خراسان جنوبی با 12 میلیون و 935 هزار هکتار اراضی بیابانی و مراتع کمتر بیابانی، دومین استان بیابانی کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی 86 درصد مساحت استان با پدیده بیابان درگیر هستند

شریفی افزود: در حال حاضر وسعت استان خراسان جنوبی 15 میلیون هکتار است که این میزان حدود 11 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: خشکسالی ،منابع آبی و مراتع استان را با خطر جدی مواجه کرده و  امسال با کاهش شدید علوفه در مراتع استان روبرو بوده ایم.

وی با بیان اینکه در سال جاری، آفت شپشک سفید 750 هکتار از جنگل های دست کاشت استان را نابود کرده، خاطرنشان کرد: در برخی از جنگل های استان شپشک سفید تنها لک هایی را ایجاد کرده که با سم پاشی اثرات این آفت رفع شده ولی برخی از جنگل ها سطح وسیعی دچار آفت شده مجبور به قطع درختان شده ایم

شریفی افزود: درختان جنگل های دست کاشت استان تنها 10 تا 15 سال عمر داشته اند.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی، هجوم آفات را یکی از اثرات خشکسالی در استان دانست و گفت: خشکسالی ها جنگل های دست کاشت و مراتع استان را در برابر انواع آفات ضعیف کرده است.

شریفی همچنین خشک شدن جنگل های بنه و بادمشک استان، خسارت به کانون های فرسایش بادی و افزایش عرصه های بیابانی را از دیگر اثرات خشکسالی در عرصه منابع طبیعی ذکر کرد و یادآور شد: خشکسالی موجب شده تا در چند سال اخیر جنگل های استان دچار آفت شپشک سفید شود.

انتهای پیام/س   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.