سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نزدیک‌بینی شایع‌ترین ناهنجاری بینایی

نزدیک بینی شایع‌ترین ناهنجاری بینایی است که شیوع روز افزونی دارد.

دکتر محمد کی‌پور متخصص اپتومتریست در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معمولا عیوب انکساری چشم از شایع ترین ناهنجاری‌های بینایی به شمار می‌رود که از علل آن می‌توان به سبک زندگی جامعه، کاربرد روز افزون رایانه‌ها، عدم رعایت صحیح اصول کاربردی و گذراندن ساعت‌های فراغت در منزل اشاره کرد، که این موارد ذکر شده زمینه را برای بروز نزدیک بینی مساعد می‌سازد.

دکتر کی‌پور در ادامه گفت: مساله بعد که می‌توان به آن اشاره کرد، انواع‌ حساسیتهای چشم است که به دلیل استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و یا لوازم آرایشی که تاریخ مجاز مصرف آنها سپری شده بوجود می‌آیند، و مردم باید در این راستا نسبت به تایید محصولات بهداشتی توسط ارگان‌های ذی‌صلاح اطمینان حاصل نمایند و همچنین باید نوع این لوازم آرایشی را با متخصصین چشم و یا پوست در میان بگذارند. 

وی افزود: استفاده از لنزهای تماسی غیر استاندارد که معمولا توسط مراکز غیر مجاز و آرایشگاه‌ها عرضه می‌گردند نیز منجر به عوارض چشمی ناگواری مانند، عفونت‌های چشمی و زخم‌های قرنیه‌ای می گردد. 

وی خاطر نشان کرد: خشکی چشم نیز از ناهنجاری‌های چشمی شایع می‌باشد و معمولا به کاربرد گسترده و مستمر رایانه‌ها و آلودگی‌های محیط زیست و برخی بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مرتبط می‌باشد، این مشکل با احساس وجود جسم خارجی یا سنگ ریزه در چشم همراه است و معمولا هم در سنین سالمندی ظاهر می‌گردد. 

گفتنی است، بیماری‌های آب مروارید و آب سیاه بویژه در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارند عموما در دهه پنجم زندگی با نخستین علائم آشکار می‌شوند، که لزوم انجام معاینات منظم چشمی و غربالگری نشانه‌های احتمالی وقوع این نوع بیماری‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند. 

یادآوری می شود: امکان بروز بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید، آب سیاه و ناهنجاری‌های شبکه‌ای در بیمارانی که دیابتی هستند و یا قند خون نامنظم دارند به مراتب بیشتر است.

لازم به ذکر است: امکان ایجاد آب مروارید، آب سیاه و بیماری‌ لکه‌ی زرد چشم در افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند و از تحرک کافی در زندگی روزمره برخوردار نیستند، افزایش می‌یابد. 

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های چشمی معمولا با عوامل پاتولوژیک مواجه می‌باشد مواردی مانند آب مروارید،آب سیاه،‌ لکه‌ی زرد چشمی و اختلالات شبکه‌ای که در اثر دیابت ایجاد می‌شود و موسوم به رتینوپاتی دیابتی می‌باشد، از شایع‌ترین انواع آن‌ها به شمار می رود. 

وی در پایان گفت: سندرم کار با کامپیوتر هم از فراگیر‌ترین اختلالات بینایی محسوب می‌شود، که این سندرم در اقشار مختلف مردم بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان که ساعات طولانی با رایانه سرو کار دارند، ظاهر می‌شود و از علائم چشمی آن می‌توان به احساس تاری دید، سردرد، خستگی و خشکی اشاره کرد که می‌توان با انجام استراحت‌های منظم، پلک زدن مستمر و استفاده از عینک‌های ویژه رایانه‌ توسط کاربران، به کاهش علائم سندروم کار با رایانه رسید.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.