سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

یک هزار و 500 هکتار از اراضی کم بازده قم به باغ پسته تبدیل شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در استان قم با یک برنامه زمان بندی شده در جهت افزایش عملکرد و جایگزینی کشت با صرفه اقتصادی بالا هستیم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم :به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضا طلایی با اشاره به وجود بحران کم آبی در استان قم گفت:  کشت محصولات از جمله سیفی‌جات، ذرت و یونجه که نیاز آبی بالایی دارند، مقرون به صرفه نیست و کشت این محصولات باید محدود شود.

طلایی از ورود400 میلیون متر مکعب روان آب از طریق دو رودخانه بزرگ به استان قم گفت و تصریح کرد: در حال حاضر این میزان به صفر رسیده است و تمام کشت‌های استان قم از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه اجرای آبیاری بارانی به دلیل گرمای هوا، تبخیر و وزش باد توفیقی ندارد از اجرای سیستم‌های آبیاری نوین درقم خبر داد و افزود: 3 هزار هکتار تعهد سازمان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین است که طی 4 ماه گذشته پرونده‌های بیش از 3 هزار هکتار از اراضی تکمیل شده و بعد از کشت بهاره کار اجرای طرح‌ها شروع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت :طرح تغییر الگوی کشت در استان قم آغاز شده است و در استان قم در محصولات کشاورزی که تولید می‌کنیم، باید ارزش اقتصادی آب به دقت مورد نظر قرار گیرد.

طلایی با اشاره به اصلاح الگوی کشت در 9 هزار هکتار از اراضی استان قم ادامه داد: در سال جاری در راستای اصلاح الگوی کشت در سال زراعی گذشته حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی کم بازده زیر کشت گندم را کاهش دادیم به نحوی که 10 هزار و 500 هکتار از اراضی زیر کشت گندم به 8 هزار و 247 هکتار کاهش پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای افزایش عملکرد و جایگزینی کشت با صرفه اقتصادی بالا، در سال گذشته یک هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی کم بازده استان قم با روش‌های فنی و نظارت دقیق تبدیل به باغ پسته شد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: تغییر ، اگوی کشت ، باغ پسته ، قم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.