سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی بیان شد:

فرهنگ رضوی حقیقت اسلام است

فرهنگ رضوی حقیقت اسلام است و با دشمنان هم با مدارا برخورد می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل برگزاری افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی در بخش بین الملل؛ سیزدهمین جشنواره امام رضا (ع) که امروز در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌َشود سید جواد جعفری مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)  گفت: سیزده سال است که جشنواره امام رضا (ع) به مناسبت ولادت این امام بزرگوار برگزار می‌شود و ترویج آموزه های رضوی به معنای ترویج فرهنگ قلم است.

وی افزود: در پرتو فرهنگ رضوی جهانی ترسیم می‌شود که آرامش را برای همه می‌خواهد و این فرهنگ حقیقت اسلام است.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) اظهار داشت: فرهنگ رضوی حقیقتی است که با دشمنان هم با مدارا برخورد می‌کند و جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نیز با توجه به این امر سعی می‌کند همه مسلمانان جهان را شاد کرده و دست همه فعالان این عرصه را بفشارد.

جعفری ادامه داد: بر همین اساس جشنواره امام رضا (ع) در طول برگزاری خود همواره از افراد فعال ترویج فرهنگی رضوی تجلیل کرده و هم اکنون نیز در سیزدهمین گام خود به تجلیل از برخی از این افراد می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند اساس کار مقدس امام رضا (ع) فرهنگی و تبلیغی بوده بنابراین ما امیدواریم بتوانیم در راستا ترویج فرهنگ رضوی گام‌های مثبتی برداریم.

همچنین ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس ستاد بین‌المللی جشنواره امام رضا (ع) در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی پس از خوش‌آمدگویی به مهمانانی که از کشورهای مختلف به عنوان خادمان رضوی که در اجلاسی که به نام امام رضا (ع) معطر شده حضور پیدا کرده‌اند گفت: طبق حدیثی از امام رضا (ع) هر که حسن ظن به خداوند داشته باشد خداوند در ظن و گمان او خواهد بود.

وی افزود: علت اینکه در روایاتی بسیاری به ما توصیه شده که انسان حسن ظن به خدا داشته باشد این است که در حسن ظن به خداوند ذکر خداوند است  و خداوند می‌خواهد انسان از یاد خود بکاهد و به یاد پروردگارش بپردازد و ذکرش را در جان و دل خود تقویت کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: امسال خوشبختانه سیزدهمین جشنواره رضوی در کشور ما برگزار می‌شود و بیش از 21 نفر از خادمان رضوی ادوار گذشته دعوت شده‌اند تا مجمع خادمان رضوی که از همین امروز اعلام موجودیت می‌کند با حضور این خادمان شکل می‌گیرد.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: فعالیت‌های مرتبط با جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که در ابتدا از هشت کشور آغاز شد اما امسال در 79 کشور برگزار می‌شود و اولین بار است که بخش بین الملل این جشنواره در تهران برگزار شده و امیدواریم که این سنت حسنه ادامه پیدا کند.

وی گفت: بخش بین الملل جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در سالهای گذشته در دل جشنواره مرتبط با این عرصه برگزار می‌شد و البته برگزاری آن در تهران به معنای جدایی کاملش از جشنواره نبوده و به عنوان بخشی از جشنواره اصیلی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

رئیس ستاد بین‌المللی جشنواره امام رضا (ع) اظهار داشت: اساسنامه مجمع جهانی خادمان رضوی به تصویب رسیده و امسال چندین نشریه به بخش بین‌الملل جشنواره بین المللی امام رضا (ع) اختصاص یافته و کتاب‌هایی متعددی هم در ارتباط با همین موضوع منتشر شده است.

ابراهیمی ترکمان افزود: هم اکنون بیش از 20 فیلم مستند به کشورهای مختلف ارسال شده‌اند تا در این کشورها اکران شوند و فردا صبح مراسمی با عنوان تکریم بانوان خادمان فرهنگ رضوی از سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: ما در بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از مرحوم آیت‌الله آصفی که به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شده بود اما تقدیر نبود که در این جشنواره حضور پیدا کند تجلیل می‌کنیم.

همچنین شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی با اظهار خوشنودی از حضور در این مجلس گفت: ما امام رضا (ع) را به عنوان امام قریب می‌دانیم و واقعیت هم این است که این امام قریب زندگی کرده و در قربت به شهادت رسیده است ولیکن امروز مسائل تغییر کرده‌اند و امام رضا (ع) دیگر در بین طرفداران خود قریب نیست.

