سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

قلعه تاریخی فورگ درمیان مرمت می‌شود

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان گفت: در ادامه مرمت قلعه تاریخی فورگ این شهرستان، بخشی از بام‌های این قلعه اندود کاهگل شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ علی صالحی اظهار داشت: از محل اعتبارات سال 93 مبلغ 80 میلیون ریال برای کاهگل بام‌های بخشی از قلعه در مدت 20 روز هزینه شده است.

وی افزود: درمیان یکی از شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی است که به دلیل داشتن تعداد 22 قلعه تاریخی به عنوان دیار قلعه‌های کهن از آن یاد می‌شود و از مناطق گردشگری آن می‌توان به روستای هدف گردشگری فورگ اشاره کرد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان تصریح کرد: ساخت قلعه فورگ با توجه به اسناد موجود در کتاب دیوان لامع نوشته محمدرفیع بن عبدالکریم درمیانی در سال 1160 ه.ق در زمان حکومت نادر شاه افشار به وسیله میرزا بقاخان که از طرف نادر شاه به عنوان حاکم منطقه تعیین شده بود، آغاز و پس از وی توسط پسرش میرزا رفیع خان به پایان رسید.

صالحی ادامه داد: در زمان حکومت شوکت‌الملک بر منطقه بیرجند و قائنات، حاکم قلعه دست به شورش می‌زند که این عمل سبب تخریب قلعه می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان گفت: این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهمترین عامل شکل‌دهنده قلعه شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.

صالحی بیان داشت: فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است؛ بخش اول در سمت شرق شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض‌انباری داشته است؛ بخش دوم که در فاصله 50 متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص دارد و سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را داراست در دو طبقه احداث شده که محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده و مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های قلعه بوده است.

وی اظهار داشت: این قلعه دارای 18 برج مدور برای نگهبانی بوده و بیشتر مصالح بکار رفته در قلعه سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج است؛ بنای قلعه طوری احداث شده که بر تمام روستا و راه‌های ارتباطی پیرامون منطقه اشراف دارد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان اذعان داشت: از محل اعتبارات گردشگری شهرستان کار تعمیر پلکان ورودی و نیز اجرای دیوار سنگی محوطه، اجرای پلکان محوطه و تهیه و نصب نرده فلزی جلوی نمازخانه آغاز شده و تا پایان تیر ماه 94 به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.