مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که اردوهای اعضای کانون در تابستان سال 1392 با موضوع ترویج فرهنگ رضوی برگزار خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ سید صادق رضایی در نخستین جلسه‌ی کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) با بیان این مطلب تاکید کرد که سال آینده 31 اردوی استانی و اردوهای کشوری اعضای کانون نیز به همین موضوع خواهند پرداخت.
لازم به ذكر است؛ رییس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره در این نشست که به میزبانی کانون استان سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد در عین حال به لزوم ترویج فرهنگ رضوی در میان کودکان و نوجوانان نیز اشاره‌هایی داشت و به مراکز کانون توصیه کرد که سیره و روش زندگی امامان هفتم و نهم حضرت امام موسی کاظم و امام جواد(علیهم‌السلام) نیز در فعالیت‌های کانون مورد توجه قرار گیرد چرا که همه‌ی امامان نور واحد هستند.
همچنين؛ وی از منصوب‌شدن حضرت امام جواد(ع) در سنین کودکی به امامت، همچنین فعالیت‌های گسترده‌ی فرهنگی و روشنگری‌های امام رضا(ع) در دوران امامت - که منجر به اتحاد بیشتر شیعیان و جلوگیری از فرقه فرقه شدن آنان پس از امام هشتم شد - به عنوان نمونه‌هایی یاد کرد که در فعالیت‌های رضوی کانون می‌تواند مورد توجه مراکز کانون قرار بگیرد.
رضایی عشق و علاقه‌ی مردم ایران به امام هشتم را حلّال بسیاری از مشکلات دانست و گفت: به همین دلیل، گنجینه‌ی کلامی کودکان و نوجوانان ما از حضرت امام رضا(ع) بسیار وسیع است و این کار ما را به عنوان کسانی که توفیق پیدا کرده‌ایم تا مروج فرهنگ رضوی باشیم  و نگاه و باور آن امام را ترویج کنیم، راحت‌تر می‌کند.
مدیرعامل کانون در ادامه افزود: روحانیون در منابر اغلب از واژه‌ای به نام سیره‌ استفاده می‌کنند و می‌گویند که سیره‌ی نبوی، سیره‌‌ی رضوی، یا سیره‌ی مهدوی به نظر می‌توان برای کودکان و نوجوانان از واژه‌ی سبک زندگی نیز استفاده کرد همان تعبیری که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های‌شان همواره به آن اشاره دارند.
وی در این جلسه که سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد ملی، فرهنگی امام رضا(ع) و اعضای شورای معاونان و مدیران ستادی و استانی کانون نیز حضور داشتند با اشاره به این که تربیت، خواسته‌ای درونی در کودکان و نوجوانان است تاکید کرد : مبنای فعالیت‌های کانون بحث تربیت است و هم‌چون میل به خورن شیر در نوزادان، نیازی به ایجاد این میل در کودکان وجود ندارد بلکه ما باید خوراک مناسب را برای پاسخ‌گویی به آن فراهم کنیم.
رضایی بخشی از سخنان خود را در این نشست به شیوه‌ی غرب در مباحث تربیتی و مقایسه آن با عملکرد ایران در این حوزه اختصاص داد و خاطرنشان کرد: در جهان غرب به خوبی از تمامی ابزارهای فرهنگی و هنری برای سرکوب و خاموش کردن چراغ‌های امیال فطری و به دنبال آن تغییر نگرش و اخلاق کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند.
وی به ذکر نمونه‌ای نیز در ادبیات کودک و نوجوان در غرب پرداخت و گفت: در آثار هانس کریستیان اندرسن به عنوان نویسنده‌ی مشهوری که حتی روز تولدش روز جهانی ادبیات کودک نام گرفته است به مواردی بر می‌خوریم که این نویسنده تلاش می‌کند به القای این فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کودکان بپردازد که "سرت را بالا نگیر، در آسمان خبری نیست زمین و جهان به تمامی نیازهای تو پاسخ می‌گوید." مبارزه غرب در فرآیند تعلیم و تربیت یک مبارزه صد درصد علمی است.
مدیرعامل کانون در ادامه  گفت: ما می‌خواهیم نیازهای فطری کودکان و نوجوانان را کشف کنیم و برای پرورش آن برنامه داشته باشیم. اگر ما برای خودمان ارزش قایل هستیم و می‌خواهیم این نظام مبتنی برشیوه‌ی رسول مکرم اسلام ادامه پیدا کند چه کسی می‌تواند این راه را جز کودکان ادامه دهد؟
رضایی آموزش فلسفه به کودکان را از جمله فعالیت‌های کانون برای تقویت خرد‌ ورزی در میان آنان برشمرد و گفت: ما از نزدیک به 7 یا 8 سال پیش بر روی فلسفه برای کودکان کار علمی انجام داده‌ایم و مربیان کانون  در مراکز اکنون این مهارت را تعلیم می‌دهند کتاب‌هایی هم در این زمینه چاپ شده و در 30 مهر امسال نیز 4 عنوان کتاب با محوریت فلسفه رونمایی می‌شود.