وی ادامه داد: زمان قربت امام رضا (ع) به پایان رسیده ولی در جایی که من در آنجا زندگی می‌کنم امام رضا (ع) نیز مثل ائمه اطهار شناخته شده نیست.

رهبر شیعیان نیجریه اظهار داشت: نیجریه برنامه‌ تفسیر قرآن داریم که از رادیوها و تلویزیون‌های نیجریه پخش می‌شود، امسال ما پخش تلویزیونی هم در نیجریه داشتیم و در رابطه تاثیر امام رضا (ع) از قران هم صحبت‌هایی کردیم.

شیخ زکزاکی ادامه داد: در حالی که من در رابطه با تفسیر امام رضا (ع) از قرآن صحبت می‌کردم بسیاری از مردم نیجریه می‌گفتند امام رضا (ع) کیست و برادران اهل سنت می‌گفتند که تفسیر امام رضا (ع) از قران پرمعناتر و کاملتر از تفسیرهای دیگر است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دیگرتفسیر امام رضا (ع) از قران تفسیر آیه ذوالنون است.

وی اظهار داشت: تفسیری که امام رضا (ع) از قران ارائه می‌دهد که با وضعیت امروز جهان و ایده‌های تقریبی ما در بین امت مسلمان مطابقت دارد و امروز بسیاری از علمای اهل تسنن خواهان داشتن کتاب عیون الاخبار هستند و ما امیدواریم که این کتاب در اختیار ما قرار داده شود تا آن را به زبان خودمان ترجمه کنیم.

رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد: سال گذشته سه نفر از کسانی که پای پیاده که به نیجریه آمده بودند پرچم امام رضا (ع) را همراه خود آورده و در قالبی مراسمی به اهتزاز در آورده بودند و این مراسم روشنفکری زیادی در مورد امام رضا (ع) و فرهنگ او در منطقه ایجاد کرد.

شیخ زکزاکی گفت: امسال نیز قرار است که برنامه ای سه روزه را به مناسبت ولات امام رضا (ع) برگزار کنیم و حاضران نیز با در دست داشتن پرچم امام رضا (ع) یاد و خاطره مراسم سال گذشته را زنده کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام کسانی که در نیجریه شیعه شدند افرادی بودند که شیعه نبوده‌اند اظهار داشت: برخی از این افراد مستنداتی را ارائه می‌کنند که طبق آن پیش از این نیز شیعه بودند.

رهبر شیعیان نیجریه اظهار داشت: فرهنگ اهل بیت (ع) برای مردم نیجریه جذاب است و این افراد با تبلیغات ما با فرهنگ تشییع به گونه‌ای آشنا شوند که ما را شگفت‌زده می‌کنند.

شیخ زکزاکی خاطرنشان کرد: ما به جنبه‌های عمومی آموزش دینی اهمیت زیادی می‌دهیم.

همچنین مرتضی جبل‌العاملی از لبنان گفت: مودت یعنی محبتی که ثوابی چون ثواب کار خیر دارد یک دوم محبت است.

وی ادامه داد: مودت یک رابطه دوستی ویژه و یک صفت اساسی است و در قرآن به همین معنا آمده و بنابراین هر شخصی در قبال شخص دیگر مسئولیت دارد 

جبل‌العاملی مودت را یک احساس دو جانبه و دو طرفه دانست و گفت: مودت نسبت به نزدیکان پیامبر که بارها بر آن تاکید شده به معنای مودت به اهل بیت پیامبر بوده زیرا پیامبر نزدیکان دیگری ابولهب و ابوجهل داشته و مودت به آنها موجب ناراحتی ایشان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مودت به پیامبر باید از مودت از طریق مودت به اهل بیت باشد که در حدیث کسا به خوبی معرفی شدند.

همچنین اسما ممدوت نماینده مجلس پنجاب پاکستان در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه مجمع جهانی خادمان رضوی گفت: امروز به عنوان خادم حقیر فرهنگ رضوی در برابر شما ایستادم و از افرادی که در برگزاری این مراسم سهم داشته‌اند متشکرم.

وی ادامه داد: من به عنوان متولیان مرقد بی‌بی‌ رقیه در کشور پاکستان افتخار این را دارم که خادم امام رضا (ع) باشم نماینده مجلس پنجاب پاکستان در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: در مشهد آنچه که بیش از همه توجه ما را جلب می‌کند زمزمه‌های یا امام رضا (ع) است.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چه راضی در این گنبد و بارگاه است که میلیون‌ها قلب را در سراسر جهان مجذوب خود می‌کند.

ممدوت ادامه داد: در ماجرای غدیر آیه‌ای نازل شد که نشانگر امامت اهل بیت (ع) است و خداوند ائمه اطهار (ع) را بعد از پیامبر به عنوان رهبران امت اسلامی برگزیده و آنها بر اساس آیات قرآن بعد از این کتاب آسمان رهبران ما هستند.

