدام های گسترده جان خود را از دست دادند.

حزب کمونیست کامبوج، که بعدا نام خود را به حزب دمکراتیک کامپوچیا تغییر داد اما معمولا با نام خمر سرخ (خمر روژ) شناخته می شود، در سال 1975 قدرت را در کامبوج در دست گرفت و در سال 1979 در پی تهاجم ارتش ویتنام به این کشور، سقوط کرد.

حکومت خمر سرخ برنامه های اقتصادی، سیاسی و عقیدتی خاصی را به اجرا گذاشت که در جریان آن، صدها هزار تن از مردم کامبوج، به خصوص روشنفکران، شهرنشینان و کسانی که به مخالفت با مقررات سختگیرانه حکومتی مظنون بودند، اعدام شدند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.