رییس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به تغییرات صورت گرفته در برنامه‌های این جشنواره تاکید کرد:علاوه بر این 12 موضوع، انتظار داریم که دیگر مراکز استان‌ها نیز علاوه بر مشارکت در برنامه‌های اصلی، به صورت خودجوش نیز فعالیت‌هایی با محوریت ترویج فرهنگ رضوی تدارک ببینند به عنوان مثال کانون زبان ایران می‌تواند در حوزه‌ی ترجمه‌ی برخی از آثار و منابع و کرامت‌های امام رضا(ع) فعالیت‌هایی انجام دهد.
وی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری برنامه‌های کارگروه کودک ونوجوان دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اهدای لوح تقدیر و هدیه و از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به منظور پوشش خبری جشنواره‌ها و حضور در سفرهای مدیرعامل قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش در نخستین نشست کارگروه، برگزاری 4 عنوان جشنواره با موضوع‌های جدید داستان کوتاه رضوی، عکاسی جاده ولایت، شعر و مشاعره کودک و تولید سرود رضوی به کانون استان‌های کرمانشاه، خوزستان، کرمان و یزد سپرده شد تا تعداد جشنواره‌های رضوی کانون به 12 عنوان افزایش یابد.
همچنین میزبانی جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی رضوی، نشریه‌نگاری کاغذی و الکترونیکی رضوی، یک تصویر از یک حدیث رضوی و نمایشنامه‌خوانی رضوی به استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، کردستان و همدان  واگذار شد.
در این جلسه سید جواد جعفری مدیر عامل بنیاد ملی، فرهنگی امام رضا(علیه‌السلام) فعالیت‌های کانون در جشنواره رضوی را مصداق تمام عیار کمیت و کیفیت‌ بخشی به برنامه‌های ان جشنواره دانست و از مدیرعامل کانون به عنوان خادم فرهنگ رضوی قدردانی کرد.
علی گنج کریمی معاون تولید کانون و  دبیر کارگروه از تغییرات انجام شده و تصمیمات این کارگروه به عنوان جابه‌جایی از "یک اتاق به اتاق دیگر"، نه "از خانه‌ای به خانه‌ای" دیگر یاد کرد و گفت: استان‌هایی که پیش از این میزبان 4 جشنواره بودند اکنون فکر و تجربه خود را در اختیار همه استان‌ها قرار خواهند داد.
وی موفقیت فیلم آقای مدیر در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و دریافت دو دیپلم افتخار در این جشنواره را یکی از برکت‌های ورود کانون به عرصه‌ی فعالیت‌های رضوی دانست و یادآور شد: در کانون دایم در حال نقد و بررسی و آسیب شناسی این فعالیت‌ها هستیم و بر این اعتقادیم که فعالیت‌های جشنواره به برنامه‌های اصلی کانون آسیبی وارد نمی‌کند و باری اضافه بر دوش مراکز نیست بلکه جشنواره‌ها بخشی از فعالیت‌های ما تلقی می‌شوند و در مسیر همان برنامه‌های اصلی هستند.
معاون تولید کانون ادامه داد : در ارزیابی میزبانان دست به رتبه‌بندی نزدیم و برای‌مان فرآیند کارها اهمیت داشت تغییرات حاصل شده نیز تنها به این دلیل بود که از تجربه‌های استان‌های میزبان برای پویایی جشنواره‌ها استفاده کنیم.
وی توکل به خدا و عشق به اهل بیت(علیهم‌السلام) را مبنای اصلی  فعالیت‌های کانون در جشنواره امام رضا(ع) بر شمرد و گفت: کانون از موهبتی بزرگ بهره‌مند شده است و باید تلاش کنیم این موهبت دارای دوام و مستمر باشد.
در ابتدای این نشست حسین موذن مدیر کانون سیستان و بلوچستان، این استان را استانی ولایت مدار و فرهنگی توصیف کرد که باید به وجوه فرهنگی آن بیش از گذشته توجه شود.
همچنين؛ وی سواحل زیبا و نیلگون دریای عمان، تفتان سر به فلک کشیده، مردمان غیور سیستان با آن سابقه‌ی درخشان تاریخی، ساخت اولین انیمیشن جهان و انجام اولین جراحی مغز در جهان در شهر سوخته زابل و بسیاری از نکات مثبت دیگر را از جمله‌ی ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی این استان برشمرد.
دبیر دومین جشنواره‌ی کتاب‌سازی رضوی از همکاری حوزه‌ی علمیه‌ی زاهدان در برگزاری این جشنواره نیز قدردانی کرد.
موذن یاد سرداران شوشتری و محمد‌زاده و دیگر سرداران عرصه‌ی وحدت را گرامی داشت و گفت: این شهدا در یک عملیات کور از سوی عوامل استکبار جهانی مورد تهاجم قرار گرفتند.
در پایان این نشست حاضران از نمایشگاه دومین جشنواره‌ی کتاب‌سازی رضوی در مجتمع کانون زاهدان بازدید کردند و از لوح معرفی مدیرعامل کانون به عنوان خادم فرهنگ رضوی - که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سید صادق رضایی اهدا شده است - نیز رونمایی شد.
گفتني است؛نخستین جلسه‌ی کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) در مجتمع کانون شهر زاهدان برگزار شد./ص
برچسب ها: کانون ، پرورش ، فکری ، کودک ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار