سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ولخرجی‌های شیخ منصور و آبی‌های نفتی

شیخ منصور با دلارهایی که از فروش نفت در هفت سال گذشته برای سیتیزن‌ها خرج کرده است، توانسته این تیم را به یکی از غول‌های لیگ جزیره تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، منصور ابن‌زیاد آل نهیان، ملقب به شیخ منصور متولد 20 نوامبر 1970 درشهر دبی امارات است.

وی فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل از آمریکا و هم‌اکنون مالک منچسترسیتی است.

شیخ منصور از سال 2008 مالکیت این تیم را پس از تاکسین شینا واترا تایلندی برعهده گرفت و توانست در این مدت موفقیت‌های بسیاری را برای این تیم به ارمغان بیاورد.

میلیاردر اماراتی در این هفت سال که مالکیت این تیم را برعهده داشته، مبلغی بالغ بر 800 میلیون پوند خرج کرده است که رقمی شگفت‌آور در لیگ جزیره محسوب می‌شود.

خریدهای منچسترسیتی از سال 2008 تا به حال،

2008: روبینیو 33 میلیون پوند از رئال مادرید

2009: نایجل دی‌پانگ 16 میلیون پوند از هامبورگ
وین بریج 12 میلیون پوند از چلسی، شی‌گیون هشت میلیون پوند از استون ویلا، کریگ بلامی 12 میلیون پوند از وستهام، گرت‌بری 12 میلیون پوند از استون‌ویلا رو که سانتارکروز 18 میلیون پوند از بلکبرن، کارلوس توز 25 میلیون پوند از منچستر یونایتد، امانوئل آدبایور 25 میلیون پوند از آرسنال، جیب کولر توره 15 میلیون پوند از آرسنال، جولیان اسکات 22 میلیون پوند از اورتون و سیلوینیو به عنوان بازیکن آزاد از بارسلونا راهی این تیم شدند.

2010: آدام جانسون 6 میلیون پوند از ساندرلند، یحیی توره 24 میلیون پوند از بارسلونا، ماریو بالوتلی 23 میلیون پوند از اینتر میلان، داوید سیلوا 24 میلیون پوند از والنسیا الکساندر کولاروف 17 میلیون پوند از لاتزیو، جیمزمیلنر 26 میلیون پوند از استون ویلا، جروم بواتنگ 11 میلیون پوند از هامبورگ و پاتریک ویرا که به عنوان بازیکن آزاد از اینتر راهی این تیم شدند.

2011: ادین ژکو 27 میلیون پوند از وولسبورگ، استفان ساویچ شش میلیون پوند از پارتیزان بلگراد، گائل کلپشی هفت میلیون پوند از آرسنال، کاشنل پانتیلیمون 3 میلیون پوند از بولیتینکا، سمپرنصری 24 میلیون پوند از آرسنال، سرخیو آگوئرو38 میلیون پوند از اتلتیکو مادرید و اوون هارگریوز به عنوان بازیکن آزاد از منچستر یونایتد.

2012: جک رادول 12 میلیون پوند از اورتون، اسکات سینکلر 8 میلیون پوند از سوانسی، ماتیاناستاسیچ 12 میلیون پوند از فیونیتا، مایکون 3 میلیون پوند از اینترمیلان و خاوی گارسیا 16 میلیون پوند از بنفیکا.

2013: خسوس ناواس 23 میلیون پوند از سویا، فرناندینیو 34 میلیون پوند از شانتار دونتسک، آلوادونگردو 21 میلیون پوند از سویا، استفان یووتیچ 26 میلیون پوند از فیورنتینا، مارتین دمیکلیس 4 میلیون پوند از اتلتیکو مادرید و فائور با 400 هزار پوند از مالموی سوئد به عضویت سیتیزن‌ها در فصل 2013 درآمدند.

2014: فرناندو 12 میلیون پوند از پورتو، الیکو ئیم مانگالا 23 میلیون پوند از پورتو، ویلی کاباپرو 6 میلیون پوند از مالاگا برونو زوکولینی 2 میلیون پوند از راسینگ آرژانتین و باکاری سانیا به عنوان بازیکن آزاد از آرسنال به منچستر سیتی و همینطور فرانک لمپارد هم از چلسی به طور قرضی به این باشگاه پیوست.

2015: پاتریک رابرتس 2 میلیون پوند از فولام، فابین دلف 8 میلیون پوند از استون ویلا، نیکولاس اوتامندی 4/28 میلیون پوند از والنسیا، رحیم استرلینگ 44 میلیون پوند از لیورپول که به عنوان گرانترین بازیکن زیر 21 سال جهان لقب گرفت و همینطور کدین دی بروین با عقد قراردادی 6 ساله به مبلغ 55 میلیون پوند با این تیم به جمع 10 بازیکن گرانقیمت جهان را یافت.
شیخ منصور پس از جذب این بازیکنان، تصمیم گرفت این تیم را از زیر سایر بزرگان بیرون بیاورد و با یک برنامه‌ریزی حساب شده توانست هدف خود را تحقق ببخشد.

