سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عدم استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

عدم استعمال دخانیات خطر سرطان را 10 تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

رحمان صداقت‌پیشه، فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری‌های مزمن نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی، چند عامل خطر بسیار مهم دارند که از بین آنها می‌توان به استعمال سیگار، ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدنی، مصرف زیاد چربی و چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای مقابله با سرطان باید به طورعمده با چهار عامل خطر فوق مقابله و مبارزه کرد، تصریح کرد: از جمله مهمترین عوامل خطری که مقابله با آن تأثیر بسزایی در پیشگیری از سرطان دارد، سیگار است که یا باید از مصرف آن پرهیز کرد و یا در افرادی که ترک آن به راحتی امکان‌پذیر نیست، باید استعمال سیگار را به کمترین میزان رساند.

صداقت‌پیشه، تأکید کرد: عدم استعمال دخانیات به ویژه سیگار با کاهش احتمال بروز جهش‌های سلولی و تقسیم غیرطبیعی سلول‌ها، خطر ابتلا به سرطان را بین 10 تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: سرطان‌های مربوط به دستگاه تنفسی، گوارشی، ادراری و پوست از جمله مهمترین سرطان‌هایی هستند که با پرهیز از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی، می‌توان خطر آنها را کاهش داد.

صداقت‌پیشه، گفت: درصد بالایی از افراد مبتلا به سرطان‌ ریه ، سابقه استعمال دخانیات به ویژه سیگار را داشته‌اند و در واقع استعمال سیگار موجب افزایش شیوع و بروز این سرطان‌ها و کاهش سن ابتلا به آنها در جوامع مختلف از جمله جامعه ما شده است.

وی یادآور شد: موضوع مهم این است که افراد سیگاری هرچه زودتر و سریعتر نسبت به ترک سیگار، اقدام کنند، خطر ابتلا به سرطان زودتر و بیشتر برطرف می‌شود چرا که با ترک به موقع و زودهنگام سیگار و سایر دخانیات، اثرات ضدسرطانی این مواد زودتر و راحت‌تر از بدن بیرون می‌رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: سیگار ، سرطان ، دخانیات ، ورزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.