سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژمان کاشفی:

نمایش‌های آئینی سنتی فرصتی است برای انعکاس فرهنگ جامعه

ما می‌توانیم فرهنگ و مشکلات جامعه را از طریق نمایش‌های آئینی و سنتی به مردم نشان دهیم.

پژمان کاشفی، کارگردان نمایش «ترنا» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون این اثر بیان کرد: ترنا یک بازی آئینی و سنتی بوده که برگرفته از نهضت عاشورا است و تا به حال در کشور کسی بدینگونه اجرا نرفته است.

وی در این راستا افزود: متن‌هایی که قبلاً در رابطه با این موضوع نوشته شده بود، قصه‌هایی بودند که ترنا بازی هم در آن وجود داشت، اما این نمایشنامه صرفاً ترنا‌ بازی است که در دلش قصه وجود دارد.

کاشفی در خصوص روند داستان این اثر عنوان کرد: داستان دختر و پسری است که در مراسم شب قاشق‌زنی یکدیگر را دیده و عاشق می‌شوند، اما بعدها می‌فهمند که پدرانشان 20 سالیست با هم اختلاف دارند و بعد دست به دامان اوستای خود شده و وی برای آشتی دادن آنها مراسم (ترنا) بازی را پیشنهاد می‌دهد.

وی با بیان اینکه نمایشنامه‌های آئینی و سنتی را مدیون فتحعلی بیگی می‌دانم، عنوان کرد: نمایش هایی که از ایشان از دل قرآن به چاپ رسیده در شیوه ی اجرائیش از آیین و سنت‌ها استفاده شده که این امر را پسندیده می‌دانم و از مردم می‌خواهم تا به دیدن این اثرها بیایند و ببینند.

کاشفی در باره‌ی بودجه و مشکلات این جشنواره‌ها گفت: متأسفانه بودجه‌های بالایی که برای دستمزد برخی از بازیگران و تهیه‌ی این نوع نمایش‌ها با تعداد پر سوناژ بالا وجود دارد کار را برای برخی از هنرمندان کمی سخت‌تر کرده و باعث شده که مردم کمی با تئاتر غریبه شوند و چقدر خوب می‌شود تا مردم با تئاتر و این نوع نمایش‌ها بیشتر آشنا شوند.

وی در خصوص تأثیر نمایش‌های آئینی و سنتی بر جامعه مطرح کرد: ما می‌توانیم فرهنگ و مشکلات جامعه را از این طریق به مردم نشان دهیم تا از آنها پند و درس بگیرند که بی‌شک تأثیرات بسزایی در این امر خواهد داشت.

گفتنی است، نمایش «ترنا» به کارگردانی پژمان کاشفی و نویسندگی سامان ناصری در روز دوشنبه 9 شهریور در تالار محراب روی صحنه می‌رود.

از عوامل این اثر می توان به بازیگران: حامد آقایی، مریم آهنگر، فریدون احمدی، بهنام امین غربالی، مصطفی تیموریان، ابوالفضل حضرتی، شیوه دیناروند، اروین رضویان، مهدی سلطانی، پیمان صفا، رضا فرحی، پژمان کاشفی، محمدرضا الوانی، سیامک نوروزی. دستیار کارگردان: رضا فرحی، طراح دکور: پژمان کاشفی، موسیقی: امیرحسین انصافی، طراح گریم: الناز خردپژو، طراح بروشور: محمدرضا الوانی، روابط عمومی: مهدی جعفری و سحر وزین‌خواه و نورپرداز: اکبر شجاعی اشاره کرد.


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.