سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

دستورالعمل واردات خودرو از حرف تا عمل

در حالی که مسئولان در حال پاس‌کاری توپ واردات خودرو هستند شنیده‌ها حاکی از آن است که همین دستورالعمل نیز به درستی اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسفند ماه سال گذشته بود که  دستورالعمل واردات خودرو  ابلاغ شد و بر اساس آن اشخاص حقیقی و شرکت‌های متفرقه، در صورت ارائه خدمات پس از فروش می‌توانند خودرو وارد کشور کنند.

بر این اساس اشخاص حقیقی یا خود باید نسبت به ارائه این خدمات اقدام کنند یا با مراجعه به نمایندگی‌های رسمی، با پرداخت ۳ درصد ارزش Cif امکانات لازم برای ارائه خدمات مربوطه به مشتریان ارائه دهند.

برخی از کارشناسان کاهش واردات خودرو در سه ماهه نخست سال جاری را ناشی از این تصمیم عنوان می‌کنند و برخی دیگر معتقدند که این تصمیم منجر به انحصاری شدن واردات خودرو می‌شود.

واردات خودرو با توجه به قیمت چند برابری آن در ایران در مقایسه با سایر کشورها همواره مورد توجه بوده و در سال‌های گذشته انتقادهای بسیاری را هم در پی داشته است.

برهمین اساس شورای رقابت به دلیل شکایت شرکت‌های متفرقه در جلسه‌ای با مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت قول مساعد مبنی بر بازنگری در دستورالعمل واردات خودرو را دریافت کرد و ضرب‌الاجل دو هفته‌ای برای تغییر این دستورالعمل را به وزارت صنعت داد.

این در حالی است که محسن صالحی نیا با اشاره به دستورالعمل واردات خودرو، گفت: وزارت صنعت برنامه‌ای برای بازنگری در دستور العمل واردات خودرو ندارد و همان دستورالعملی که تصویب شده مدنظر خواهد بود.

به گفته معاون وزیر صنعت طبق دستورالعمل واردات خودرو، شرکت‌های دارای خدمات پس از فروش به صورت رسمی می‌توانند خودرو وارد کنند و یا در صورت واردات توسط شرکت‌های دیگر باید تحت پوشش شرکت‌های دارای خدمات پس از فروش وارد شود.

وی با بیان اینکه نه شورای رقابت موضوعی در مورد دستورالعمل واردات خودرو به ما منعکس کرده و نه ما برنامه‌ای برای بازنگری در این دستورالعمل داریم، تصریح کرد: به اعتقاد ما انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد و هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط می‌تواند برای واردات خودرو اقدام کند.

صالحی‌نیا تصریح کرد: قرارداد مربوطه مشخص است و در آیین نامه ابلاغی نیز آمده که واردکنندگان می‌توانند طبق آیین نامه ابلاغی با یکدیگر تفاهم کنند و برای خودرو وارداتی خدمات پس از فروش مناسب ارائه کنند.

در حالی که مسئولان در حال پاس‌کاری توپ واردات خودرو هستند شنیده‌ها حاکی از آن است که همین دستور العمل نیز به درستی اجرا نمی‌شود.

بر این اساس قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت:در حال حاضر دستورالعمل واردات خودرو به درستی اجرا نمی‌شود و هر کسی می‌تواند بدون ارائه خدمات پس از فروش خودرو را به کشور وارد کند.

وی با اشاره به این که ایران در تحریم به سر می‌برد،گفت: این امر موجب شده تا هیچ نمایندگی رسمی در کشور وجود نداشته باشد و اکثر خوردروها از کشور امارات متحده و بندر دبی به ایران وارد می‌شود.

حال با جمع بندی مذاکرات و با توجه به این که درهای واردات به کشور باز شده و بسیاری از شرکت‌ها و خودروسازازن دنیا تمایل به حضور رسمی در ایران دارند  باید در شیوه واردات خودرو بازنگری شود چرا که با این اوصاف این طور که به نظر می‌‌‌رسد شرایط واردات خودرو تنها بر روی کاغذ تغییر کرده و همچنان برخی واردکنندگان خاص از این بازار در حال سود بردن هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.