سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر اساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی؛

صادرات استان خراسان رضوی در جایگاه پنجم کشوری

به رغم کاهش 7 درصدی صادرات استان خراسان رضوی، بیش از 70 درصد صادرات استان به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان صورت می گیرد.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ارائه آمار میزان صادرات و واردات در سطح ملی و استانی در سه ماهه نخست سال جاری که در روزهای ابتدایی فصل تابستان سازمان صنعت، توسط سازمان معدن و تجارت استان خراسان رضوی منتشر شد، واکنشهای متفاوتی بهمراه داشت.

به طوری که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بیش از 70 درصد صادرات استان به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان صورت می گیرد، با رویکردی مثبت به این مساله پرداخت و میزان صادرات غیرنفتی را 386 میلیون دلار و بیش از 463 هزار تن کالا اعلام کرد.

در حالیکه رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان استان با رویکردی منفی به کاهش صادرات غیرنفتی پرداخته و علت کاهش 7 درصدی صادرات استان را مشکلات زیرساختهای صادراتی عنوان کرده است.

این در حالی است که اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در گزارش مبسوطی روند صادرات و واردات در سه ماهه نخست سال جاری را بررسی کرده و به دلایل این کاهش پرداخته است.

در این گزارش آمده است با توجه به صادرات 386 میلیون دلاری از گمرکات استان در سه ماهه نخست سال 1394، نسبت به دوره مشابه سال قبل، صادرات استان از نظر وزنی 20 درصد و از نظر ارزشی 7 درصد کاهش داشته است. با این حال استان خراسان رضوی تقریبا 5 درصد سهم ارزشی صادرات کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه پنجم قرار دارد.

صادرات استان در حالی با کاهش 7 درصدی مواجه شده است که صادرات کشور در سه ماهه نخست سال جاری 0.8 درصد کاهش ارزشی و 6.8 درصد کاهش وزنی داشته است.

از این میان از کل ارزش صادرات استان که شامل مواد غذایی، کف پوش، رنگ، و فراورده های نفتی است، 29 درصد به کشورهای آسیای میانه، 47 درصد به کشور افغانستان، 17 درصد به کشورهای عربی، 4 درصد کشورهای اروپایی و 3 درصد به سایر کشورها اختصاص یافته است.

این گزارش مهمترین عوامل کاهش صادارت را مشکلات مربوط به صدور ویزا برای تجار و بازرگانان ایرانی، محدودیتهای حمل کالا از مرزهای زمینی، بی ثباتی قراردادهای تجاری بخش خصوصی و افزایش ظرفیت های تولیدی در ترکمنستان و همچنین کاهش 40 درصدی ارزش پول تاجیکستان، پایین آمدن قدرت خرید مردم، روند نامناسب بازرسی از تجار و نیز فعال سازی واحدهای تولید سیمان در این کشور، عنوان می کند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت در حالی از افزایش 106 درصدی صادرات زعفران در بسته بندی های بیش از 30 گرم در سه ماه اول امسال نسبت به پارسال خبر می دهد که کاهش 40 درصدی صادرات شیرینی و شکلات به کشورهای آسیای میانه را منبعث از تحریم روسیه، کاهش شدید ارزش پول کشورهای منطقه و قدرت خرید مردم و رکود حاکم بر بازارهای منطقه می داند.

کارشناسان این سازمان اجرای قانون کشورهای عضو کنوانسیون حمل و نقل کالا با راه آهن که موجب افزایش مالیات در تاجیکستان شده و نیز رشد تعرفه گمرکی در این کشور را از عوامل تشدید کننده کاهش صادرات در ماه های آتی بر می شمارند. از سوی دیگر بوروکراسی اداری در گمرک دوغارون، سبب تغییر مسیر صادرات به افغانستان شده و سوء استفاده از نشان تجاری شیرینی و شکلات ایرانی معتبر در این کشور سبب شده است از صادرات برندهای ایرانی به این کشور جلوگیری به عمل آید. به طوریکه گمرک باجگیران با 62 درصد، گمرک دوغارون با 45 درصد و گمرک سرخس با 38 درصد کاهش صادرات، در جایگاههای اول تا سوم این روند کاهشی قرار دارند.

در این گزارش آمده است: صادرات به کشور عراق 71 درصد و اسپانیا 45 درصد افزایش داشته اما صادرات به تاجیکستان 46 درصد و ترکمنستان 21 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی، در حوزه واردات نیز میزان واردات استان در سه ماه اول سال 94، 138 هزار تن کالا شامل برنج، گندم، جو، پنبه حلاجی نشده، کنجاله، دانه کنجد و اجزاء و قطعات تلمبه های مایعات به ارزش 91 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 44 درصد کاهش وزنی و 26 درصد کاهش ارزشی داشته است. این در حالی است که میزان واردات کشور در این بازه زمانی با کاهش 15 درصدی ارزش کالاها روبرو بوده است.

مهمترین واردات استان در بازه زمانی فوق از کشورهای پاکستان 25 درصد، امارات متحده عربی 18 درصد، جمهوری کره 10 درصد، قزاقستان و سوئیس 9 درصد، چین و ترکیه 5 درصد، ازبکستان 4 درصد، افغانستان 3 درصد و ایتالیا 2 درصد است.

این در حالی است که ثبت سفارشات واردات انجام گرفته در این دوره زمانی 338 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش ارزش داشته و در مجموع 3 درصد سهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سویی با توجه به غیر مجاز بودن واردات برنج، واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد از سهم واردات استان را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر اختصاص دو نوع تعرفه به اقلام وارداتی نظیر پنبه و جو بر کاهش واردات این محصولات موثر است. همچنین تخصیص ارز مبادله ای به کالاها توسط بانکها با توجه به اختلاف ارز مبادله ای و ارز آزاد، سبب تشویق وارد کنندگان کالا می شود و نیز تعیین گمرکی غیر از گمرکات استان و لزوم اخذ مجوز برای وارد کردن کالاها از دیگر عوامل کاهش حجم واردات استان قلمداد می شود.

با ادامه این روند پیش بینی می شود در صورت رفع محدودیتها و ممنوعیتهای پیش روی صادرات و نیز بهبود فضای کسب و کار بویژه در زمینه تجارت فرامرزی می توان به افزایش 15 درصدی در صادارت استان نسبت به پارسال رسید. این امر به موازات افزایش همکاری های اقتصادی با کشورهای همجوار بخصوص کشورهای عضو سی آی اس و افغانستان تسهیل واردات کالاهای مواد اولیه و سرمایه ای استان را هم تسریع خواهد کرد. البته از آنجا که بخش عمده واردات از کشورهای حوزه سی آی اس از طریق گمرکات استان وارد کشور می شود و مازاد بر نیاز استان است افزایش حجم و ارزش وارداتی در پاره ای اوقات کاذب است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.