سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

نقطه کور بازار ایمپلنت با قیمت‌گذاری هم حل نمی‌شود

چند وقتی است که اداره تجهیزات سازمان غذا و دارو ایمپلنت‌های دندانی را قیمت گذاری کرده است اما این قیمت گذاری هم نتوانست این بازار آشفته را سامان دهد.

به گزارشخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امان از درد دندون... دردی که حداقل یک شب تلخ برای همه ما رقم زده و معمولا اینقدر دیر به دادش می‌رسیم که پوسیدگی به اوج خودش می‌رسد و زمانی به خودمان می‌آییم که دیگر دندانی باقی نمانده است. 

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن دندان بر روی لثه وجود دارد این روزها هم افرادی که دندانشان را به هر دلیلی مثل پوسیدگی از دست می دهند کم نیستند. افرادی که برای جایگزین کردن دندان یا دندانهای از دست رفته به دنبال ایمپلنت هستند. 

ایمپلنت، استاندارد طلایی جایگزین دندان 
بهزاد هوشمند متخصص ایمپلنت و فلوشیپ لیزر و رئیس هیات مدیره انجمن پریودنتولوژی ایران در خصوص روش درمانی ایمپلنت کفت: امروزه یکی از درمانهای جایگزین و شاید بتوان گفت استاندارد طلایی و انتخاب اول دندان، جایگزینی دندان‌های از دست رفته با ایمپلنت‌های درمانی توسط افراد واجد صلاحیت است. 

ایمپلنت پین‌های باریکی هستند که از تیتانیوم سازگار با بدن ساخته شده که درون استخوان فک گذاشته می شود و حدود 3 تا 6 ماه زمان لازم است تا استخوان اطراف ایمپلنت رشد کند و ترمیم شود.

همچنین هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می‌شود اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می‌توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد. 

همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ‌دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می‌شود. ایمپلنت می‌تواند بلافاصله  پس از دست رفتن دندان و کشیدن آن یا پس از زمان طولانی ترمیم، جایگزین شود. 

پایه‌ای تیتانیومی با سازگاری بالا 
ایمپلنت نوعی پایه تیتانیومی باریک و متناسب با سلولهای بدنه است که در محل دندان از دست رفته کار گذاشته می‌شود و دندانپزشک با چسباندن روکش روی ایمپلنت جای دندانهای از دست رفته را پر می‌کند. 

600 نوع محصول تجاری در بازار ایمپلنت

وی اظهار کرد: بیش از 600 نوع برند یا شاخص‌های تجاری مختلف را برای ایمپلنت در دنیا داریم.
در کشور ما هم برندهای مختلفی وارد شده است که دفتر محترم اداره تجهیزات وزارت بهداشت نظارت می‌کند البته نباید موارد غیر قانونی را هم نادیده گرفت.

قیمت‌گذاری ایمپلنت‌های درمانی 
مهندس صفری رئیس اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هم در این خصوص گفت: اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو برای ساماندهی این بازار آشفته، قیمت گذاری ایمپلنت‌های دندانی را شروع کرده است با مراجعه به سایت اداره کل تجهیزات پزشکی به نشانی www.imed.ir بخش استعلام در قسمت‌ قیمت‌های مصوب و مسائل پزشکی مراجعه کنند. 
فهرست اقلامی که مورد تائید وزارت بهداشت است با جزئیات در قیمت مصوب ملاحظه کنند این قیمت‌ها از 200 تا 700 هزار تومان است. 

بعد از اعلام قیمت‌گذاری اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با چند مورد از مطب‌های دندانپزشکی تماس گرفتیم که در عین ناباوری هر کدام با نرخ‌های متقاوت و البته گزافی خدمات خود را ارائه می‌کردند. از 900 هزار تومان گرفته تا 4 میلیون و 500 هزار تومان اما نکته حائز اهمیت این است که تفاوت تعرفه‌های ارائه شده توسط دندانپزشکان به دلیل نبود تعرفه‌های مشخص دندانپزشکی است که همین علت باعث شده برخی از دندانپزشکان به هر میزان که تیغ‌شان ببرد پول از بیمار می گیرند. به همین دلیل اگر تعرفه مشخصی برای انواع خدمات دندانپزشکی مشخص نشود این بازار آشفته قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. 

گزارش از زهرا غلامی نژاد 


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.