سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

تولید از میدان نفتی یاران شمالی به بهار واگذار شد

با توجه به اینکه از ابتدای طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی تولید زودهنگام در دستور کار نبوده بنابراین تولید از آن به بهار 95 واگذار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میدان نفتی یاران شمالی که توسعه آن در فاز نخست با هدف تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه نفت در دستور کار قرار دارد، در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ۱۳۰ کیلومتری از غرب شهر اهواز در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است؛ این میدان در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع است و API نفت تولیدی آن میان ١٦ تا ١٨ برآورد می‌شود
 
قرارداد توسعه این میدان مشترک با عراق بین شرکت توسعه و مهندسی نفت (متن) به عنوان کارفرما و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا به عنوان پیمانکار در سال 1390درقالب قرارداد اچ.اُ. ای امضاء شد البته بعد از مدتی قالب این قرارداد به بیع متقابل تغییر یافت. 
 
حجم نفت درجای این میدان معادل 998 میلیون بشکه است که با احتساب ضریب بازیافت 5.3 درصدی، نفت قابل استحصال آن حدود 52.5 میلیون بشکه نفت خام پیش بینی می‌شود. 
 
طبق قرارداد، برای توسعه میدان نفتی یاران شمالی باید 20 حلقه چاه حفاری  شود که از این تعداد، 18 حلقه چاه تولیدی، یک حلقه  چاه  تعمیری و یک حلقه  چاه ارزیابی-تولیدی خواهد بود. توسعه این میدان در دو بخش تولید زودهنگام و تولید نهایی صورت می‌گیرد که بر این اساس باید طی 52 ماه از زمان امضاء قرارداد تولید نهایی روزانه از این میدان به 30 هزار بشکه در روز برسد. هم‌اکنون برداشت زودهنگام از این میدان پنج هزار بشکه در روز است. 
 
آرش باقر زاده مجری طرح یاران شمالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این میدان نفتی 65 درصد است اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است در بهار 95 تولید 30 هزار بشکه از این میدان آغاز شود. 
 
وی تصریح کرد: با حضور چهار دکل حفاری در  میدان یاران شمالی تا آذرماه حفاری کلیه چاه‌ها به‌پایان خواهد رسید. 
 
مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با اشاره به اینکه کالاها و تجهیزات مورد نیاز برای بخش سطح‌الارضی طرح از نقاط مختلف ایران و  جهان خریداری‌شده است و در حال دریافت بقیه کالای موردنیاز هستیم گفت: ساخت کارخانه بهره‌برداری این میدان نیز پیشرفت خوبی دارد. 
 
وی درباره تولید زودهنگام از میدان یاران شمالی تصریح کرد: از همان ابتدا هم قرار نبود تولید زودهنگام از میدان داشته باشیم؛ بااین‌حال طرحی ارائه شد مبنی بر این‌که میدان، تولید زودهنگام داشته باشد که با توجه به این‌که پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار بود و تولید زودهنگام و  ٣٠ هزار بشکه‌ای در یک زمان محقق می‌شد، بنابراین، اجرای برنامه تولید زودهنگام اقتصادی تشخیص داده نشد. 
 
باقرزاده با بیان این‌که ساخت پالایشگاه یاران شمالی زمستان امسال به‌ پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد: بعد از پایان ساخت تأسیسات فرآورش به‌ مرور واحدهای مختلف آن را وارد مدار خواهیم کرد.

گزارش از حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.