سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چای بهانه تازه گردشگران بر اماکن تاریخی!

چند سالی است که برخی اماکن تاریخی شهرها میزبان بازدیدکنندگان متفاوت در این اماکن به بهانه صرف چای هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه میراث فرهنگی فرهنگی باشگاه خبرنگاران چند سالی است که اماکن تاریخی در برخی شهرها و به ویژه تهران میزبان گردشگرانی است که نوشیدن چای را به بازدید از حوزه‌ها و فضاهای تاریخی ترجیح می‌دهند.

کافی است گشتی در اماکن مثل باغ نگارستان کاخ گلستان داشته باشیم تا بتوانیم این بهانه را به خوبی ببینیم.

در ابتدای امر شاید این طرح، طرحی مناسب برای ایجاد انگیزه گردشگران باشد اما در کل اثرات آن مجموعه‌ای از زوایای مثبت و منفی است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

از نگاه مثبت ایجاد چنین مکان‌هایی برای گردشگران به ویژه گردشگران خارجی مناسب است چرا که بعد از بازدید از این اماکن تاریخی علاوه بر بازدید از نمای بیرونی می‌توانند با صرف چای استراحت کوتاهی داشته باشند. با وجود چنین مکان‌هایی گردشگران همیشه در این فضا حضور دارند و همین امر سبب می‌شود تا این حضور نشانه فرهنگ‌دوستی ایرانیان را به تصویر کشد و وجه بین‌المللی مثبتی داشته باشد. علاوه بر این صدمه اقتصادی از این اماکن می‌تواند منبع درآمدی پایا برای میراث فرهنگی کشور باشد.

اما از نگاه منفی شاید بتوان به استفاده از مواردی اشاره کرد که با فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد. مثل استعمال دخانیات که این خود تأثیری منفی بر زیبایی این اماکن دارد و علاوه بر این، این نوع استفاده مخصوص فصول خاصی از سال است که سبب می‌شود در زمان‌های دیگر بازدیدی صورت نگیرد.

در هر حال شاید این روزها نوشیدن چای بهانه ورود به اماکن تاریخی باشد اما باید کوشید تا با ایجاد زیرساختهای متناسب با فرهنگ ایرانی،  بتوان بدون نوشیدن چای میزبان گردشگران بود.



گزارش از: حمیده سادات آقامیری




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.