سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجدلانی: سفیر غیر مقیم ایران در فلسطین معرفی می شود

عضو ارشد جنبش فتح گفت: در پی تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با ایران هستیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد مجدلانی» عضو ارشد جنبش فتح، در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی المیادین از رام الله درباره اهداف سفر اخیرش به ایران گفت: این سفر حامل پیام «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به «حسن روحانی» رئیس جمهور اسلامی ایران درباره اوضاع جاری در منطقه به ویژه فلسطین و چالش های پیش روی آن بوده است، همچنین درباره سازوکارهای تقویت روابط دوجانبه میان ایران و فلسطین بحث و گفتگو کردیم. 

وی تاکید کرد: شکی در این نیست این سفر به لحاظ محتوایی و زمانی بسیار مهم بوده است. از چندین ماه پیش ارتباطاتی میان ما برای فراهم کردن مقدمات این سفر و بررسی همه جزئیات وجود داشت. ما در این گفتگوها ارزیابی های خود را درباره نتایج توافق جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1 درباره برنامه هسته ای مورد تبادل نظر قرار دادیم و تاکید کردیم این توافق، شرایط و زمینه مناسبی را برای ثبات، صلح و امنیت در منطقه فراهم می کند و همچنین بهانه ها و توجیهات کابینه اسرائیل را برای فرار کردن از روند صلح با فلسطینیان از بین می برد.

مجدلانی افزود: اسرائیل همیشه تلاش می کند تا این مسئله را القا کند که برنامه هسته ای ایران و نه اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی و عربی، خطر واقعی است این در حالی است که ایرانی ها در چارچوب گروه 5+1 مذاکره کردند و به توافق رسیدند و ما فکر می کنیم این چارچوب ساختار مناسبی برای مذاکره میان فلسطینیان و اسرائیلی ها برای پایان یافتن اشغالگری اسرائیل باشد.
وی گفت: همچنین باید بر این مسئله تاکید شود توافق هسته ای ایران، قدرت بیشتری به مسئله فلسطین می دهد چرا که فلسطین موضوع اساسی و محوری در منطقه است و باید همه تلاش ها بر پایان یافتن اشغالگری اسرائیل متمرکز شود.

وی افزود: ارزیابی ما این است که مواضع مشترک دو طرف فلسطینی و ایرانی زمینه را برای بررسی افق جدید در روابط دوجانبه و سازوکار تقویت روابط مشترک در آینده نزدیک فراهم کرده است. ما همچنین در این گفتگو مسئله تشکیل کمیته عالی رایزنی سیاسی میان دو طرف را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و در آینده سطح و ساختار این کمیته مشخص خواهد شد.
مجدلانی گفت: این مسئله نیز بررسی شد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن سفیر آکردیته در فلسطین و به عنوان سفیر غیر مقیم در فلسطین باشد و چنین وضع دیپلماتیک برای شماری از کشورها که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند و روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند، وجود دارد.

وی تصریح کرد: فلسطین روابط دیپلماتیک کاملی با جمهوری اسلامی ایران دارد و سفارت فلسطین از سال 1979 و پیروزی انقلاب اسلامی  ایران در تهران فعال است. سفیر فلسطین در ایران شیخ السفرای خارجی در این کشور است.

مجدلانی در پاسخ به این پرسش که آیا دیدگاه های سازمان آزادیبخش فلسطین با مقامات ایرانی نزدیک بوده است به ویژه آنکه ایران و این سازمان درباره چگونگی رویارویی با دشمن اسرائیلی اختلاف نظر دارند و ایران از نیروهای مقاومت و جنبش حماس حمایت می کند،گفت: ما همه موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. ما به جمهوری اسلامی ایران نرفتیم تا دیدگاه این کشور را درباره چگونگی مدیریت درگیری با اشغالگران اسرائیلی تغییر دهیم و همچنین به ایران نرفتیم تا نظرات خود را تغییر دهیم. روابط و تحرکات دیپلماتیک ما بر اساس منافع ملی فلسطین است و روابط ما با کشورهای مختلف بر این اساس نیست که باید دیدگاه های کاملا مشترکی داشته باشیم. بر این باوریم که نقاط مشترک ما بیشتر از نقاط اختلاف با ایران است. در صورتی که جمهوری اسلامی ایران نظر مشخصی داشته باشد این رای را بررسی می کنیم و به روشنی به برادران ایرانی گفتیم مقاومت تنها به یک شکل نیست و اگر گروه هایی ادعای مقاومت داشته باشند به معنای مقاوم نبودن گروه های دیگر نیست و مقاومت، عنوان انحصاری یک گروه و سازمان خاص نیست. این سازمان آزادیبخش فلسطین است که مواضع اصولی خود را در روابط منطقه ای و بین المللی خود مطرح می کند و درگیری را با اشغالگران اسرائیلی برای تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس برعهده دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ایران قطعی شده است، گفت: ما درباره یک موعد زمانی برای این سفر گفتگو و تاکید کردیم ممکن است این موعد زمانی در پایان ماه اکتبر آینده باشد چرا که فلسطینیان و ایرانی ها در ماه آینده نشست ها و ارتباطات مختلف خارجی دارند و با ادامه رایزنی ها می توانیم درباره پایان ماه اکتبر به توافق نهایی برسیم یا درباره یک موعد دیگر گفتگو کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سفر محمود عباس به ایران باعث تحریک اسرائیل شود،گفت: زمانی که چنین گفتگوهایی داریم این مسئله را بررسی نمی کنیم که آیا اسرائیل یا طرف های دیگر از این گفتگوها ناراضی می شوند یا خیر. ما بر اساس منافع ملی فلسطین و منافع مشترک و احترام دوجانبه با کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کنیم. ما می دانیم رابطه داشتن با ایران یا توسعه روابط با این کشور ممکن است باعث تحریک اسرائیل شود و ممکن است این رژیم نگاه تردید آمیز به این روابط داشته باشد به ویژه آنکه مسئله برگزاری کنفرانس بین المللی عاری سازی منطقه از تسلیحات کشتار جمعی مطرح شده است و همچنین پس از توافق هسته ای، بهانه های اسرائیل برای فرار از تعهدات خود در روند صلح از بین رفته است. ما می دانیم تلاش های نتانیاهو برای به بن بست کشاندن توافق هسته ای در کنگره آمریکا، تلاشی برای سوء استفاده کردن از آمریکا و اروپاست تا به تعهدات خود در روند صلح عمل نکند. کابینه فعلی اسرائیل به دنبال صلح با فلسطینیان و استقرار صلح و ثبات در منطقه نیست. کابینه اسرائیل تنها به توسعه شهرک سازی فکر و از شبه نظامیان شهرک نشین برای کشتار ملت فلسطین و سیطره بر اراضی فلسطینیان در قدس و کرانه باختری رود اردن حمایت می کند.

وی گفت: سفر من یک سفر سیاسی بود و حامل یک پیام سیاسی به تهران بودم و از من خواسته شده بود درخصوص روابط دوجانبه  با ایرانی ها گفتگو کنم. پس از توافق هسته ای، شرایط جدیدی در منطقه ایجاد شده است و این شرایط باعث تغییر وضع و ائتلاف منطقه ای می شود و به سود صلح و ثبات و امنیت در منطقه است .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.