عملکرد سیتیزن‌ها از سال 2008 تا به حال:

09-2008: پس از آمدن شیخ اماراتی به این تیم، به طرفداران آبی‌های شهر منچستر قول قهرمانی در 3 سال بعد را داد، اما پس از کسب مقام دهی با مارک هیوس و حذف در دور سوم جام حذفی مقابل نانینگمام فارست، طرفداران منچسترسیتی فصل کابوس‌وار خود را به اتمام رساندند و به امید قهرمانی در 2 سال آینده ازتیم خود حمایت کردند و با بودن شیخ منصور در این تیم مخالفت نکردند.

10-2009: پس از نتایج ضعیف مارک هیوس، تصمیم گرفته شد این م.ی را اخراج کنند و به جای آن روبرتو مانچینی ایتالیایی را بیاورند که در 19 دسامبر 2010 این اتفاق رخ داد و این مربی جایگزین هیوس شد.
پس از آمدن مانچو، این تیم نسبت به سال گذشته موفق‌تر عمل کرد و توانست با 67 امتیاز در رده پنجم جدول قرار بگیرد.
اما کماکان این تیم در جام حذفی موفق نبود و این بار در مقابل استوک سینی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.
همچنین این تیم با کسب مقام پنجمی توانست راهی پلی‌اف لیگ اروپا شود و برای نخستین بار با شیخ منصور در مسابقات اروپایی شرکت کند.

11-2010: منچستر سیتی در فصل جدید هم روند صعودی خود را ادامه داد  در پایان فصل توانست با 71 امتیاز پس از منچستر یونایتد و چلسی به مقام سومی لیگ جزیره برسد.
همچنین شیخ‌منصور توانست به قول خود عمل کند و در پایان فصل سوم، نخستین قهرمانی این تیم را در دوران حضور خود رقم بزند.
همچنین منچستر سیتی توانست در فینال جام حذفی مقابل استوک سیتی به پیروزی یک بر صفر برسد و قهرمان جام حذفی انگلستان لقب بگیرد.
تک گل سیتیزن‌ها را در آن دیدار چلسی توره ستاره سابق آ.ی و اناری پوشان در دقیقه 74 بازی به ثمر رساند.
این تیم که جواز حضور در محله پلی‌اف لیگ اروپا را کسب کرده بود، در دیدار مقابل تیمی سورا بلژیک قرار گرفت و توانست این تیم را با نتیجه 3 بر صفر شکست دهد و به مرحله گروهی لیگ اروپا صعود کند.
منچستری‌ها در گروه A این مسابقات، با تیم‌های پوزان لهستان، یوونتوس ایتالیا و سالزبورگ اتریش هم گروه شدند و در پایان موفق به صدرنشینی در این گروه و صعود به مرحله بعد شدند.
سیتیزن‌ها در مرحله یک شانزدهم نهایی به مصاف آریس یوفان رفتند و در پایان توانستند با نتیجه 3 برصفر از سد این حریف بگذرند و به مرحله یک هشتم نهایی جام صعود کنند.
همچنین آبی‌پوشان شهر منچستر در این مرحله به مصاف دنیاموکیف اوکراین رفتند و در مجموع با نتیجه 2 بر یک شکست خوردند تا از دور مسابقات حذف شوند.
همچنین جوهارت سنگریان این تیم با هجده کلین شیت (بسته نگه داشتن دروازه) و دستکش طلایی لیگ جزیره را از آن خود کرد.

12-2011 منسچترسیتی در این فصل توانست برای نخستین بار در لیگ برتر به مقام نخست برسد و با کسب 89 امتیاز و تفاضل گل بیشتر نسبت به حریف همشهری خود منچستر جام قهرمانی را مال خود کند البته سیتی در مرحله سوم جام حذفی با شکست مقابل منچستریونایتد از دور مسابقات حذف شد.
همچنین این دو تیم در فینال جام اتحادیه هم به مصاف یکدیگر رفتند که باز هم شیاطین سرخ موفق شدند با نتیجه 3 بر 2 از سه آبی‌ها منچستر بگذرند و قهرمان جان اتحادیه شوند.
به هر حال سیتی در لیگ قهرمانی اروپا هم موفق عمل نکرد و با حذف در مرحله گروهی و رفتن به لیگ اروپا در آن جا هم نتوانست خودش را ثابت کند و در دیدار مرحله یک شانزدهم نهایی موفق به شکست دادن پورتو شد.
اما در مرحله یک هشتم نهایی از سر دیگر پرتغالی این رقابت‌ها نتوانست عبور کند و در مجموع با نتیجه 3 بر 3 و طبق گل زده در خانه حریف از این رقابت‌ها کنار رفت.

