سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی:

رشد معنوی و علمی بهمراه عقلانیت سه رکن تبدیل ایران به قدرت بین المللی است

رئیس مجلس شورای اسلامی رشد معنوی، رشد علمی و عقلانیت و مقبولیت را سه رکن تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت بین المللی دانست و بر ضرورت ایجاد فضای رقابتی اقتصادی و تکیه بر مردم در حوزه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش   گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش "الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین المللی" درجمع اساتیدبسیجی به بیان راهکارهای افزایش قدرت جمهوری اسلامی پرداخت و افزود: رشد معنوی و خصوصیات الهام بخش انقلاب اسلامی که از عوامل تثبیت نظام در مقابل دسیسه های دشمنان است، عامل اصلی این افزایش قدرت خواهد بود.

علی لاریجانی با بیان اینکه ظلم ستیزی، مبارزه با استکبار و تلاش برای حفظ وحدت ملل اسلامی، پرده هایی از غفلت در منطقه را کنار زد و سبب ایجاد بیداری اسلامی شد، تصریح کرد: از آنجا که حقیقت بیداری اسلامی در بطن جوامع اسلامی وجود دارد، باید این رشد معنوی و تفکر اسلامی و جریان الهام بخش انقلاب اسلامی را مراقبت کرد و نقط ضعف آن را برطرف ساخت.

وی نقطه ضعف حرکت دنیا را فقدان معنویت و بهم ریختگی جوامع ارزیابی و تاکید کرد: تفکر اسلامی می تواند این خلاء را پر کند، زیرا تمدنی موفق است که پیشبرنده باشد و خلاء ها را پر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تکیه بر فرهنگ اسلامی و رشد معنوی را ضروری دانست و افزود: انقلاب اسلامی با تولید نظریه و زنده کردن جوامع، الگویی شد تا کشورهای اسلامی بتوانند روی پای خود بایستند.

لاریجانی سیر حرکت جمهوری اسلامی را در منطقه الگوساز عنوان کرد و گفت: باید جنبه پیش برندگی انقلاب را بارز کنیم و در همه دولتها و همه شرایط به این رکن توجه داشته باشیم.

وی رشد علمی و فناوری کشور، جهش های این حوزه و توسعه دانشگاه ها و اتکا به داخل و تولید علمی را دومین عامل افزایش قدرت ایران دانست و افزود: متاسفانه دانش ها و پژوهشها هنوز به نیازهای تولید داخل متصل نشده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاسیس دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها و افزایش بودجه آنها را در این ارتباط موثر ندانست و تاکید کرد: برای حل این مشکل باید راهی جست.

لاریجانی مشکلات اقتصادی و وابستگی بیش از حد به نفت، در دستگاه ها و دانشگاه ها را مذموم خواند و تاکید کرد: دانشگاه ها باید برای اداره خویش پروژه های تولیدی تعریف کنند و تولید کنندگان باید برای اختصاص و دریافت ارز به دانشگاه ها مراجعه کند.

وی مجاهدت در این حوزه را ضروری دانست و از حمایت و پشتیبانی مجلس از طرح های دانشگاهی خبر داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه "اگر اقتصاد قوی نباشد، نمی توان به اهداف عالی اسلام رسید" افزود: اقتصاد سالم قائم به ذات و مستقل است، درحالیکه بخش های اقتصادی ما آنطور که باید متکی به داخل و تولید داخل نیستند.

لاریجانی وفاق ملی در مساله اقتصاد را مهمتر از قانون توصیف کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا، مولد است که توان رقابتی و حرکت دارد.

وی به مساله تشویق نخبگان نوآور اشاره و تاکید کرد: باید فضای رقابتی تسهیل و اقتصاد به مردم متکی شود تا زایندگی آن افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اقتصاد، ایران را به قدرت بزرگ تبدیل می کند تصریح کرد: اقتصادی که تعریفی روشن و راهبردی مشخص داشته باشد، اشکالات آن رفع شود و برای کشور همفکری ایجاد کند.

لاریجانی تعبیر مقام معظم رهبری از حضور در میدان اقتصادی به مجاهدت را تحلیلی درست و واقع بینانه دانست و گفت: شرایط امروز کشور نیازمند آن است که فضا را برای جهش اقتصادی فراهم کنیم.

وی عقلانیت و مقبولیت را سومین رکن افزایش قدرت ایران عنوان کرد و گفت: تکیه بر مردم سالاری دینی اولویت اول نظام است، زیرا حرکت نظام باید عقلانی باشد تا به دلها بنشیند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر فعل سیاسی باید پشتوانه عقلانی داشته باشد تا جامعه به تفاهم برسد، افزود: برخی حرکتهای اقتصادی ممکن است عقلانی اما همراه با سختی باشد؛ فلذا باید آن سختی را برای آینده کشور تحمل کرد.

لاریجانی تعریف اهداف بزرگ و حرکتهای آرمانی برای اقتصاد کشور و جایگزین کردن فرهنگ عقلانی به جای احساسات زودگذر را ضروری دانست و تاکید کرد: باید شرایط حضور مردم را در تولید فراهم کرده و فهم مشترک ایجاد کنیم؛ زیرا عقلانیت و مقبولیت پایه تمدن سازی ما در آینده خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد نتیجه همایش اساتید بسیجی برای کشور و آینده آن راهگشا باشد.

شانزدهمین اجلاس سالانه سازمان بسیج اساتید با حضور از اساتید بسیجی به مدت سه روز در مشهدادامه دارد.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.