سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

در راه تئاتر کفش‌های آهنی به پا کردیم

برای فرهنگ سازی در میان مردم و جامعه جسارت لازم است.

بهرام تشکر کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص حضور در فضا جدیدی چون سالن البرز پردیس  کوروش برای به صحنه بردن نمایش «رام کردن مرد سرکش» گفت: با جسارت تمام  ریسک کردیم. می گویم ریسک به جهت اینکه پیش از افتتاح نمایشمان پیش بینی مشخصی از میزان استقبال نداشتیم. جسارت لازمه فرهنگ سازی در میان مردم و جامعه است . پس جسورانه کفش های آهنی به پا کردیم و تلاش کردیم شجاعانه از موانع احتمالی که اتفاقا تعداد آنها زیاد هم بود عبور کنیم و به عنوان نماینده ای از خانواده تئاتر میزبان مناسبی برای توده های عمومی مردم  شویم و تا همین لحظه به آن افتخار می کنیم.
 
وی ادامه داد: این سالن در موقعیت پیچیده ای  نسبت به دیگر سالن های نمایشی تهران قرار دارد. بنابراین پیش بینی  موفقیت یک تئاتر با توجه به تازه تاسیس بودن  آن در غرب تهران، غیر ممکن بود از طرفی  تماشاگران و مراجعه کنند گان به این مرکز از همه ی طبقات جامعه اند.در صورتی که همه ی سالن های حرفه ای تئاتر در پایتخت به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و آشنایی تماشاگران با نمایش های حرفه ای مخاطبانی را با خود به همراه  دارند .
 
کارگردان نمایش «هتل کالیفرنیا» بیان کرد : گروههای نمایشی در این سالن(پردیس کورش) و یا هر سالن نوپای دیگری در تهران با همه ی ضعف ها و قابلیت ها، قشر جدیدی از مخاطبان تئاتر را میزبانی می کنند.توده ای که شاید معنای تئاتر برای آنها نمایش های سخیف و دست چندمی موجود در برخی سالن هاست. تماشاگران عزیزی که شاید برای اولین بار برای  دیدن یک تئاتر با فضایی جدی وجدیدی روبرو می شوند.
 
تشکر اظهار داشت: اینکه مخاطبان ما در غرب تهران و در این مجموعه ،چگونه جذب یک تئاتر خواهند شد؟ کمی نگرانمان می کرد. و بر اساس امار واقعیت این است که بسیاری از تماشاگران ما در این سالن برای اولین بار به تماشای یک تئاتر جدی  نشستند. و برای همه ما  توقعات مخاطبان  از تئاتر و توانایی انتقال مسائل و دغدغه هایمان به آن ها جالب بود به این ترتیب و با توجه به وضعیت موجود انتظار هرگونه واکنشی را  از سوی تماشاگران برای نمایشمان داشتیم.
 
تئاتر برای همه یک شعار است
 
بهرام تشکر در خصوص فرهنگ سازی عمومی تصریح کرد: سال های سال است که در حوزه هنرهای نمایشی  شعار تئاتر برای همه به کاربرده  می شود اما خود اهالی تئاتر بهتر از هر کسی می دانند  که کمترین فعالیتی برای آشنایی همه ی اقشار مردم با تئاتر صورت نگرفته است. مجموعه تئاترشهر  ایرانشهر و چند مرکز خصوصی نزدیک به مرکز شهر در تهران  برای اغلب کارگردان های حوزه تئاتر تبدیل به آمال شده است.کافی ست تا موقعیت و جغرافیای سالن های ما کمی از مرکز یا شمال شهر فاصله داشته باشد.به این ترتیب انگار دغدغه ها می خشکد، خلاقیت ها نابود می شود .
 
وی ادامه داد: یک نمایش و یک خانواده تئاتر ، زمانی در ارائه ایدئولوژی ها و رویکردهای خود موفق خواهد بود که بتواند ابتدایی ترین نوع ارتباط با تماشاگران خود را در هر نقطه ای تجربه کند.این مهم ترین و اصلی ترین نتیجه و خروجی تولید یک اثر هنری است.
 
