آیتالله اراکی، عدل اجتماعی را نیز همانند عدل فردی دارای مراتبی دانست و گفت: حضرت محمد(ص) برای تأسیس جامعه با عدل برتر مبعوث شدند. تربیت انسان عادل نیز دارای دو مرحله فردی و اجتماعی است که تربیت فردی به وسیله افراد صورت میگیرد؛ ولی در جامعه عدل، تربیت بسیار فراتر از تربیت یک انسان عادل است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه انسان خلیفه الله است، بیان کرد: در قرآن دو مرحله برای خلافت انسان بیان شده که مرحله نخست آن خلافت فردی است یعنی انسان در کمال میتواند به جایی برسد که جانشین خدا شود. جانشینی خدا نیز به معنای انجام کاری است که خدا انجام میدهد.
وی رسیدن به عبودیت محض را یکی از نتایج رسیدن به خلیفه اللهی عنوان کرد و ادامه داد: وقتی فرد به عبودیت محض میرسد ،خدا را عاشقانه و عابدانه عبادت میکند، به دنبال انجام فرامین الهی میرود و اطاعت عاشقانه، بشر را به جایی میرساند که نبیاکرم(ص) درباره حضرت زهرا(س) میفرمایند «خدا به رضای فاطمه راضی میشود.» حضرت صدیقه کبری(س) به مقام خلافت عظمای الهی رسیدند.
آیتالله اراکی با تأکید بر اینکه عبادت و اطاعت عاشقانه، سبب معشوق و محبوب شدن فرد در نزد خدا میشود، یادآور شد: در آیات تأکید شده که اگر فرد خدا را برای دوستی انتخاب کند، خدا نیز او را برای دوستی انتخاب میکند.
وی حرکت به سوی «الی الحق» و «الی الخلق» را اثر فردی خلیفه الهی بودن انسان بیان کرد و یادآور شد: در حیث «الی الحقی» فرد از خدا اطاعت میکند، ولی در حیث «الی الخلقی» فرد به فرمانروایی انتخاب میشود. محدوده خلافت انسان نیز تنها به زمین محدود نمیشود بلکه زمین پایتخت و مرکز خلافت او میشود وگرنه خلافت چنین فردی هر جا خدا باشد را شامل میشود و این معنای ولایت تکوینی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ولایت در عرصه تکوین و تشریع برای خدا است، تأکید کرد: فرمان در عرصه آفرینش و تشریع نیز برای خدا است، انسان نیز خلیفه الهی است.
آیتالله اراکی ساخت جامعه خلیفه اللهی را هنر خلیفه الهی عنوان کرد و یادآور شد: با تحقق این جامعه تمام انسانیت به مقام خلافت الهی میرسد و خلافت جامعه بشر به دست عبادالله الصالحین صورت میگیرد.
وی تحقق جامعه «خلیفه اللهی» و «فرمانروایی عباد صالح الهی بر زمین» را برای تمدن پایانی حاکم بر زمین دانست و گفت: اهلبیت(ع) نیز به دنبال تحقق همین هدف بودند و حرکت در مسیر این بزرگواران سبب ایجاد جامعه الهی میشود؛ چرا که حقیقت ایمان تبعیت عملی از رسول خدا(ص) و رهبران الهی پس از ایشان است.
همچنین از دیدگاه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حرکت در مسیر معصومان(ع) سبب حفظ اسلام و پیاده شدن احکام الهی میشود.
آیتالله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود، فتح مکه را از جمله فتوح بیان شده در قرآن ذکر کرد و اظهار داشت: با فتح مکه به جامعه الهی و قرآنی، جامه عمل پوشانده شد.
وی ادامه داد: البته متأسفانه بعدها این جامعه از مسیر اصلی خود خارج و گرفتار اشکالات شد و تا زمانی که جامعه اسلامی به جامعه زمان نبیاکرم(ص) که در آن اطاعت از فرستاده خدا صورت میگرفت باز نگردد، فتح دوم حاصل نمیشود. بازگشت جامعه به میثاق با پیامبر(ص) سبب فتح ثانی میشود که این یوم الفتح پس از انتظار محقق میشود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، رسیدن به بهشت و خلیفه شدن صالحین در زمین را دو وعده بیان شده در آیات قرآن عنوان کرد و تأکید کرد: بر اساس قرائن، به عقیده ما وعده بیان شده در سوره ملک نیز مربوط به همین دنیا است.
وی آیاتی از سوره اسرا را از جمله قرائن شاهد بر مطالب بیان شده در سوره ملک دانست و اظهار کرد: در آیات سوره اسرا برای بنی اسرائیل دو نابودی بیان شده که نابودی نخست صورت گرفته است و نابودی دوم نیز در آینده صورت میگیرد. در این زمان، عباد الهی آنها را روسیاه کرده و وارد مسجد الاقصی میشوند.
آیتالله اراکی تأکید کرد: سرانجام مسجد الاقصی را مسلمانان آزاد خواهند کرد و آثار جرم، جنایت و سلطه ظالمانهی که بر مردم فلسطین و منطقه متحمل میکنند را نابود خواهند کرد.
انتهای پیام/