سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش 18 درصدی بازده سلول‌های خورشیدی با نمونه آزمایشگاهی

محققان دانشگاه خوارزمی در طرحی تحقیقاتی موفق به ساخت نانو ساختارهایی شده‌اند که از قابلیت نوری مطلوبی برخوردار است.

محمد حسین مجلس‌آرا در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: مدیریت و استفاده بهینه از نور در تجهیزات الکترو اپتیکی از مسائل مهم در حوزه‌ی فوتونیک است، لذا طراحی نانو ساختارهایی با عملکرد بالای نوری از علاقه‌مندی‌های فعالان این حوزه است.

وی در خصوص اهداف این طرح ادامه داد: دستیابی به ساختار جدیدی که قابلیت پراکندگی نوری منحصر به فردی داشته باشد و روش سنتز آن آسان و تکرار پذیر باشد و قابلیت کنترل آسان‌تر ضخامت مورد نیاز را در اختیار ما بدهد از جمله اهداف این پروژه بوده است. 

مجلس‌آرا گفت: نانو ساختار تهیه شده در این طرح به صورت هسته پوسته و از جنس سیلیکا-تیتانا است. 

طبق نتایج به دست آمده استفاده از این ساختار در یک نمونه از سلولهای خورشیدی حساس شده به رنگدانه، افزایش 26 درصدی فوتوجریان و 18 درصدی بازده آن را فراهم می‌کند. این ساختار علاوه بر افزایش بازده و کارایی ادوات الکترواپتیکی و تجهیزات نوری، منجر به کاهش هزینه این تجهیزات نیز خواهد شد.

به گفته‌ وی ساختار جدید هسته- پوسته به دلیل قابلیت بالای نوری قادر است در جاهایی که نیاز به بازتاب بالای ناحیه‌ی نور مرئی است به خوبی عمل کند به عنوان مثال انواع مختلف سلول‌های خورشیدی، صنعت خودرو و رنگ بخشی از کاربردهای متفاوت آن است. 


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.