وی تصریح کرد: تقوا یکی از مهمترین تعلیمات دینی و اسلامی بوده که ائمه اطهار همراه با صبر و دیگر تعلیمات به ما آموزش داده‌اند.

نماینده مجلس پنجاب پاکستان ادامه داد: پیامبر اسلام علاوه بر آموزش دین عشق به اهل بیت را نیز به ما آموخت و اهل بیتش را به عنوان یکی از ثقلین یاد کرد.

ممدوت گفت: پیامبر مسلمان به عشق به اهل بیت دعوت کرده بنابراین شیعیان همواره مشتاق زیارت این ائمه هستند.

ممدوت ادامه داد: اگر مردم تعالیم درس‌های امام رضا‌ (ع) را مطالعه کنند بسیار مستفیظ خواهند شد و ما از تعالیم و درس‌های ائمه اطهار (ع) در تمام مباحث اجتماعی و سیاسی زندگیمان درس می‌گیریم.

وی دلیل نامگذاری امام رضا (ع) را رضایت وی از تمامی نعمت‌ها و ناراحتی‌هایی که در زندگی‌اش پیش آمد دانست و گفت: دو کتاب از امام رضا (ع) به یادگار مانده که امروز درس‌های بزرگی را به امت مسلمان می‌دهند.

نماینده مجلس پنجاب پاکستان اظهار داشت: امام رضا (ع) با هر کس با زبان خودش حرف می‌زد و در زمانه خود از همه بخشنده‌تر و متعهد‌تر بود.

ممدوت ادامه داد: امروزه با همه اختلافات موجود تعالیم ائمه اطهار راه‌گشای مردم خواهد بود و اختلافات میان امت اسلام به خاطر برداشت‌های مختلف از احادیث و روایات است و ما باید دست از این اختلافات برداریم و به نقاط مشترک بیندیشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عاشورا همچنان پیام‌‌آور وحدت و آزادگی است و ماجرای کربلا برای اسلام عظمت می‌آورد.

نماینده مجلس پنجاب پاکستان خاطرنشان کرد: مردم جهان از ماجرای کربلا اطلاع چندانی ندارند و بنابراین ما همواره باید بر روی درس‌های ائمه اطهار و بزرگی واقعه عاشورا تأکید کنیم.

همچنین ویکتور الکک، شاعر و نویسنده لبنانی در بخش دیگری از مراسم افتتاح مجمع جهانی خادمان رضوی گفت: پنجاه‌و‌پنج سال پیش دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران بودم و از مرحوم شهیدی خواستم که من را به حرم امام رضا (ع) ببرد و پس از رفتن به این حرم تا اندازه‌ای تحت تأثیر احساس ناب مردم قرار گرفتم که فوراً به هتل باز گشته و یک قصیده در مدح امام رضا (ع) سرودم.

وی در ادامه به خوانش قصیده خود پرداخت.

همچنین منصور لیمبا خادم برگزیده ادوار گذشته جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قالب 3 پیشنهاد گفت: اشاعه فرهنگ رضوی چیزی جز اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) نیست و ما معتقد هستیم که همه ائمه اطهار شبیه هم هستند.

وی ادامه داد: اهل بیت (ع) با امام رضا (ع) شروع می‌شود و با ایشان ادامه پیدا کرده و به اتمام می‌رسد.

لیمبا پیشنهاد دوم خود را اینگونه بیان کرد: که بهتر است در مراکز مهم جهان مراکزی را برای ترویج فرهنگ رضوی به وجود بیاوریم.

وی در ادامه پیشنهاد سوم خود را مطرح کرده و تصریح گفت: همه پیشنهادات ارائه شده در این مجلس را در مراسم‌های آینده پیگیری کنید.

همچنین یاسین الجبوری از عراق گفت: ما باید به ترجمه، چاپ کتاب‌ها و گسترش فرهنگ رضوی توجه کنیم و این نشانه محبت به اهل بیت است.

وی افزود: هر روزی که می‌گذرد بسیاری از مردم به مکتب اهل بیت گرایش پیدا می‌کنند و این‌ها به شدت نیاز‌مند معرفت و کتاب هستند.

این مترجم عراقی اظهار داشت: ما باید کتاب‌های نوشته شده در حوزه شناخت بیشتر اهل بیت را به زبان‌های اسپانیایی، چینی و روسی ترجمه کنیم چون برخی از افراد زندگی به اندیشه اهل بیت را در ذهن جهانیان مخدوش می‌کنند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.