سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف لایه‌های پنهان از آتشکده «فردقان»

عملیات گمانه‌زنی به منظور شناسایی و تعیین وضعیت آتشکده «فردقان» که گفته می‌شود محل تبعید و زندانی‌شدن ابوعلی‌سینا بوده است، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ محسن کریمی سرپرست هیأت گمانه‌زنی «فردقان»، امروز یکشنبه گفت: آنچه در حال حاضر از اثر موسوم به آتشکده «فردقان» باقی‌مانده یک ستون سه‌وجهی ساخته‌شده از آجر و ساروج است که ارتفاع آن از کف فعلی به حدود دو متر می‌رسد. 

او افزود: به منظور شناسایی و تعیین وضعیت کلی اثر، دستیابی به ابعاد پنهان آن، تعیین کاربری اصلی بنا،تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه‌شناختی آتشکده‌های ساسانی در صورت اثبات آتشکده‌بودن بنا و ارائه راهکارهای رفع خطر از اثر یک برنامه گمانه‌زنی باستان‌شناسی پیش‌بینی شده و در حال انجام است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه روستای «فردقان» از توابع بخش خنجین شهرستان فراهان در استان مرکزی است، اظهار داشت: به لحاظ جغرافیایی روستا در انتهای یک دره و رودخانه‌ای که از جنوب به شمال جریان دارد، قرار گرفته است.

کریکی اظهار داشت: این روستا در گذشته به دلیل وجود منابع آبی سرشار از وضعیت آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار بوده و محل زیست‌طبیعی مناسبی برای استقرار گروه‌های انسانی محسوب می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌شدن رودخانه و کمبود منابع آبی رونق گذشته را ندارد.

کریمی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات کتابخانه‌ای و نیز مطالعات میدانی صورت گرفته بقایای یک آتشکده دوره ساسانی در داخل این روستا قرار دارد.

وی گفت: بررسی صورت گرفته در بافت معماری روستا نشان می‌دهد که بقایای یک قلعه عظیم با دیوارهایی بلند در داخل روستا قرار دارد و بقایای آتشکده مورد نظر در مرکز قلعه و محل ثقل آن واقع شده است.

کریمی خاطرنشان ساخت: این اثر تاریخی به شماره 25019 در تاریخ 18/12/87 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

این باستان‌شناس تصریح کرد:ابن فقیه همدانی نویسنده سده سوم هجری در کتاب «مختصرالبلدان» و محمدبن حسن قمی نویسنده کتاب «تاریخ قم» از روستای فردقان و آتشکده آن سخن به میان آورده‌اند.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی فردقان افزود: نویسنده «تاریخ قم» در کتاب خود از فردقان با نام مزدجان یاد کرده و ضمن نقل قول از همدانی در مورد آتشکده فردقان به چگونگی ویرانی آن در سال 288 هجری توسط امیر قم پرداخته است.(قمی، 1361: 88-90)

کریمی تاکید کرد: تحقیقات مردم‌نگاری در محل اثر نیز از باور مردم در خصوص اینکه محل آتشکده فردقان محل تبعید و زندانی‌شدن ابوعلی سینا حکیم نامدار ایرانی بوده است، حکایت دارد.

عملیات گمانه‌زنی در فردقان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است، تا ابتدای مهرماه امسال ادامه دارد .



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.