سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

بنگاههای بی کیفیت خبری برچیده می شود

اسم مباركش را منظور نیست، به رسم مقدسش را كه آگاهی بخشیدن است مقصود همی باشد و عنوان پر خیر و بركتش هم همان كلمه‌ی مركبی است كه عبارت است از «خبر» و «نگار».

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هفدهم مردادماه ،روز خبرنگار و سالروز شهادت شهيد محمود صارمی استكه خبرسازان را شاهد بود و هست و نگارش اخبارشان را مأمور بود و نیست، اين روز مهم، مبارك و تاريخی، بهانه‌ای را برای این قلم به وجود آورد تا نكاتی چند را تقدیم بدارد:

خبرنگار، یعنی همان عزیزی كه در طول هزاره‌ها چندگانه‌ی حیات نوع بشر، نقشی كلیدی آفریده و رسالتی تاریخی را عهده‌دار بوده است. در یك كلمه «خبرنگار» نبض طپنده‌ی تاریخ و روح پرسشگر جوامع بشری بوده و هست.

کسی نیست به درد دل این خبرنگاران بنشیند و بپرسد که چه مشکلاتی دارند و چطور گذران زندگی میکنند و جالب اینجاست که تمامی مسؤولان هم فقط وعده می‌دهند تا کی این وعده‌ها عملی بشود خدا می‌داند.

برهمین اساس با سختی‌ها و اتفاقاتی که برای خبرنگاران می افتد، کسی نیست به آنها کمک کند و اکثر مسؤولان هم در این راستا چشم پوشی می‌کنند. خبرنگار باشگاه خبرنگاران دررابطه باحوزه خبر و مشکلات خبرنگاران به سراغ مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی رفته است، گفتگوی پیش رو حاصل این دیدار است.

هادی مرادی در باره زمان تاسیس این سازمان و وظایف محوله در راستای خدمت رسانی به خبرنگاران گفت: این سازمان در سال 91 به صورت رسمی با مجوز از وزارت کار استان و هیأت کشوری شروع به کار کرد. هدف این موسسه رفع مشکلات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان و شناسایی خبرنگاران حرفه‌ای و جمع شدن بنگاههای خبری بی کیفیت است تا در حق خبرنگاران ظلم نشود و تسهیلات خبرنگاران تمام و کمال به آنها تعلق بگیرد.

وی در رابطه با سایت سازمان افزود: سایت این سازمان به صورت سراسری با نام سازمان انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران فعالیت کرده و تمامی خدمات و اخبار این سازمان را انعکاس می دهد.

این مسئول در رابطه با حل نشدن مشکلات خبرنگاران اظهار داشت: چون خود خبرنگاران به صورت مستمر و جدی پیگیر نیستند و اکثر خبرنگارانی که تازه وارد عرصه خبر شدند وقتی می‌بینند آن مزایای مد نظر به آنها تعلق نمی‌گیرد اعلام می‌کنند که برای خبرنگاران کاری نمی‌کنند با اینکه تمامی مزایا و تسهیلات به خبرنگارانی که سوابق زیادی در عرصه خبر دارند تعلق می‌گیرد و ارتباط مستمر خبرنگاران با این سازمان و بازگویی مشکلاتشان موجب بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات آنان خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه مسئولان خبرگزاری ها موظف به بیمه خبرنگاران هستند ادامه داد: برای بیمه خبرنگاران ،مسؤول خبرگزاری موظف است که تمامی افرادی که در آن خبرگزاری مشغول هستند را بیمه کند. در اینجا درصد کمی را دولت برای حق بیمه پرداخت می‌کند و مابقی آن را خود خبرگزاری باید برای بیمه خبرنگاران پرداخت کند.

وی افزود: در خصوص خبرنگارانی که با سابقه و حرفه‌ای‌ هستند با دریافت کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری می‌توانند برای بیمه شدنشان از طریق سایت سمان یا «saman» مراجعه کرده و خود را بیمه کنند.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی از افزایش 10 برابری تعداد خبرنگارن در سالهای اخیر خبردادو تصریح کرد: براساس آماری که به دست آوردیم، آمار خبرنگاران 10 برابر شده و قابلیت تشخیص و شناسایی خبرنگار حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای کار مشکلی است که فقط و فقط تنها راهی که برای رسیدگی به این امور در پیش رو داریم همان"کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری" است که در رده‌های مختلف صادر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: خبرنگارانی که با سوابق مستمع و پیشکسوت هستند مشمول این کارت خواهند شد و با این کار، خبرنگار حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای قابل تشخیص خواهد بود.

مرادی افزود: چون آمار خبرنگاران بیشمار شده برای همین متأسفانه در مشهد خبرنگاران به دو بخش "فعالان حرفه‌ای و فعالان عمومی" تقسیم می شوند. افرادی که در «روزنامه‌های قدس، شهرآرا و خراسان» فعالیت دارند فعلان حرفه‌ای هستند.

وی در رایطه یا فعلان عمومی گفت: افرادی که در بنگاههای مختلف خبری مشغول و کار آنها حضور در نشست‌های مختلفی که شاید اکثریت این نشست‌ها از نظر خبری ارزشی نداشته باشد ، و همیشه چهره‌ این خبرنگاران غیرحرفه‌ای را خواهیم دید، فعالان عمومی هستند، که این واقعاَ برای استان خراسان رضوی خیلی نامناسب است .

