سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

اکتشاف و ثبت دو توالی ژنی جدید

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد از کشف توالی ژنی جدید خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دکتر مهدی دهقانی زاهدانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و مدرس گروه گیاهپزشکی و بیوتکنولوژی دانشگاه خاطرنشان کرد:  این ژن‌ها در مراحل تحقیقاتی از حشره‌ای با نام علمی Orius niger استخراج شدواکتشاف آن میتواندگام موثری در راستای کاهش مصرف سموم و هدایت سیستم‌های کشاورزی به
سوی مدیریت پایدار باشد.

وی ادامه داد: این حشره از عوامل مهم کنترل بیولوژیک بسیاری از آفات کشاورزی خصوصاً در اکوسیستم‌های گلخانه ای است و در مرحله بعد ژن‌ها تعیین توالی‌شده و از طرف بانک ژن (موسسه NCBI) مورد پذیرش قرار گرفت.

دهقانی گفت: این ژن‌ها مربوط به توالی‌های موسوم به 18S، ITS1 و 5.8S از ژن‌های هسته‌ای-ریبوزومی هستند و با کد دسترسی KP316397 و KP313733 در بانک ژن ثبت شده‌اند. همزمان با بانک ژن این توالی‌ها در موسسه EMBL در اروپا و دیتا بانک DNA در ژاپن نیز به ثبت رسیده است.

عضو هیات علمی واحد یزد یادآور شد: این ژن‌های هسته‌ای-ریبوزومی یکی از فاکتورهای مهم تشخیص بین جمعیت‌ها در جانوران و انسان بوده و تفاوت بسیاری از جمعیت‌ها و زیرگونه‌ها را می‌توان از طریق مطالعه توالی این ژن‌ها تعیین کرد.

دهقانی افزود: با کشف این توالی‌ها می‌توان نمونه‌های این دشمنان طبیعی را از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری کرده و با تطبیق توالی نوکلئوتید نمونه با ژن‌های ثبت شده، به صورت هدفمند آنها را در اکوسیستم‌های گلخانه‌ای رهاسازی کرد که این امر منجر به افزایش درصد موفقیت کنترل بیولوژیک شده و گام موثری در راستای کاهش مصرف سموم و هدایت سیستم‌های
کشاورزی به سمت مدیریت پایدار خواهد بود.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: کشف ، توالی ، ژنی ، گلخانه ای ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.