سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

آغاز مرمت 3 آسباد طبس مسینا

مسئول میراث فرهنگی شهرستان درمیان از آغاز مرمت3 آسباد طبس مسینا در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ صالحی افزود: طی این عملیات مرمت اندود کاهگل نما در دولایه، آواربرداری فضاهای داخلی و سبک سازی بام ها، اجرای جرزهای خشتی، اجرای سقف چهار گرده پوش با خشت، اجرای اندود بام ها در دولایه و پی بندی دیوارها صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: آسبادهای طبس مسینا در دو بخش از این شهر قرار گرفته که یکی در داخل و قسمت دیگر در خارج از محوطه شهر واقع شده است که به فراخور نیاز، به معماری این آسبادها افزوده شده و به نوعی نشانگر جمعیت در دوران ساخت آنها بوده است و از معماری یکدست و منظمی برخوردار است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان افزود: معماری آسبادها دارای دو اشکوبه شامل آس خانه طبقه فوقانی و طبقه همکف می گردد.

آسبادها ی طبس مسینا در دو طبقه ساخته شده اند ، طبقه همکف شامل فضایی محدود جهت نگهداری آرد و انباشت گندم است ، که به وسیله یک رشته پلکان به طبقه فوقانی منتهی می شود ، طبقه دوم نیز از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می شود فاقد دیوار است.

صالحی همچنین یادآور شد: پره های چوبی که به یک محور عمودی متصل هستند در اثر وزش باد به گردش درآمده و باعث چرخش محور و در انتها سنگ آسیاب می شوند و گندم اهالی را آرد می کرده است. بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است.
 


انتهای پیام/ ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.