مرادی برای بالا بردن کیفیت کاراین خبرنگاران گفت: ما باید آمار نشست‌‌ها و جلساتی که در استان برگزار می‌شود را جمع‌آوری و تمامی آنها را ساماندهی کنیم وفقط نشست‌ها و جلساتی که ضرورت و ارزش خبری بالایی دارد برگزار شود تا خبرنگاران عادت به این نشست‌های مختلف نکنند و منتظر برگزاری نشست نباشند و خود به دنبال سوژه‌های مختلف در جامعه باشند و متکی به این نشست‌ها نباشند. با این کار کیفیت و ارزش خبر در استان بالا خواهد رفت.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی از به نتیجه نرسیدن وام مسکن خبرنگاران شکوه کرد و ادامه داد: برای وام مسکن برای خبرنگاران بحث و گفتگوهایی بود که این هم به نتیجه نرسید، هم به خاطر کمبود اعتبارات و بودجه و هم به دلیل ساماندهی نشدن آمار خبرنگاران در استان .

مرادی آمار بیشمار خبرنگار و افت کیفیت و بی ارزش شدن خبر در استان را از معظلات پیش روی این سازمان دانست و افزود: قرار است که نخست مراکز آموزشی را ساماندهی و بعد با آنان ارتباط برقرار کرده تا جلوی آموزشهای تکراری و بیهوده را گرفته و مباحث آموزشی که واجب و لازم برای یک خبرنگارحرفه‌ای است داده شود، تا با این کار فضای رقابتی بین خبرنگاران ایجاد و آمار و کیفیت مطبوعات و نشریات خبری بالا برود و دیگر مواجه با افت کیفیت اخبار و دل زدگی خبرنگاران از کار خبری در استان نداشته باشیم. با این کار فقط خبرنگارانی ادامه به کار می‌دهند که مسؤولیت پذیر در قبال عرصه خبر بوده و ارزش وکیفیت حرفه خبر را برای همیشه ملاک‌های اصلی خود قرار خواهد داد.

وی اظهار کرد: متأسفانه مطبوعات و نشریات شهرستان هم به صورت غیرحرفه‌ای و بدون نظم خاصی مشغول هستند که این واقعا برای استان ما باعث شرمندگی است. چیز دیگری که هست مطبوعات و نشریات شهرستانها اصلا به کیفیت و کار گرافیکی توجه خاصی ندارند و این واقعة خوبی برای حرفه خبری نیست.برهمین اساس قرار شده تا حرفه خبر و ارزش خبر در بین مردم از بین نرفته و برای جلوگیری از این فاجعه در کار مطبوعات و نشریات شهرستانها، رصدها و ساماندهی‌هایی صورت گیرد.

مرادی در حال حاضر حق الزحمه خبرنگاران را سلیقه ای دانست و گفت: مشکل خبرنگاران، حق‌الزحمه است که متأسفانه هر رسانه به صورت سلیقه ای و براساس شیوه و روش خودش حق‌الزحمه‌ای برای خبرنگاران درنظر گرفته است. برای همین به صورت یک سطح دررسانه‌ها نیست.

وی افزود: برهمین اساس نرخنامه‌ای را طراحی کرده و با رایزنی‌هایی که داشتیم قرار براین شده است با تمامی رسانه‌ها درخصوص حق‌الزحمه خبرنگاران صحبت کرده که در تمام رسانه‌ها به صورت یکسان وبراساس ارزش خبر و گزارش، حق‌الزحمه‌ای که تعریف شده را قرار بدهند تا دیگر با جابه‌جایی خبرنگار از یک رسانه به رسانه دیگر مواجه نشویم و وقتی خبرنگار یکسان بودن حق‌الزحمه در تمامی رسانه‌ها را مشاهده کند دیگر از این رسانه به رسانه دیگر نخواهد رفت و در همان رسانه‌ای که مشغول به کار است ادامه می‌دهد.

این مسئول خاطر نشان کرد:با پیگیری‌های انجام شده، خبرنگارانی که با سوابق بالا، حرفه‌ای و پیشکسوت هستند، با داشتن اسناد و مدارک خبری می‌تواند همانند بازنشسته‌های سازمانها و نهادهای دیگر، بازنشسته شده و مزایای همچون پاداش آخر خدمت، مستمری در پایان کار و دیگر مزایا را دریافت کنند.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی در رابطه با برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در مشهد گفت: اصل نمایشگاه و جشنواره مطبوعات به صورت کشوری در تهران برگزار می‌شود و هم اینکه هنوز استان خراسان رضوی درکار خبری حرفه‌ای نشده و کیفیت و گرافیک کار مطبوعات و نشریات این استان پایین است .

اما به فیض الهی با پیگیری‌هاو ساماندهی‌هایی که قراراست انجام شود در دو سال آینده با برپایی دبیرخانه‌، مطبوعات و نشریات تجربه‌ی و محلی را شناسایی و جمع آوری کرده تا هم حس رقابتی بین رسانه ایجاد و هم بتوانیم نمایشگاهی در این راستا در مشهد برای اولین بار برگزار گردد.

با اینکه نهاد متولی و سازمان دهی در عرصه خبرنگاری اداره کل ارشاد است، قرار براین شد مصاحبه‌ای درراستای مشکلات خبرنگاران با این اداره بگیریم که البته حاضر به مصاحبه نشدند و وقتی برای ما نگذاشتند.

این بارهم خبرنگاران مظلوم واقع شدند.

انتهای پیام//گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.