13-2012: منچستر سیتی در این فصل با حذف بازیکنان مطرح و حذف اروپا عملکرد خوبی از خود نشان داد و توانست در پایان فصل پس از منچستر یونایتد 89 امتیازی، با کسب 78 امتیاز در رده جدول قرار بگیرد.
همچنین این تیم در جام اتحادیه توانست با نتیجه 3 بر 2 از سد چلسی بگذارد و قهرمان این جام شود.
سیتیزن‌ها در فینال جام حذفی هم حضور داشتند، اما در مسابقه پایانی از تیم دسته یکی و یگان اتلینگ شکست خوردند و بار دیگر از بدست آوردن دوگانه قهرمانی محروم شدند، این تیم در گروه D لیگ قهرمانان اروپا با تیم هامی بورسیا دورتمند، رئال مادرید و آزاکس هلند هم گروه شد و در پایان با کسب 3 امتیاز در رده چهارم جدول قرار گرفت و از صعود به مرحله بعد جا ماند.

14-2013: در این فصل مانوئل پلگرینی شیلیایی جای مانچینی را روی نیمکت سیتیزن‌ها گرفت و توانست در نخستین فصل حضورش در این تیم منچسترسیتی را به مقام قهرمانی برساند.
آبی‌ها با اختلاف 2 امیاز نسبت به لیورپول، 84 امتیازی توانستند دومین قهرمانی خود را در لیگ جزیره جشن بگیرند.
همچنین در دور ششم جام حذفی این تیم با نتیجه 2 بر یک از ویگان انلتیک شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.
شاگردان پلگرینی در گروه D لیگ قهرمانان اروپا توانستند با کسب 15 امتیاز و بالاتر از ویکتوریا پلژن چک وزسک مسکو روسیه و به همراه بایرن مونیخ آلمان به دور بعد صعود کنند، اما در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف بارسلونا اسپانیا رفتند و در مجموع با نتیجه 4 بر یک از این تیم شکست خورد تا نتوانند باری دومین بار به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات صعود کنند.

15-2014: منچسترسیتی در این فصل هم با هدایت مانوئل پلگرینی توانست رتبه خوبی را در جدول پیدا کندو در رده دوم جدول قرار گرفت.
همچنین این تیم در دور چهارم جام حذفی با شکست مقابل میدلزبرو از دور مسابقات کنار فت و از اتحادیه هم در فینال مغلوب آرسنال شد و به کسب مقام نائب قهرمانی اکتفا کرد.
این تیم در گروه پنج (E) لیگ قهرمانان با تیم‌های بایرن مونیخ، آ س رم و زسکا مسکو هم گروه شد و توانست پس از بایرن مونیخ با کسب 8 امتیاز، به عنوان تیم دوم این گروه به مرحله بعد صعود کند و در یک هشتم نهایی به مصاف آبی و اناری جوئان اسپانیا رفت و در مجموع با حساب 3 بر یک از این تیم شکست خورد تا برای دومین بار در این مرحله و به دست همین بارسلونا حذف شود.
منچسترسیتی در هفت فصل اخیر و با حضور شیخ منصور مبلغی نزدیک به 800 میلیون پوند خرج کرده است که گرانترین آن کوین دی بروین است.
وی که با قراردادی 6 ساله و به ارزش 55 میلیون پوند به عضویت سیتیزن‌ها درآمد پس از آن رحیم استرلینگ قرار دارد که با مبلغ 49 میلیون پوند به عضویت این باشگاه درآمد و به عنوان گرانترین بازیکن زیر 21 سال جهان لقب گرفت.

مبالغ هزینه شده از سال 2008 تا به حال:

2008: در این فصل که نخستین حضور شیخ منصور بود وی 103 میلیون پوند برای سیتیزن‌ها هزینه کرد.

10-2009: در این فصل میلیاردر اماراتی با پیش از 144 میلیون پوند هزینه برای منچسترسیتی، به لقب میلیارد اماراتی از سوی هواداران لقب گرفت.

11-2010: 168 میلیون پوند هزینه در این فصل که به قهرمانی در جام حذفی انجامید.

12-2011: سیتیزن‌ها توانستند با هزینه 285 میلیون پوندی در این فصل، نخستین قهرمانی‌شان را در لیگ جزیره تجربه کنند.

13-2012: هزینه مراتب بیشتر نسبت به فصل گذشته که با جذب بازیکنان جوان همراه بود نتوانستند برای دومین بار پیاپی قهرمان شوند و پس از منچستریونایتد با 80 امتیاز در رده دوم جدول ایستاد.

14-2013: 415 میلیون پوند هزینه که بیشترین مبلغ هزینه شده توسط شیخ منصور بوده است.

گزارش از محمد صادق تبار

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.