سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت دیود تک مولکولی با بالاترین عملکرد

محققان دانشگاه برکلی و کلمبیا با استفاده از ترکیبی از الکترونهای طلا و محلول یونی، تنها دیود تک مولکولی بالاترین عملکرد در جهان را تولید کردند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از سایت phys.org ، تیم پژوهشگران دانشگاه کلمبیا و برکلی به نقطه‌ عطفی در الکترونیک‌های مولکولی با تولید دیودتک مولکولی با بالاترین عملکرد در جهان دست یافتند.

این تیم از ترکیب الکترودهای طلا و یک محلول یونی برای ساخت تک دیودی استفاده کردند که از تولیدات پیشین با فاکتور 50 خیلی برتر است. 

تیم محقق با استفاده از یک مولکول منفرد متقارن، یک محلول یونی و دو الکترود طلا توانستند دیودی با رکورد‌ جهانی تولید کنند. 

Neaton مدیر دانشمند ارشد دانشکده علوم آزمایشگاهی دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید: تقارن لازم برای رفتار دیود با مناطق مختلف الکترود در معرض و در محلول یونی رابطه دارد این امر منجر به ایجاد محیط‌های مختلف الکترواستاتیک اطراف دو الکترود و رفتار دستگاه تک مولکولی فوق‌العاده می‌شود. 

دستگاه‌های تک مولکول نشان دهنده حد نهایی در کوچک سازی الکترونیکی است.  یک مولکول نامتقارن می‌تواند به عنوان یکسو کننده عمل کنند و جریان الکتریکی را یک طرفه هدایت کند. 

توسعه دستگاه‌های الکترونیکی تک مولکول کاربردهای زیادی دارد و دیود یکی از اجزای الکترونیکی مورد استفاده است. دیود معمولی شامل یک پیوند Pn سیلیکونی بین یک جفت الکترود آندوکاتر است و به عنوان شیر در یک مدار الکتریکی عمل می‌کند هدایت جریان در آن فقط در یک جهت رو به جلو است که این کمبود به شمار می‌آید. 

Neaton توضیح می‌دهد: جریان الکترون‌ در طول فلس مولکولی توسط تونل زنی کوانتومی قابل کنترل است.  بهره وری از فرآیند تونل‌زنی به درجه تراز دلخواه برای سطوح انرژی گسسته مولکول با طیف پیوسته الکترود بستگی دارد این هم‌ترازی ولتاژ مثبت را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش تونل‌زنی و کاهش ولتاژ منفی می‌شود. 

تیم دانشگاه برکلی و کلمبیا معتقدند: رویکرد جدید آنها در خصوص دیودتک مولکولی مسیر عمومی برای تنظیم غیر خطی پدیده‌ها در دستگاهی با مقیاس نانو است که می‌تواند به سیستم‌های فراتر از اتصالات تک مولکولی و دستگاه‌های دو ترمینال منجر شود. 


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.