سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان؛

بررسی زندگی و فعالیت‌های رابینو، تاریخ‌نگار اروپایی در گلستان

برای اولین بار زندگی و فعالیت‌های رابینو تاریخ‌نگار اروپایی در استان گلستان مورد بررسی قرارگرفت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ دبیر شورای پژوهشی این اداره کل در نشست پژوهشی «رابینو و استرآباد» گفت: این شورای پژوهشی در دوره‌ی جدید فعالیت خود از ابتدای سال 94، یکی از اقدامات اساسی خود را برگزاری سلسله نشست‌های پژوهشی در حوزه‌های سه‌گانه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرارداده است تا بدین وسیله بتواند در فراهم‌آوری آثار و مستندات مورد هر حوزه، و نیز ایجاد انگیزه‌ای مضاعف برای فعالان و پژوهشگران حوزه‌های مذکور قدمی بردارد تا زوایا و مرایای کم‌عیان این حوزه‌ها واکاوی و جستجو شود.

جعفر خاندوزی افزود: بر این اساس، دومین نشست پژوهشی این شورا به نام رابینو و استرآباد به مناسبت صدوسی‌و‌هفتمین سال تولد «یاسنت لوییس رابینو بورگوماله» تاریخ‌پژوه، جغرافی‌دان و دیپلمات اروپایی، آیین یادبودی است تا ضمن آن به زوایای دیگر دوره‌ی قاجاریه، حضور بیگانان در ایران، و... توسط اساتید دانشگاه و پژوهشگران گلستانی پرداخته شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست خاطرنشان کرد: بررسی نقش استعماری دول اروپایی در دوره قاجار در ایران- واکاوی ماموریت‌های سیاسی نهفته در سفرنامه‌نویسی اروپاییان- استرآباد و جرجان در سفرنامه‌های خارجیان- بررسی زندگی و فعالیت‌های رابینو، تاریخ‌نگار، جغرافی‌دان و دیپلمات اروپایی در ایران- روزگار استرآباد و دشت گرگان در دوره‌ی قاجاریه- و بررسی کتاب سفرنامه‌ی مازندران و استرآباد از جمله اهداف این نشست است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی میرداماد گرگان نیز در این نشست گفت: پژوهش در فرهنگ و مواریث استان از جمله اهداف و وظایفی است که این موسسه برای خود تعریف کرده و می‌کوشد با همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان این مهم را به انجام برساند.

احمد خواجه‌نژاد افزود: پژوهش و جستجوی در سفرنامه‌های اتباع خارجی که به استرآباد و گرگان و دشت سفر کرده‌اند می‌تواند ما در شناخت هرچه بهتر و بیشتر داشته‌های فرهنگی و هویتی این منطقه یاری کند و از نحوه زندگی بومی ایرانی خویش الگوبرداری نماییم.

در ادامه نشست رابینو و استرآباد، احسان گوهری‌راد کارشناس ارشد تاریخ ضمن تقسیم‌بندی کلی سفرنامه‌ها به خیالی و واقعی گفت: با شكل‌گيري تحولاتي در مناسبات و روابط جهاني، روابط ايران و اروپا وارد مرحله‌اي جديد شد كه به دنبال آن سياحان زيادي از كشورهاي مختلف اروپايي تحت عنوان تجار و بازرگانان، سفيران و هيأت‌هاي رسمي سياسي، مبلغان مذهبي، هنرمندان و دانشمندان سياح با اهداف متفاوت به ايران سفر كرده و هركدام گزارش و يادداشت‌ها و سفر‌نامه‌هايي از خود برجاي گذاشته‌اند.

وی افزود: سفرنامه‌هايي كه در دوران صفويه نوشته شده بيشتر جنبه اجتماعي دارند. ولی در دوره قاجار با ورود خيل كثيري از سياحان و تجار شکل و محتوی سفرنامه ها تغییر کرده و بیشتر جنبه سياسي، نظامي به خود مي‌گيرند.

وی به ویژگی‌های سفرنامه‌های خارجی‌ها هم اشاره کرده و یادآور شد: رابینو در جای‌جای سفرنامه‌اش در خصوص زیبایی‌های ایران و شمال کشورمان قلم‌فرسایی می‌کند. شاردن نیز در باب مهمان‌نوازی ایران می‌گوید چیزی که در شیوه‌ی زندگی ایرانیان، گذشته از قناعت آنان مرا سخت به اعجاب می‌آورد، مهمان نوازی آنان است.

هم‌چنین محمود اخوان مهدوی تاریخ‌پژوه گلستانی آخرین سخنران نشست رابینو و استرآباد بود که گفت: رابینو در بخش‌هایی از سفرنامه خود تصاویر دقیقی از استرآباد روزگار قاجاریه ارائه می‌دهد و به عنوان یک مستندنگار، بسیاری از آنات و جنبه‌های زندگی استرآبادی‌ها را بیان می‌کند.   

وی اضافه گرد: رابینو اطلاعات زیادی برای استراباد ثبت کرده و پیش از سفر خود هم تحقیقات زیادی برای این منطقه انجام داده است. و زمانی که کتاب وی ترجمه می‌شود، هنوز زنده بود، و مترجم توانست با کمک وی بسیاری از مشکلات ترجمه را رفع کند و حتی بخش‌هایی را اضافه و کم کند.

نشست رابینو و استرآباد با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان  با همکاری موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و انجمن حامیان بافت ها و محوطه‌های تاریخی سرزمین گرگان برگزار شد.

در حاشیه این نشست نمایشگاه اسناد تاریخی و سفرنامه های استرآباد و دشت گرگان در عصر قاجار به نمایش گذاشته شد.


انتهای پیام/س
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.