کمدی سایمون تند وتیز است
 
تشکر با توجه به اجرای سه نمایش «رام کردن مرد سرکش»، «هتل کالیفرنیا» و «دختر یانکی» نوشته ی نیل سایمون در مورد دغدغه های مشترکش با این نویسنده گفت:فارغ از گرایش شخصی ام به اغلب آثار این درام نویس، به نظرم نمایشنامه «رام کردن مردسرکش» چند فاکتور اساسی برای انتخاب نهایی  داشت.اول اینکه این اثر درباره نسل جوان  است.نسلی که در اوضاع حاکم بر شرایط فرهنگی واجتماعی و سیاسی کشور ، مرحله ی مهمی از زندگی اش را تجربه می کند.جوانی که در پیچیده گی های ارتباطی با خانواده و جامعه سردرگم بوده و برای عبور از بحران ها می کوشد.

وی ادامه داد: واقعیت ها ، اتفاقات و آسیب های  موجود در این نمایشنامه عینا یا تقریبا  بر اساس رخدادهای دنیای شهرنشینی است حاصل ترکیب ماهرانه خشونت ، تفاهم ،اخلاق ،اعتیاد سبب شکل گیری  داستان منسجم و تاثیرگذاری شده که کشش در تماشاگر را برای دنبال کردن  رویدادهای اصلی و فرعی اثردر پی دارد.
 
کارگردان نمایش «دختر یانکی» در خصوص ظرافت های کلامی و شوخی های منحصر به فرد موجود در آثار سایمون بیان کرد: سایمون با زبان کمدی و بیانی تند و تیز، دغدغه های خود را اعلام می کند.او  با ورود به عمق روابط انسانی و با از بین بردن رنگ و لعاب های بی جهت و مصنوعی ،شخصیت های نمایش و  تماشاگران خود را در موقعیت های کمیک ، اما شگفت آور قرار می دهد.ساختمان ظاهری نمایشنامه ها و دیالوگ نویسی های او ساده،جذاب  و به دور از هرگونه پیچیدگی کلامی است.او با همه احساسش  در نوشته خود اندیشه های ناب و عمیقی را درباره موضوعات متفاوت ارائه می دهد.
 
وی ادامه داد: شهرام زرگرنیز به عنوان مترجم آثار سایمون احاطه مناسبی بر جهان نمایش نویسنده دارد.آن اتفاق مشترک و دقیقی که میان آثار سایمون وترجمه های  زرگر رخ داده لهجه مشترک است.لهجه ای که در بیان حالات و افکار و کردار شخصیت ها ،متناسب با خصوصیات فردی هر کاراکتر شنیده  می شود.شهرام زرگر مترجم توانمندی است که تجربیاتش در عرصه بازیگری باعث شده تا با انتخاب واژه های درست ،طراوت و جذابیت بیشتری را به نمایش های سایمون ارائه دهد.
 
تشکر در خصوص میزان استقبال هنرمندان تئاتراز اثار نیل سایمون اظهار داشت:استقبال هنرمندان تئاتر از نمایشنامه های وی تنها به دلیل کمدی غالب در آثارش نیست.سایمون یک جامعه شناس متبحر ومسلط به اندیشه های روان شناسی بوده.او جدا از قلم روانش شخصیت پردازی را به خوبی بلد است  و از کش و قوس های بی جهت در طرح موضوعات می پرهیزد.

وی ادامه داد:آثار سایمون نتیجه پژوهش در مورد دغدغه های انسانی است که در کوچکترین امور زندگی و رفع روزمره گی هایش درمانده وبه نوعی درگیر خودبزرگ بینی های کاذب ، دروغ ، ریا و چاپلوسی است. سایمون یک درام نویس بزرگ بوده که پس از شکسپیر آثارش با اقبال عمومی فراوانی در دنیا مواجه شده است.
 
کارگردان نمایش «رام کردن مردسرکش» در خصوص معیار انتخاب بازیگران این نمایش گفت:بازیگران این نمایش بر حسب توانایی هایشان انتخاب شدند.مهم ترین مساله وجود تجربه کافی، زمان مناسب و انرژی مخصوص در زمینه بازیگری تئاتراز سوی بازیگران بود به این ترتیب حبیب دهقان نسب،لیلا بلوکات ،سام کبودوند،آذرسماواتی و فرزانه نشاط خواه بازیگران نمایش «رام کردن مردسرکش» شدند.
 
گفتنی است نمایش «رام کردن مردسرکش» تا 23 مرداد ساعت 21 در سالن البرز پردیس کوروش به روی صحنه میرود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.