سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

خراسان جنوبی دارای اشتراکات تجاری زیادی با ولایت پکتیا است

مدیر کل دفتر امور اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اشتراکات تجاری این استان با کشور افغانستان افزود: این استان قابلیت تولیدات زیادی به خصوص در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن، صنایع ساختمانی و کشاورزی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ علی ناصری در نشست همکاری های اقتصادی خراسان جنوبی با فعالان اقتصادی ولایت پکتیا افغانستان با اعلام آمادگی برای صادرات کالاهای مورد نیاز کشور افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی افغانستان یکی از پنج بازار مشترک ایران بوده که بیشترین سهم صادرات به این کشور مربوط به خراسان جنوبی است.

ناصری افزود: استقبال تجار افغان از این راه های تجاری و صرفه اقتصادی عبور کالاهای مورد نیاز افغانستان از طریق خراسان جنوبی این نوید را می دهد که در آینده بتوانیم روابط خود را با افغانستان توسعه دهیم.

وی، احداث گمرک، راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای و احداث بخشی از جاده ارتباطی را از مجموعه اقدامات انجام شده در کشور افغانستان عنوان کرد و گفت: مجموعه این اقدامات نشان می دهد که دولت ایران توجه زیادی به افغانستان و توسعه تجارت با این کشور دارد.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه تجارت با افغانستان را افزایش می دهد، تصریح کرد: آمادگی داریم تا هم برای صادرات کالاهای مورد نیاز افغانستان و هم واردات تولیدات این کشور با تجار ولایت پکتیا همکاری کنیم.

ناصری، حضور تجاردو طرف در جمع فعالان اقتصادی خراسان جنوبی و ولایت پکتیا را یکی دیگر از برنامه های بلند مدت استان در راستای توسعه تجارت با افغانستان برشمرد و افزود: یکی از برنامه های ما ایجاد کنسولگری های دو کشور در بیرجند و فراه است تا روابط تجاری دو طرف تسهیل شود.

وی به ایجاد دروازه مشترک تجاری دو کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد که اثرات مثبت این دروازه تجاری به تمام فعالان حوزه تجارت در شور کمک شایانی کند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طول این مدت سه روز حضور هیئت تجاری ولایت پکتیا تلاش می شود تا زمینه بازدید از مهمترین پتانسیل های استان فراهم شود، افزود: این آگاه شدن به ظرفیت های دو طرف به توسعه روابط و حفظ منافع دو طرف کمک زیادی می کند.

ناصری خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرصت های زیادی در استان وجود دارد که تجار افغان می توانند در صورت تمایل در آن سرمایه گذاری کنند.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی خراسان جنوبی همچنین با اشاره به حمایت های خاص منطقه ویژه اقتصادی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، افزود: این منطقه بهترین محل برای امور تجاری خواهد بود که تجار افغان می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد : خراسان جنوبی یکی از استان های مهم شرق کشور بوده که به دلیل همسایگی با افغانستان از زمان های دور مراودات خوبی با این کشور داشته است.

وی با بیان اینکه ملت ایران با افغانستان اشتراکات و نقاط مثبت زیادی با یکدیگر دارند، تصریح کرد: این زبان مشترک، اشتراکات قومی و تاریخی همواره این دو ملت را به هم نزدیک نگه داشته است.

ناصری اظهارکرد: آنچه سبب شده که ارتباط دو کشور امروز در بهترین سطح قرار داشته باشد همین احساس نزدیکی و غرابت تاریخی است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما دیدگاه مشترک، زبان و دین مشترک داریم و خصلت مهم استکبار ستیزی سبب شده در همه نقاط تاریخی با هم اشتراک داشته باشیم، یادآور شد: امروز که کشور افغانستان از چنگال تجاورزهای چند ساله نجات پیدا کرده و روبه ترقی و رشد است انتظار داریم همچون گذشته کنار این مردم باشیم.
 
انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.