سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرهاد توحيدي:

اقتصاد فیلم‌های ویدئویی شکننده است

اگر امنیت در بازار برقرار شود سرمایه‌گذاری در توليد فيلم‌هاي ويدئويي بیشتر می‌شود. اقتصاد فیلم‌های ویدئویی اقتصادی شکننده‌ است و نیاز داریم که امنیت سرمایه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تامین کنیم.

فرهاد توحیدی فيلمنامه‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی یاس گفت: در سال‌های گذشته به خاطر سوء تدبير و مديريت در زمینه تولید و پخش آثار ویدئویی در عرصه شبکه خانگی اتفاقات بدی صورت گرفت كه اين امر  باعث كاهش اعتماد تماشاگران در این حوزه شد. 

وی ادامه داد: ضعف کیفی آثار باعث شد که جای خالی ساخت فیلم‌های ویدئویی مطابق استاندارد در این حوزه حس شود. اینکه استانداردها چیستند و چه طور تعریف می‌شوند موضوعی استَ که به نظر می‌رسد نيازمند بازتعريف دوباره داشته باشد و دغدغه‌ها  در این زمینه مطرح و ارزش‌گذاری شود تا معیار و و وزنه‌ای قابل قبول در اختیار تماشاگران و مشتریان در شبکه خانگی قرار گیرد. با اینکه از ساخت فیلم‌های ویدئویی مدت زیادی می‌گذرد اما بسیار شاهد آثاری با کیفیت پایین در این زمینه بوده‌ایم.

نويسنده «شهر موش‌های 2» توضیح داد: در سال‌های گذشته رویکرد تلویزیون بر تولید فیلم‌های ویدئویی بود كه اين امر به لحاظ آمار نيز نسبتا بالا بود. اما در حوزه تلویزیون هم استانداردهای لازم وجود نداشت به جز تعداد محدود و معدود. چه در حوزه موضوع فیلمنامه، ساخت و اجرا بقیه آثار گويا برای پر کردن آنتن ساخته می‌شد.

وی تصريح كرد: بخش شبكه نمايش خانگي و تلويزيون با وجود جشنوارهایی مثل یاس و جام جم می‌تواند مشكلات را تا حدی برطرف كند چرا كه تولیدات تحت نظارت‌های کارشناسانه انتخاب می‌شوند و بعد به بازار فروش راه پیدا می‌کنند. این تولیدات چه از فروشگاه‌ها خریداری شوند چه از تلویزیون پخش شود به هر حال بخش زیادی از مخاطبان را به لحاظ فرهنگی تغذیه خواهند کرد. 

 توحیدی در ادامه درباره تردیدهای سرمایه‌گذاران برای مشارکت در ساخت فیلم های ویدئویی گفت: سالهاست که سینمای ایران از مسئله عدم رعایت حقوق مولف رنج می‌برد. قاچاق مسئله مهمی است گاهی شاهد بودیم وقتی همه عزم را جزم میکردیم تا با جلوگیری از قاچاق و کپی فیلم از به تاراج رفتن سرمایه سرمایه‌گذاران جلوگیری کنیم. دوباره در میانه راه دچار سستی شده‌ایم. به نظرم بخشی از عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ساخت این فیلم‌ها مربوط می‌شود به شبکه‌های قاچاق که سرمایه را به مخاطره می‌اندازد و از این نظر باید به سرمایه‌گذاران حق داد.

نويسنده «گاهی به آسمان نگاه كن» راهکار حل این مشکل را ایجاد امنیت در بازار فروش دانست و يادآور شد: اگر  امنیت در بازار برقرار شود سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. اقتصاد فیلم‌های ویدئویی اقتصادی شکننده‌ است و نیاز داریم که امنیت سرمایه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تامین کنیم. فیلمی که ساخته می‌شود در رقابت با بازار قاچاق و فیلم‌های وارداتی ناکام است. حتی بازار فیلم‌های وارداتی و اورجینال هم دچار مشکل است و امتیاز آن در طول 8 سال گذشته تبدیل به رانت شده بود برخی برخوردار بودند و برخی نه و این در بازار یک انحصار به وجود آورده بود.

نويسنده فيلمنامه «هفت و پنج دقيقه» گفت: مجموعه عواملی که گفته شد، باعث عدم رغبت و تردیدی است که سرمایه‌گذاران در ساخت فیلم‌های ویدئویی دارند. امیدوارم با عزم مسئولین برای مبارزه با قاچاق کالاهای فرهنگی و مشخص شدن حد و مرزهای تولیدات در سیما و شبکه خانگی رقابت جدی در زمینه ساخت فیلم ویدئویی به وجود بیاید.

توحیدی در ادامه افزود: البته خود تولیدکنندگان هم باید رغبت را در تماشاگران ایجاد کنند. فرقی نمی‌کند چه سریالهای تلویزیون و چه فیلم‌های ویدئویی، گاهی کیفیت‌ها چنان نازل است که  اعتماد مخاطبان را نسبت به این زمینه دچار تزلزل می کند. همین موضوع آمار فروش را پایین می‌آورد و رغبت سرمایه‌گذاری هم کم می‌شود.

سومين جشنواره بين‌المللي فيلم ويدئويي ياس اول تا ششم مهر سال جاری در استان مازندران و به دبيری حسين مسافرآستانه برگزار می‌شود.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.