سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش اختیارات مدارس برای بهبود روند اداری

انتخاب سیاست‌های تمرکز زدایی با افزایش اختیارات مدارس باعث کاهش حجم مکاتبات می‌گردد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در چهل و یکمین مجمع عمومی دبیرخانه‌های نظام اداری کشور ضمن اشاره به این موضوع که امسال آموزش و پرورش توفیق برگزاری این نشست را داشته است، گفت: در هر سازمانی دبیرخانه قلب سازمان است و ورودی و خروجی‌های هر سازمانی از دبیرخانه‌هاست در واقع دبیرخانه‌ها رکن اصلی بروکراسی هستند. یعنی حاکمیت دفاتر و اگر دبیرخانه‌ها نباشند بروکراسی نخواهد بود و سوابق اداری از بین می‌رود، لذا نقش دبیرخانه‌ها کلیدی است و سازمان‌ها باید تلاش کنند تا این دبیرخانه‌ها سالم بمانند و در این مساله ورود فناوریهای اطلاعات آی سی تی ICT کمک کننده خواهد بود تا روال کاری روان انجام شود. 

فانی در ادامه افزود: لازمه توسعه دبیرخانه‌ها، توسعه زیرساخت‌های فناوری‌ است که خوشبختانه طی دو سال اخیر زیرساخت‌های خوبی برای آی سی تی فراهم شده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص روند اداری موجود در مدارس گفت: این وزارتخانه عهده دار اداره 105 هزار مدرسه در سراسر کشور است. در نقاطی که حتی هیچ نهاد دولتی وجود ندارد مدارس وجود دارند. 

وی در ادامه افزود: هر ساله از 105 هزار مدرسه 110 مدرسه فقط یک دانش‌آموز دارد و دولت برای تحقق شعار عدالت آموزشی، مدارس تک دانش‌آموزه ایجاد کرده است. 

فانی خاطر نشان کرد: 4 هزار و 800 مدرسه نیز با کمتر از 5 دانش‌آموز فعالیت می‌کند که این امر جلوگیری از بی‌سوادی در کشور است. 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به چاپ و توزیع کتب درسی اشاره داشت و تصریح کرد: هر ساله 130 میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود که این حجم کتاب درسی انرژی زیادی را از همکاران آموزش و پرورش می‌برد. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر که کتابهای سال تحصیلی 95-94‌ آماده توزیع است کتاب سال 96-95 زیر چاپ است و تعدادی هم از چاپ خارج شده که تمامی این موارد نشان از حجم زیاد مکاتبات در آموزش و پرورش است که البته اتوماسیون آموزش و پرورش سالهاست که فعال شده تا حجم مکاتبات به حداقل برسد. 

فانی خاطر نشان کرد: با اتخاذ سیاست‌های تمرکز زدایی به دنبال افزایش اختیارات مدارس و 750 منطقه آموزشی افزایش یابد و به این طریق از حجم مکاتبات کاسته شود، تمرکز زدایی حجم و فعالیت دبیرخانه را کاهش می‌دهد. سیاستی که دولت باید در کلیات آن نقش داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: برای تمرکز زدایی از دبیرخانه‌ها نیازمند بخش تحول در نظام اداری هستیم. 

وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: آی سی تی در نظام اداری آموزش و پرورش تفاوت‌هایی با سایر نهادهای دولتی دارد از جمله اینکه در آموزش و پرورش باید آموزش دانش‌آموزان را هم مورد توجه قرار دهیم تا بتوانند در دولت الکترونیکی به راحتی زندگی کنند. استفاده از آموزشهای هوشمند و آماده سازی معلمان برای این امر تکلیف مضاعفی است که بر عهده آموزش و پرورش می‌باشد. 

فانی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به تعبیر مقام معظم رهبری 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد و از همین منظر این دستگاه حساسیت بیشتری دارد.

وی در پایان اشاره کرد: این نشست‌ها باعث می‌شود تا دبیرخانه‌ها در وضعیت بهتری از لحاظ نظام اداری قرار گیرند و سرعت و دقت در آنها افزایش یابد. 


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.