سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظام سلامت با آی‌تی متحول می‌شود

مدیر طرح سلامت هوشمند فناپ گفت: ایجاد تغییر و تحول در نظام سلامت به راهکارها و سیستم‌های هوشمند، زیرساخت و بسترهای مناسب در کنار مدیریتی کارآمد نیاز دارد که بتواند با توسعه همه جانبه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه آمار و اطلاعات دقیق و روزآمد ، مبنای تصمیم‌گیری‌‌ها در این خصوص باشد.

سعید مارکلایی مدیر طرح سلامت هوشمند فناپ در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:ارتقای سطح سلامت به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های رفاه اجتماعی در کشورها، مزایای بسیار زیادی دارد. متناسب نبودن کیفیت خدمات سلامت در قیاس با استانداردهای جهانی، ملی و هزینه‌های پرداختی توسط مردم؛ موجب ایجاد نارضایتی شده که خود دلیلی بر پایین‌ بودن بهره‌وری نظام سلامت در ایران است. از سوی دیگر، شهرهای متوسط، کوچک و محروم کشور به بسیاری از خدمات تخصصی سلامت دسترسی نداشته و ارائه خدمات سلامت به شهروندان در آن مناطق، با امکانات فعلی و رایج، روزآمد، مقرون بصرفه و حتی امکان‌پذیر نیست. 

وی ادامه داد: شاید بتوان محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی را مهم‌ترین مانع کشورهای در حال توسعه برای گسترش خدمات بهداشتی و درمانی و دست یافتن به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) قلمداد کرد. بنابراین، تغییر رویکرد به بحث درمان با افزایش نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های سلامت (به‌ویژه خدمات اولیه بهداشتی و درمانی)، دنبال کردن سیاست توزیع عادلانه خدمات سلامت و مدیریت متمرکز این خدمات، می تواند این محدودیت‌ها را تا حد زیادی مرتفع کند.

مار كلایی تاكيد كرد: مقایسه وضعیت نظام سلامت و شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات میان ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد بسیاری از کشورها همگام با پیشرفت‌‌های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به توسعه سلامت هوشمند پرداخته‌اند  و با ایجاد زیرساخت‌‌ و توسعه راهکارها و سیستم‌‌های هوشمند سلامت، توانسته‌‌اند هم در ارتقای بهره‌‌وری و کیفیت خدمات نظام سلامت خود موفق باشند و هم با ایجاد بستر دسترسی عادلانه شهروندان به خدمات سلامت و کنترل فرآيندهای آن، رضایت‌‌مندی عموم مردم را افزایش دهند. این شواهد در دنیا نشان می‌دهد که توسعه کاربری همه جانبه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام سلامت عاملی موثر در کاهش هزینه‌ها، دقت و سرعت در ارائه خدمات سلامت است. 

وی با بيان اين كه تغییر در نظام سلامت همواره جزو اهداف دولت‌ها در سال‌های اخیر بوده است افزود: بر همین اساس، تقریبا از یک دهه پیش، قدم‌هایی برای ورود به مسیر تحول و توسعه خدمات سلامت برداشته شد و طرح‌هایی همچون تکفاب گواه این مدعاست. دولت یازدهم نیز، تحول در نظام سلامت ایران را مهم‌ترین برنامه‌‌ی خود قرار داده و سرمایه‌گذاری سنگینی در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد: ایجاد این تغییر و تحول در نظام سلامت و تحقق این اهداف، به راهکارها و سیستم‌های هوشمند، زیرساخت و بسترهای مناسب در کنار مدیریتی کارآمد نیاز دارد که بتواند با توسعه همه جانبه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه آمار و اطلاعات دقیق و روزآمد و گزارش‌های تحلیلی به‌موقع، مبنای تصمیم‌گیری‌‌ها در این خصوص باشد. 

وی با اشاره به اين كه بنابراین، نیاز است مدیریت کلان نظام سلامت کشور، چشم‌انداز تحول و توسعه را استقرار سلامت هوشمند و بهره‌برداری از راهکارهای جامع با مشارکت کلیه‌ی ذی‌نفعان حوزه سلامت قرار دهد اظهار داشت: مطالعات و بررسی تجربیات موفق کشورها در این زمینه، موید این موضوع است که تنها راه دست‌یابی به این چشم‌انداز و یگانه راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و وضعیت موجود، استفاده و کمک گرفتن جدی از بخش خصوصی است.

مدیر طرح سلامت هوشمند فناپ  ادامه داد:به عنوان مثال، یک راهکار و سیستم یکپارچه که هسته‌ی اصلی آن را پرونده هوشمند سلامت افراد تشکیل و داده‌های سلامت شخص را از بدو تولد تا مرگ و در هر لحظه در دسترس قرار می‌دهد، می‌تواند از انجام دوباره اقدامات تشخیص بیماری اعم از آزمایش، عکسبرداری و سایر موارد جلوگیری کند و در عین حال، جریان اطلاعات مالی شفافی ایجاد کند. هم‌چنین نظام‌های اطلاع‌رسانی پزشکی به واسطه ساز وکار موجود در این سیستم‌ها می‌توانند به تولید و ارائه دانش تخصصی و مبتنی بر شواهد کمک کنند. 

وی گفت: سیستم‌های تجویز الکترونیکی و هوشمند دستورات پزشکی، سیستم جامع مدیریت دارویی از تولید، وارادات، توزیع و لجستیک، و ... قادرند مشکلاتی از جمله بدخطی نسخه‌ها، شلوغی داروخانه، نسخه‌های تکراری و تداخلات دارویی را رفع کنند و سیستم‌های پشتیبان اطلاعاتی و تصمیم‌گیری نیز می‌توانند نقش قابل توجهی در کاهش خطاهای پزشکی داشته باشند.

وی ادامه داد: راهکار جامع بیمارستان هوشمند، با ارائه خدماتی متنوع در حوزه هایی چون اقتصاد سلامت، سیستم‌های هوشمند بالینی، سیستم‌های هوشمند BMS و پشتیبانی ستادی و نظام هوشمند مهندسی کیفیت خدمات، باعث بهبود مستمر در فرآیندها، تولید دانش سلامت و مدیریت مطلوب شده و نتایجی نظیر افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های غیر ضروری، مدیریت بهینه منابع و افزاش رضایت مردم را داشته است. 

وی خاط رنشان كرد: درنهایت باید گفت با بهره‌گیری و توسعه همه جانبه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان به افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات سلامت و توزیع عادلانه خدمات میان شهروندان دست یافت و از این طریق سطح رفاه اجتماعی و  میزان رضایت‌مندی مردم را ارتقا داد و اهداف طرح تحول در نظام سلامت را تحقق بخشید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.