سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی خبر داد:

خشک شدن 90 درصد تالاب هورالعظیم/ طرح حفاظت و مدیریت تالاب در صف انتظار صحن علنی

عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: به تازگی طرح حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور در کمیسیون مصوب شد.

 عباس پایی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تالاب هورالعظیم گفت: تالاب هورالعظیم از طریق رودخانه کرخه در داخل و رودخانه‌هایی از عراق تغذیه می‌شود که به دلیل سیاست‌های اشتباه مدیریتی در کشور هم اکنون شاهد ورودی آب کم به این تالاب هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: اخیرا اقداماتی نظیر انتقال آب از رودخانه دز و آزادسازی حجم مشخصی از آب به این تالاب صورت گرفته که این میزان آب اندک کفاف تبخیر خود هورالعظیم را نیز نمی‌دهد.

پایی زاده در خصوص شرایط فعلی تالاب گفت: نزدیک به 90 درصد این تالاب خشک شده که به دنبال آن متاسفانه تبدیل به پایگاه و کانون اصلی تولید ریز گرد برای منطقه شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: بحث‌های زیست‌محیطی از اصلی ترین تنش‌های خشک شدن هورالعظیم است که متاسفانه هم اکنون شاهد ایجاد تعدادی کانون جدیدی پایگاه ریز گرد هستیم که سابقا در استان خوزستان وجود نداشته و 22 استان کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد .

وی در خصوص آثار مخرب این ریز گرد ها گفت: سالانه هزینه‌های سنگینی بر دوش ملت و دولت در این راستا تحمیل می‌شود که از نمونه آن می‌توان به کاهش عملکرد 20 الی 30 درصدی کشاورزی، تعطیلی ادارات و فعالیت‌های اقتصادی، تاثیر مخرب برای بخش گردشگری و باقی مسائل که به صورت زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد اشاره کرد.

پایی زاده تصریح کرد:در مجلس فراکسیونی تحت عنوان مقابله با ریزگردها با حضور مسئولان مختلف تشکیل شده که به تازگی طرح حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب شد که با طرح آن در صحن علنی به دنبال قانونی کردن این مصوبه هستیم.

وی در خصوص جزئیات این مصوبه گفت: در این مصوبه مسائلی همچون تامین آب در حوزه آبریز،توجه به آب سرشاخه‌های رودخانه‌های متصل به تالاب ها، بررسی فعالیت‌های اقتصادی بستر تالاب‌ها ازجمله صنعت، کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

پایی زاده در پایان خاطرنشان کرد: این مصوبه به عنوان مهمترین اقدام صورت گرفته در سالیان گذشته بوده که امیدواریم به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود تا کشور از آثار و منافع آن بهره مند شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.